کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۷۳۲
تاریخ خبر:

کباب‌ کوبیده بخوریم یا باقالی‌پلو با ماهیچه؟

کباب‌ کوبیده بخوریم  یا باقالی‌پلو با ماهیچه؟

مقایسه قیمت غذاهای محبوب در خانه و رستوران، کجا غذا بخوریم به صرفه‌تر است؟

هفت صبح| ‌ بعضی‌ها قبل از رفتن به رستوران، کلی حساب‌وکتاب می‌کنند که اگر غذایی که می‌خواهیم در رستوران بخوریم را خودمان در خانه بپزیم، به صرفه‌تر نیست؟ اگر رستوران برویم، ضرر نمی‌کنیم؟ سریع یک ماشین‌حساب هم برمی‌دارند و قیمتها را می‌سنجند. مثلا یک پرس چلو کباب‌کوبیده که در رستوران‌ها بین  180 تا 530هزار تومان است اگر در خانه خودشان درست کنند، چقدر پول توی جیبشان می‌ماند.یا اینکه وقتی هوس قرمه‌سبزی می‌کنند، می‌گویند دردسر درست کردنش را به جان می‌خریم ولی پول کمتری می‌پردازیم.

 

موضوع این مطلب هم همین است. می‌خواهیم قیمت غذاهای محبوب و پرفروش رستوران‌ها را با خرجی که خرید مواد اولیه این غذاها روی دستمان می‌گذارد، مقایسه کنیم. ته این داستان هم می‌خواهیم به این موضوع برسیم که اگر وقتی هوس یک غذای خاص را کردیم، آن را در خانه درست کنیم، پول کمتری می‌پردازیم یا اینکه برویم رستوران و بدون دردسر غذا بخوریم؟

 

‌قیمت غذاهای محبوب در رستوران‌های معمولی و اعیانی

 

در این مطلب کاری به غذاهای اعیانی و درباری و همایونی که بعضی از رستوران‌‌ها در منوهایشان می‌نویسند،‌ نداریم. فقط سراغ غذاهایی می‌رویم که عنوان محبوب‌ترین غذاهای رستوران را یدک می‌کشند. غذاهایی مثل، کباب‌کوبیده، کباب‌برگ، جوجه‌کباب، زرشک‌پلو با مرغ، باقالی‌پلو، خورشت قرمه‌سبزی، قیمه و فسنجان. همچنین ساندویچ همبرگر که طرفداران فست‌فود هم حساب کار دستشان بیاید.

 

‌کباب‌های محبوب:

 

رستوران‌ها با کباب‌هایی که جلوی مشتری می‌گذارند، معروف می‌شوند. کباب برگ و کباب‌کوبیده، اگر طعم و مزه خوبی داشته باشد، خام نباشد و گوشت توی دهان آب شود، یعنی کار کباب‌زن رستوران عالی است و همین دو کباب می‌توانند کار را برای صاحب رستوران در بیاورند. البته مزه جوجه کباب و شیشلیک هم مهم است، اما بیشتر رستوران‌داران معتقدند که این دو کباب محبوبیت بیشتری بین مشتری‌ها دارند. اگر قیمت کباب‌کوبیده را در رستوران‌های سطح شهر بررسی کنیم، به عدد مشخصی نمی‌رسیم.

 

چون یک پرس کباب‌کوبیده با برنج در بعضی از رستوران‌ها بین 180 تا 220هزار تومان است ولی اگر کمی به مرکز و شمال شهر برویم، قیمت‌ها بالاتر می‌رود و قیمت یک پرس کوبیده با برنج به 300 تا 580هزار تومان هم می‌رسد. وزن کباب هم در بیشتر رستوران‌ها بین 120 تا 150گرم است. با این اوصاف متوسط قیمت کباب‌کوبیده در رستوران‌های تهران بین 150 تا 580هزار تومان است. کباب برگ هم جزو کباب‌های محبوب است و خوب درآوردن این کباب، کار هرکسی نیست و فقط کباب‌زن‌های ماهر می‌دانند، گوشت را چه زمانی از روی زغال بردارند که سفت و لاستیکی نشود یا نسوزد و دور کباب جزغاله نشود.

 

برای همین بسته به مزه کباب و مهارت کباب‌زن باید برای این کباب محبوب هزینه کنید. قیمت چلو‌کباب برگ با 200گرم گوشت و 300گرم برنج از 380 تا 470هزار تومان است. البته این قیمت‌ها را در رستوران‌های بالای شهر و معروف نمی‌بینید و برای یک پرس چلوکباب‌کوبیده حداقل باید بین 650 تا 780هزار تومان بپردازید. بعد از کباب برگ، جوجه‌کباب با استخوان و بدون استخوان نیز جزو غذاهای کبابی محبوب هستند.

 

یک پرس جوجه‌کباب مخصوص بی‌استخوان 300گرمی با 350گرم برنج بین 260 تا 330هزار تومان قیمت دارد. قیمت جوجه‌کباب با استخوان با همین وزن جوجه و برنج نیز بین  250 تا 300هزار تومان است. اگر هوس کنید و در یکی از رستوران‌های ونک به بالا جوجه‌کباب بخورید، باید حداقل برای یک پرس جوجه‌کباب مخصوص بین 360 تا 400هزار تومان بپردازید. اما برسیم به کباب شیشلیک.

 

این کباب با اینکه قیمت بالایی دارد، اما آنقدر طرفدار دارد که هنوز جایگاهش را در منوی رستوران‌ها حفظ کند. قیمت یک پرس چلوکباب شیشلیک بین 500 تا 600هزار تومان است. البته اگر سری به رستوران‌های بالای شهر بزنید، ممکن است اعداد و ارقام متفاوتی هم ببینید. مثلا 700 تا 850هزار تومان. البته اگر شیشلیکی با این قیمت عرضه شود، حتما وزن آن را هم می‌نویسند. کباب‌های شیشلیک 700 تا 850هزار تومانی بین 400 تا 480گرم گوشت دارند.

 

کباب ماهی هم طرفدار دارد و بعضی‌ها عاشق سینه‌چاک قزل‌آلای کبابی هستند. قیمت این غذا در رستوران‌های سطح شهر با برنج بین 330 تا 380هزار تومان است. اما در بعضی از رستوران‌ها، ممکن است مبلغ 420 تا 450هزار تومان را هم جلوی این غذا ببینید.

 

خورشت‌های پرطرفدار:

 

از 10 نفر ایرانی بپرسید غذای مورد علاقه‌ شما چیست؟ حداقل 9نفر می‌گویند خورشت قرمه‌سبزی. برای همین اگر بخواهیم به خورشت‌های محبوب و پرطرفدار بپردازیم، در صدر آنها قطعا خورشت قرمه‌سبزی قرار دارد. قیمت یک پرس پلو‌خورشت قرمه‌سبزی در رستوران‌های سطح شهر بین 155 تا 220هزار تومان است. در منوی بیشتر این رستوران‌ها هم نوشته شده که درخورشت 4 تا 5تکه گوشت گوساله هست.

 

البته بعضی از رستوران‌ها که از گوشت گوسفند برای پخت خورشت استفاده می‌کنند، قیمت این غذا را بین 250 تا 300هزار تومان هم بالا برده‌اند. خورشت قیمه با سیب‌زمینی هم جزو غذاهای محبوب است. حتی بعضی از رستوران‌ها در منوی خود قیمه نذری هم دارند، یعنی طعم و مزه‌اش شبیه غذاهای نذری است. اگر بخواهید در رستوران‌های جنوب شهر و مرکز، خورشت قیمه بخورید هزینه آن بین 140 تا 180هزار تومان است.

 

اما اگر از مرکز شهر کمی بالا بروید و دلتان خورشت قیمه سیب‌زمینی بخواهد برای یک پرس غذا باید حداقل 200 تا 280هزار تومان بپردازید. از خورشت فسنجان به هیچ‌وجه نمی‌توان گذشت؛ خورشتی که یا خیلی دوستش دارند یا اصلا دوستش ندارند. اما با توجه به حضور همیشگی‌اش در منوی رستوران‌ها این موضوع را که تعداد طرفداران این خورشت بیشتر است، تایید می‌کند.

 

خورشت فسنجان تهرانی با گوشت چرخ کرده درست می‌شود، اما در رستوران‌ها این غذا را با مرغ درست می‌کنند. در رستوران‌های شمالی هم فسنجان را با گوشت اردک و بوقلمون می‌پزند. قیمت پلو و خورشت فسنجان با مرغ بین 180 تا 280هزار تومان است.

 

پلوهای ایرانی:

 

مگر می‌شود بین باقالی‌پلو و زرشک‌پلو، یکی را به عنوان محبوب‌ترین انتخاب کرد. این طور که آمار رستوران‌ها نشان می‌دهد، این دو پلوی محبوب ایرانی شانه‌به‌شانه هم‌دیگر حرکت می‌کنند و هر دو طرفداران سینه‌چاک خودشان را دارند. با این اوصاف، چون قیمت باقالی‌پلو از زرشک‌پلو بیشتر است، مقام اول به این غذا تعلق می‌گیرد. باقالی‌پلو هم با مرغ سرو می‌شود و هم با گردن گوسفندی و ماهیچه.

 

در رستوران‌های مرکز و پایین شهر، بیشتر این غذا را با مرغ می‌پزند که قیمت آن بین 220 تا 250هزار تومان است. اما در رستوران‌های بالای شهر این پلو را با گوشت گردن گوسفند می‌پزند که قیمت یک پرس آن حدود 550 تا 680هزار تومان است. اگر باقالی‌پلو را با ماهیچه بپزند، هر پرس آن حدود 800 تا 850هزار تومان قیمت دارد. یعنی هزینه یک پرس باقالی‌پلو با ماهیچه نزدیک قیمت یک پرس کباب شیشلیک مخصوص است اما زرشک پلو را فقط با مرغ می‌پزند.

 

اگر بخواهید در رستوران‌های مرکز و سطح شهر یک پرس زرشک‌پلو با مرغ بخورید، اگر ران باشد با برنج ایرانی باید بین 190 تا 260هزار تومان هزینه کنید. اما در رستوران‌های مرکز به بالا، قیمت این غذا بالای 300هزار تومان است و برای یک پرس زرشک‌پلو با 400گرم مرغ و 420گرم زرشک‌پلو با برنج ایرانی و زعفران و ته‌دیگ باید بین 350 تا 380هزار تومان بپردازید.

 

ته‌چین هم جزو پلوهایی است که نمی‌توان از آن گذشت. قیمت این غذا در رستوران‌های معمولی با 150گرم برنج حدود 200 تا 260هزار تومان است. اما در رستورانی مثل هانی برای یک پرس ته‌چین که شامل یک تکه مرغ سس پز، نیم‌پرس زرشک‌پلو با برنج ایرانی ۱۵۰ تا ۲۰۰گرمی و یک تکه ته‌چین ساده می‌شود، باید بالای 300هزار تومان هزینه کنید.

 

ساندویچ همبرگر:

 

کسانی که اهل خوردن ساندویچ هستند، همبرگر انتخاب اولشان است؛ به همین دلیل گنجاندن همبرگر در منوی غذاهای پرطرفدار رستوران‌ها اصلا عجیب نیست. این ساندویچ داستان عجیبی دارد. مثلا در بعضی از ساندویچی‌های پایین شهر با 100هزار تومان می‌توانید یک ساندویچ پروپیمان همبرگر بخورید، البته با درصد گوشت پایین. در مرکز شهر قیمت این غذا بین 160هزار تومان تا 200هزار تومان است و اگر به بالای شهر بروید، قیمت این ساندویچ تا 270هزار تومان هم می‌رسد. البته بعضی رستوران‌ها، همبرگر را با دورچین‌های مختلف سرو می‌کنند و ممکن است قیمت بین 320 تا 350هزار تومان هم بالا برود.

 

قیمت یک پرس غذای رستورانی در خانه چقدر آب می‌خورد؟

 

اگر می‌خواهید تفاوت قیمت غذاهای محبوب در خانه و رستوران دستتان بیاید، ما سه غذای پرطرفدار را انتخاب کرده‌ایم. قرمه‌سبزی، کباب‌کوبیده و باقالی‌پلو با ماهیچه.

 

کباب‌کوبیده:

 

درست کردن کباب‌کوبیده در خانه کار راحتی نیست اما اگر مایه کباب‌کوبیده را خوب در بیاورید، کبابتان هم روی زغال نمی‌ریزد و نمی‌سوزد و پولتان حرام نمی‌شود. برای یک سیخ کباب‌کوبیده به 150 تا 200گرم کوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفندی و گوساله نیاز دارید. پس اگر می‌خواهید برای 4نفر کباب درست کنید حداقل باید 800گرم گوشت چرخ‌کرده بخرید. گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله بین 850هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه دارد.

 

البته بعضی از قصابی‌ها، مایه کباب‌کوبیده هم می‌فروشند که دیگر نیازی نیست موادی به آن اضافه کنید. قیمت یک کیلو مایه کباب‌کوبیده نیز بین 550 تا 650هزار تومان است. اگر 800گرم گوشت چرخ‌کرده بخرید، باید بین 600 تا 800هزار تومان هزینه کنید. برای درست کردن مایه کباب‌کوبیده هم به غیر از دو عدد پیاز به ادویه و زعفران هم نیاز دارید. برای پلو نیز برای هر نفر باید یک پیمانه برنج که حدود 150گرم است برنج بپزید، یعنی حدود 600گرم.

 

برنج ایرانی مرغوب هاشمی در حال‌حاضر، بین 125 تا 140هزار تومان قیمت دارد. هزینه زعفران و دو عدد پیاز و کمی روغن مایع و ادویه را هم اگر 70 هزار تومان در نظر بگیریم، 4سیخ کباب کوبیده با برنج در خانه با گوشت چرخ کرده، حدود 710هزار تومان آب می‌خورد. این در حالی است که یک پرس کوبیده در رستوران‌های معمولی به طور میانگین 220هزار تومان قیمت دارد، ‌اما در بالای شهر باید برای هر پرس بین 300 تا 580هزار تومان هزینه کنید. با این اوصاف اگر از پس کباب‌زدن خوب بر بیایید، درست کردن کباب‌کوبیده در خانه به صرفه‌تر است، اما اختلاف قیمت آن‌قدر نیست که به دردسرش بیارزد.

 

قرمه‌سبزی:

 

برای درست کردن خورشت قرمه‌سبزی اول از همه به سبزی که خوب سرخ شده باشد، برنج، لیمو عمانی، گوشت گوسفندی، لوبیا قرمز، پیاز، ادویه، روغن و برنج نیاز دارید. برای 4نفر باید حداقل 400گرم سبزی سرخ‌شده داشته باشید. یک بسته نیم کیلویی سبزی قرمه‌سبزی در سبزی‌فروشی‌ها بین 80 تا 100هزار تومان، قیمت دارد. برای خورشت قرمه‌سبزی از سردست یا ران گوسفندی استفاده می‌کنند.

 

هر کیلو سردست، حدود 680 تا 780هزار تومان و هر کیلو ران بین 750 تا 880هزار تومان قیمت دارد. اگر 250گرم گوشت ران گوسفندی در خورشت بریزیم، هزینه آن حدود 220هزار تومان می‌شود. 600گرم برنج ایرانی 140هزار تومانی نیز حدود 85هزار تومان هزینه دارد. هر کیلو لوبیا قرمز بین 100 تا 120هزار تومان قیمت دارد که 200گرم آن حدود 20هزار تومان می‌شود. اگر قیمت 4عدد لیمو عمانی و 50گرم روغن و نمک و ادویه و یک عدد پیاز را حدود 30هزار تومان در نظر بگیریم، یک وعده قرمه‌سبزی در خانه برای 4نفر، حدود 450هزار تومان در می‌آید. اما اگر بخواهید در یک رستوران شیک قرمه‌سبزی بخورید، برای یک پرس حداقل باید بین 220 تا 300هزار تومان هزینه کنید.

 

باقالی‌پلو با ماهیچه:

 

برای پخت باقالی‌پلو ماهیچه به غیر از برنج ایرانی و حدود 250گرم باقالی به 500گرم ماهیچه گوسفندی نیاز دارید. رب، زعفران و پیاز هم هست که اگر 70هزار تومان برای این قسمت کنار بگذاریم، 85هزار تومان پول 600گرم برنج می‌شود و 50هزار تومان باقالی و نیم‌کیلو ماهیچه گوسفندی نیز حدود 550هزار تومان هزینه دارد. با این اوصاف پخت باقالی‌پلو در خانه، 755هزار تومان باید خرج کنید اما اگر بخواهید در رستوران غذا بخورید، یک پرس باقالی‌پلو با ماهیچه برای هر نفر حدود 810هزار تومان هزینه دارد. یعنی درست کردن باقالی‌پلو در خانه خیلی به صرفه‌تر از خوردن این غذا در رستوران است.

 

کدخبر: ۵۶۱۷۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • حسینی

    حیج کدام چون 1سوم درامد ماه گوشت گوشت قدیم

  • صابر

    فیلم هندی

  • ناشناس

    سرم گیج رفت مگه ما چقدر حقوق می‌گیریم

  • ناشناس

    والامن۵۰سالمه دوسه تاعروسی رفتم یاکباب یاجوجه یامرغ خوردم خانواده ام هم به رستوران نرفتیم یه کارگرکه دعامیکنه حداقل چهارم یا پنجم برج حقوق بدن نه نهم و دهم سفره ماخیلی کوچیکه این سالها دیگه چرخ گوشت وفرو فریزر برای ما تزیینی شده ازبن واین چیزها هم خبری نیست....ازلباس مارک وکفش وچیزای دیگه هم خبری نیست

  • نباید مردمش نیازمند باشن

    کوفتت بشه با این پیامی که دادی چه عکسهایی گذاشتی
    آه یادش بخیر ما ایرانی‌ها هم یک زمانی کباب می‌خوردیم
    من که کلأ فقط فس فوت فلافل پنجاه هزار تومانی می‌خورم