کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۶۳۴
تاریخ خبر:

سرنوشت عجیب دو زن؛ کارلا برونی و ام‌حذیفه

سرنوشت عجیب دو زن؛ کارلا برونی و ام‌حذیفه

حکم اعدام همسر اول البغدادی؛ همسر سارکوزی رئیس‌جمهور سابق فرانسه تحت‌ پیگرد قانونی قرار گرفت

هفت صبح| ‌روز چهارشنبه دو خبر پیاپی از دو زن نسبتا مشهور سر خط خبرهای جهان شد. در خبر اول، مشخص شد که دادگاه عراق، از گناه همسر اول البغدادی، خلیفه داعش نگذشته و او را به اعدام محکوم کرده است. خبر دوم می‌گفت که کارلا برونی، همسر سارکوزی رئیس‌جمهور سابق فرانسه، تحت‌پیگرد قانونی قرار گرفته. تشابه این دو زن به‌غیر از اینکه هر دو خود را قربانی بلندپروازی همسرانشان کرده‌اند یا حداقل خودشان این تصور را دارند، چیز دیگری نیست. 

 

کارلا برونی مدل، بازیگر و خواننده ایتالیایی- فرانسوی و 56ساله است. او از سال 2007 و زمانی که سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه بود، با او آشنا شد و یک سال بعد، ازدواجشان سرگرفت. کارلا برونی بر سر ماجرای لیبی و رسوایی که همسرش به بار آورد، حسابی طرف سارکوزی ایستاد.

 

در ابتدای سال 2020 فردی با نام زیاد تقی‌الدین، سارکوزی را متهم کرد که در کارزار انتخاباتی سال 2007 از بودجه لیبی، تامین مالی کرده است. اما نقش کارلا چه بوده؟ او در این مدت تلاش می‌کرده تا مدارک شاهدان ماجرا را که نشان از هم‌دستی سارکوزی و مرد بدنام لیبی یعنی قذافی داشت پنهان کرده و به‌نوعی روی خبط و خطای رئیس‌جمهور پیشین فرانسه سرپوش بگذارد.

 

طبق اتهامات این زن می‌خواسته به صورت غیرقانونی بر روی روند قضایی و شهادت تقی‌الدین اثر بگذارد. اتهام دیگر می‌گوید کارلا برونی با هدف فساد مالی از برخی کارکنان قضایی خارجی در لبنان کمک می‌گرفته. حالا این زن از تماس با متهمان ردیف اول پرونده سارکوزی و لیبی منع شده و البته یک استثنا برای ماجرا وجود دارد و آن، این است که کماکان می‌تواند با همسرش به‌عنوان اصلی‌ترین متهم در ارتباط باشد.

 

این وضعیت تا ژانویه سال 2025 برای او ادامه خواهد داشت و در آن زمان رسیدگی به پرونده قضایی آغاز می‌شود. در این مدت به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین اتفاقی که برای کارلا برونی می‌افتد، بی‌آبرو شدن او، نزد فرانسوی‌ها و فشار رسانه‌ها بر این زن باشد.

 

اما پرونده دوم کمی خشن‌تر است. همسر البغدادی، زنی که در ماه‌های گذشته تلاش می‌کرد تا با مصاحبه با رسانه‌ها و روایت زندگی خود از حکم طولانی بگریزد و حتی به‌عنوان یکی از قربانیان خلیفه سابق داعش ریبرند کند، موفقیتی به دست نیاورده و در نهایت به اعدام محکوم شده. نام این زن به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسما محمد یا ام‌حذیفه است. تصویر دقیقی از صورت او وجود ندارد.

 

به گفته شورای‌عالی قضایی عراق، داعش زنان ایزدی را در منطقه سنجار در غرب استان نینوا ربود و برخی از آنها را در خانه ام‌حذیفه در موصل زندانی می‌کرد. مقامات قضائی عراق می‌گویند دادگاه جنایی، همسر بغدادی را به دلیل جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی ‌ایزدی‌ها و مشارکت در اقدامات تروریستی به اعدام با چوبه‌دار محکوم کرده و البته حکم برای تجدیدنظر خواهد رفت.

 

ام‌حذیفه پس از حذف البغدادی تا سال 2018 در ترکیه پنهانی زندگی می‌کرد و در این سال درنهایت، دستگیر و به عراق برگردانده شد. عراقی‌ها می‌گویند ام‌حذیفه شاکیان خصوصی داشت که او را به هم‌دستی در آدم‌ربایی و به بردگی گرفتن دختران ایزدی متهم کرده‌اند اما جزئیات ماجرا هنوز چندان روشن نشده است.

 

ام‌حذیفه در مصاحبه‌ خود با بی‌بی‌سی جهانی تلاش کرده بود خود را یکی از قربانیان اصلی البغدادی نمایش دهد. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد او نتوانسته سیستم قضایی عراق را متقاعد کند که در آن جنایات هولناک، نقشی نداشته است.

 

کدخبر: ۵۶۲۶۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر