کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۱۱
تاریخ خبر:

از درگیری‌های شمال سوریه چه می‌دانیم؟

از درگیری‌های شمال سوریه چه می‌دانیم؟

ترکیه مسر است تا بر سر شمال سوریه با بشار اسد معامله کند

هفت صبح| در حلب و ادلب، مناطق شمالی سوریه اوضاع به شدت خطرناک است. در این مناطق، تظاهرات‌هایی ضد ارتش ترکیه در جریان است و گروه‌هایی در روزهای اخیر به ساختمان‌های دولتی که تحت نفوذ آنکارا اداره می‌شوند، حمله می‌کنند. منابع امنیتی ترکیه می‌گویند، همه اقدامات را برای رفع و رجوع درگیری‌ها و ناامنی‌ها در شمال سوریه انجام داده‌اند. اما اوضاع نه تنها آرام نگرفته بلکه به آتش زیر خاکستر می‌ماند.

 

ترکیه مسر است تا بر سر شمال سوریه با بشار اسد معامله کند. حضور سوری‌های مهاجر در این کشور یکی از انگیز‌ه‌های مهم در چنین ماجرایی به‌حساب می‌آید. برای اردوغان، حفظ میلیون‌ها پناهجوی سوری هزینه‌ای دارد که به فایده‌اش و حضور نظامی در شمال سوریه نمی‌ارزد. در مقابل تندروهای حاضر در شمال سوریه به‌هیچ وجه مایل به خروج ترکیه از چنین نقطه‌ای نیستند و به تنش‌ها دامن می‌زنند.

 

المیادین در گزارشی میدانی وضعیت را در شمال سوریه این‌گونه توصیف کرده است:‌ مناطقی از استان حلب و ادلب در شمال سوریه شاهد تظاهرات ضد ارتش ترکیه و حمله به ساختمان‌هایی بود که دولت ترکیه آنها را اداره می‌کند. این تظاهرات شاهد درگیری شدید میان ارتش ترکیه و افراد مسلح بود و صدای انفجارهای شدیدی به دلیل استفاده از گلوله‌های آرپی‌جی شنیده شد.

 

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که گروه بزرگی از مردم ترکیه در پی انتشار شایعه‌هایی مبنی بر تجاوز یک شهروند سوری به دختربچه‌ای ترک به خانه‌ها و فروشگاه‌ها و خودروهای شهروندان سوریه در استان قیصریه ترکیه حمله کردند.دولت ترکیه حادثه تجاوز یک شهروند سوری به دختربچه ترک را تکذیب کرد و آن را تلاش برای فتنه پراکنی میان دو ملت سوریه و ترکیه دانست.

 

این تحولات همچنین چند روز پس از آن رخ می‌دهد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه آمادگی خود برای از سرگیری روابط دیپلماتیک کشورش با سوریه و آمادگی آنکارا برای برقراری روابط با دمشق را اعلام کرد. اردوغان همچنین آمادگی خود برای دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز اعلام کرد.

 

دمشق و آنکارا روند عادی‌سازی روابط را به شکل رسمی در اواخر سال 2022، با دیدار وزاری دفاع دو کشور آغاز کردند و پس از آن وزرای خارجه دو کشور با حضور وزرای خارجه ایران و روسیه در سال 2023 دیدار کردند. روند عادی‌سازی روابط میان دو کشور با چندین مانع اختلاف برانگیز از جمله مسئله جدول‌بندی خروج نیروهای غیرقانونی ترکیه از اراضی سوریه روبه‌رو شد.

 

از سوی دیگر، یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه در ماه ژوئن اعلام کرد که کشورش امکان خروج نیروهای کشورش از سوریه به شرط آن که «محیط امن» تضمین شود و مرزهای ترکیه نیز امن باشد، بررسی می‌کند. در پی آن، فیصل المقداد، وزیرخارجه سوریه اعلام کرد که شرط اساسی هرگونه مذاکره سوریه و ترکیه اعلام آمادگی ترکیه برای خروج از سوریه است.

 

کدخبر: ۵۶۲۲۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر