کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۱۲۷
تاریخ خبر:

‌ماجرای درگیری‌های نژادپرستانه در ترکیه چیست؟

‌ماجرای درگیری‌های نژادپرستانه در ترکیه چیست؟

پناهجویی که دخترعموی 7ساله سوری خود را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داد

هفت صبح|  دوشنبه شب، تصاویری هولناک از درگیری میان شهروندان ترکیه و سوری‌ها در برخی از شهرهای این کشور، شبکه های اجتماعی را پر کرد. در برخی از این تصاویر، مانند آنچه از شهر هاتای منتشر شده بود، محل کسب‌وکار سوری‌ها به دست مردم محلی به آتش‌ کشیده‌‌شده و تعدادی از مهاجران، تصاویر خود را با سر و رویی خونین که نشان از شدت درگیری‌های فیزیکی داشت، منتشر می‌کردند. 

 

ماجرا از شهر قیصیریه شروع شده که محلی‌ها به آن کایساری می‌گویند. در قیصریه طبق آخرین آمار 4هزار نفر پناهجو زندگی می‌کنند که یکی از آنها متهم شده، دخترعموی 7ساله سوری خود را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده. پلیس ترکیه این مرد را بازداشت کرده اما جرقه درگیری‌ها بین مردم ترکیه و سوریه از همین نقطه زده شده است. بعد از انتشار خبر، شورش‌ها در قیصریه و برخی دیگر از شهرهای ترکیه، واکنش‌هایی در داخل خاک سوریه به ویژه در مناطقی که نیروهای ترک در آن حضور دارند نیز به‌وجود آمده است.

 

طبق نوشته یورونیوز، ویدئویی از شهر اتارب واقع در ۲۵کیلومتری شرق حلب که در حال‌حاضر، تحت‌کنترل نیروهای ترکیه است، اعتراض ساکنان را نسبت به حصور ارتش ترکیه در این شهر و اقدامات برخی از شهروندان در حمله به خودروهای زرهی نیروهای ترک به تصویر کشیده است.

 

ویدئویی دیگر، وضعیت آشفته‌ پس از آغاز اعتراض‌ها را در اتارب نشان می‌دهد که در آن ضمن شنیده شدن صدای شلیک گلوله، بلند شدن ستونی از دود به هوا دیده می‌شود. گزارش‌هایی از آتش‌زدن پرچم ترکیه در حلب دیده می‌شود. مجموع این گزارش‌ها به خشم مردم ترکیه علیه سوری‌ها دامن زده است. البته ماجرا فقط همین موضوع نیست. اردوغان طرف پناهجویان را گرفته و گفته بیگانه‌هراسی و نفرت نسبت به پناه‌جویان در کشور ما نباید شعله‌ور شود، زیرا این کار هیچ نتیجه مثبتی به همراه ندارد. 

 

با همه این‌ها، اوضاع وقتی پیچیده‌تر شد که عصر سه‌شنبه خبر آمد پس از درگیری‌های شدید 2روز گذشته در اطراف مرز ترکیه و سوریه، منابع میدانی در ادلب از اقدام نظامی قریب‌الوقوع ارتش ترکیه در شمال سوریه خبر می‌دهند. این منابع میدانی تصریح کردند که هدف از این اقدامات نظامی، بازداشت افرادی است که در حمله به کارکنان ترکیه‌ای گذرگاه‌های مرزی «الراعی» و «باب السلامه» مشارکت داشته‌اند.

 

همزمان خبرگزاری‌ها نوشته‌اند دست‌کم 5نفر در ناآرامی‌ها در شمال سوریه جان خود را از دست داده‌اند. این منطقه در واقع، تحت نفوذ ترکیه است و دولت اسد در آن قدرتی ندارد. اردوغان در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا با دولت بشار اسد به یک نتیجه برسد. گروه‌های تندرو نزدیک به ترکیه که در شهرهای شمالی سوریه ساکن هستند، از سپردن این نقاط به دست دولت اسد وحشت دارند. بخشی از درگیری‌های شمال سوریه که باعث مرگ چند نفر شده، به همین دلیل است. آنها برای اینکه ترکیه با اسد به توافقی نرسد، از اتفاقات اخیر در داخل خاک ترکیه علیه پناهجویان استفاده کرده و در نقاطی که قدرتی دارند، اقدام به شورش کرده‌اند. 

 

اتفاقات اخیر نگرانی‌های زیادی را در مورد پناهجویان ساکن ترکیه، به‌ویژه سوری‌ها ایجاد کرده است. آنها طی سال‌های اخیر در شهرهای مختلف ترکیه کاسبی راه‌انداخته‌اند، خانه و زندگی دارند و در محله‌هایی مشخص، ساکن هستند. موج حملات نژادپرستانه به سوری‌ها نزدیک به 2میلیون نفر از اتباع سوریه ساکن در ترکیه را تهدید می‌کند. برخی از تحلیل‌گران حتی نگران وقوع درگیری‌هایی با شدت بسیار بیشتر هستند و در استدلال‌های خود، پای اتفاقات هولناک قرن بیستم در ترکیه علیه ارمنی‌ها و دیگر اقلیت‌ها را به‌میان می‌کشند.

 

کدخبر: ۵۶۲۱۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر