کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۲۲۶
تاریخ خبر:

شناخت مهم‌ترین نکات ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری

شناخت مهم‌ترین نکات ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری

رپورتاژ آگهی| هر سرمایه‌گذاری درجاتی از ریسک مرتبط با خود را دارد. ممکن است از از دست دادن پولی که به سختی به دست آورده‌اید، بترسید. به همین دلیل پول خود را در حساب پس‌انداز بانکی خود نگه دارید. در این مورد هم همچنان، سرمایه شما در معرض خطر است زیرا چنین پولی با توجه به تورم، ارزش خود را از دست خواهد داد. پس بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری پول در هر ابزار مالی، ریسک‌های مرتبط را بشناسید. کارشناسان دونگی با توجه به همین مسئله مهم، قصد دارند شما را در شناخت ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری آشنا ‌کنند.

مفهوم ریسک سرمایه‌گذاری

فرصت سرمایه‌گذاری همان دارایی ارزشمندی است که شما می‌خرید یا پولی است که آن را نگه می‌دارید. در این وضعیت امید دارید برای بلندمدت، با بازدهی سودآوری مواجه شوید. اما قبل از سرمایه‌گذاری پول خود، باید مطمئن شوید که خطرات آن را درک کرده‌اید. این خطرات یا ریسک‌ها، هرگونه عدم اطمینان در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های شما هستند که ممکن است بر رفاه مالی شما تأثیر منفی بگذارد. به عبارت دیگر، ریسک به این احتمال اشاره دارد که روزی یک نتیجه منفی، بر سرمایه‌گذاری شما تأثیر بگذارد.

انواع ریسک‌های سرمایه‌گذاری
 

انواع ریسک‌های سرمایه‌گذاری

ریسک سرمایه‌گذاری بازار اولین موردی است که باید با آن آشنا باشید. این مورد همان ریسکی است که ارزش سرمایه‌گذاری‌های شما را کاهش می‌دهد. زیرا با تورم، سیاست‌های غلط اقتصادی یا سایر رویدادهایی را تجربه می‌کنید که کل بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در زمان سرمایه‌گذاری سهام، قیمت بازار سهام بسته به تقاضا و عرضه (که تحت تأثیر توسعه اقتصادی در کشور یا سایر رویدادهای خارجی است)، متفاوت است.

ریسک نقدینگی؛ مهم‌ترین ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری

ریسکی که به عدم توانایی در فروش سرمایه به قیمت منصفانه اشاره داشته باشد، به عنوان ریسک نقدینگی شناخته می‌شود. در این وضعیت شما قادر به بیرون آوردن پول در زمانی که می‌خواهید هستید اما سودی از این کار نمی‌برید.

ریسک تجاری

وقتی در یک سهام سرمایه‌گذاری می‌کنید، بخشی از شرکت را خریداری کرده‌اید. در این وضعیت، بازده سرمایه شما تا حد زیادی به عملکرد شرکت بستگی دارد. اگر شرکت ورشکسته و دارایی آن منحل شود، سهامداران عادی آخرین کسانی هستند که از فروش دارایی‌ها سودی به دست می‌آورند.

ریسک نوسان

هنگامی که در یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنید و می‌دانید خطر شکست تجاری وجود ندارد (یا شانس آن حداقل است)، قیمت سهام ممکن است بالا یا پایین شود. طبق داده‌های تاریخی مربوط به ریسک سرمایه‌گذاری، در سهام شرکت‌های بزرگ به طور متوسط هر 3 سال 1 نفر ضرر کرده‌اند.

ریسک افق یا همان Horizon risk

ریسکی که به دلیل کوتاه شدن افق سرمایه‌گذاری شما (به دلیل یک رویداد پیش بینی نشده) افزایش می‌یابد، ریسک افق است. به عنوان مثال، اگر شغل خود را از دست بدهید، باید ملکی را که در غیر این صورت برای بلندمدت نگه می‌داشتید، بفروشید. اگر در وضعیت نزولی بازار هستیم، ممکن است مجبور شوید با قیمت کمتری طلاهای خودتان را بفروشید.

3 اصل مهم شناخت ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری

3 اصل مهم شناخت ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری

به طور کلی، باید تعادل کافی را در زمینه ریسک مد نظر داشته باشید. وقتی انواع ریسک‌های سرمایه‌گذاری را بهتر درک کنید، می‌توانید تعادل مناسب را هم پیدا کنید. یادتان باشد:

  1. ریسک زمانی تجربه می‌شود که برای همیشه پول را از دست می‌دهید. نوسان (بنا به تعریف ارائه شده)، یک خطر نیست.
  2. ریسک کردن یک گزینه قابل انتخاب نیست، بخش از مسیر پیش رو شما است. حتی می‌توان گفت مواجهه با ریسک سرمایه‌گذاری برای شما ضروری است، زیرا اگر ریسک نکنید حتی نمی‌توانید از سرمایه خود محافظت کنید.
  3. خوب است که ظرفیت ریسک خود را درک کنید.

چقدر ریسک برای سرمایه‌گذاری کافی است؟

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، ریسک کردن بسیار مهم است. با این حال، اکثر سرمایه‌گذاران مطمئن نیستند که چقدر باید ریسک کنند. به یاد داشته باشید که میزان ریسک باید به اهداف مالی و دوره زمانی که می‌خواهید به آن اهداف مالی برسید، بستگی دارد. هنگام بررسی ریسک‌های سرمایه‌گذاری، باید تعهدات خود را هم در نظر بگیرید. قاعده کلی این است که هرچه بازه زمانی هدف مالی بیشتر باشد، ریسک بیشتری را هم می‌توانید بپذیرید.

اینجا است که مسئله مدیریت ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری به میان می‌آید. با توجه به نکاتی که تا به حال گفته‌ایم، واضح است که هیچکس نمی‌تواند ریسک را از بین ببرد. با این حال، می‌توان آن را به حداقل رساند. راه‌های زیادی برای‌ای کار وجود دارد اما 2 مورد از مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • تنوع بخشیدن به سبد سرمایه: این مورد به تخصیص سرمایه‌گذاری‌های شما روی دارایی‌های مختلف برای کاهش ریسک پرتفوی شما اشاره دارد. با ایجاد تنوع مناسب، در موقعیت بهتری قرار می‌گیرید تا برای مقاومت در برابر فراز و نشیب‌های بازار آماده باشید.
  • تخصیص دارایی: بر اساس این، شما تصمیم می‌گیرید که چطور سرمایه‌گذاری خود را توزیع کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام سهام عدالت نوزادان

بهترین روش سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک؛ کرادفاندینگ

کرادفاندینگ یک روش سرمایه‌گذاری منحصر به فرد است. زیرا به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد با کمترین ریسک به سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف بپردازند و سبد سرمایه‌ای متنوع ایجاد کنند. این روش به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که با مبلغ سرمایه اولیه کم (حتی با 1 میلیون تومان)، در طرح‌های تضمین شده‌ حضور داشته باشند و سرمایه خود را افزایش دهند.

به بیان دیگر، با استفاده از کرادفاندینگ، سرمایه‌گذاران می‌توانند از تنوع طرح‌ها و صنایع مختلف بهره‌مند شوند و ریسک خود را کاهش دهند. این روش برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با مقدار سرمایه کم، اما بازدهی بالا و پراکنده، به سرمایه‌گذاری بپردازند. به این ترتیب، کرادفاندینگ را به عنوان یک راهکار مناسب برای دستیابی به تنوع و کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دونگی، بهترین پلتفرم برای مدیریت ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری

حالا درک بهتری از ریسک‌ها و ارزیابی در سرمایه‌گذاری دارید و می‌دانید با روش کرادفاندینگ می‌توان سرمایه‌گذاری کم ریسکی را در نظر داشت. پس وقت آن رسیده که با پلتفرم دونگی هم آشنا شوید. دونگی تحت نظر سازمان فرابورس فعالیت می‌کند و امکان دسترسی به طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری را برای همه فراهم کرده است. این پلتفرم امکان ارائه طرح‌های متنوع برای ارائه اوراق قرضه پربازده را فراهم کرده تا به سرمایه‌گذاران امکان دهد به راحتی سرمایه‌گذاری خود را شروع کنند.

با بررسی و انتخاب طرح‌های ارائه شده در پلتفرم دونگی، سرمایه‌گذاران می‌توانند با کمترین سرمایه لازم (1 میلیون تومان) و با اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بپردازند. علاوه بر این، این پلتفرم امکان سرمایه‌گذاری خودکار و پس‌انداز خودکار را هم به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. این امکانات به افراد کمک می‌کند تا به راحتی و با اطمینان بیشتر به مدیریت سرمایه‌گذاری خود بپردازند.

کلام آخر

در مجموع، هنگامی که تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرید، حداقل یک بار در سال دارایی خود را به دقت بررسی و تنظیم کنید. زیرا وضعیت اقتصادی و شرایط بازار همیشه در حال تغییر است. ضمن اینکه مهم است قبل از سرمایه‌گذاری، اطلاعات بیشتری را در مورد ریسک‌ها و چالش‌های پیش رو به دست آورید. خوب است با یک مشاور در مورد اهداف سرمایه‌گذاری و سطح ریسک قابل قبول خودتان، صحبت کنید.

در نهایت پیشنهاد ما به علاقه‌مندان رشد در بازار سرمایه، استفاده از روش کرادفاندینگ است. زیرا به افراد امکان می‌دهد سبد سرمایه متنوعی داشته باشند و مدیریت ریسک را به راحتی انجام دهند.

 

کدخبر: ۵۶۰۲۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر