کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۶۵۰
تاریخ خبر:

شاگردان یک تریدر معروف می‌گویند هزاران دلار از آنها کلاهبرداری شده است

شاگردان یک تریدر معروف می‌گویند هزاران دلار از آنها کلاهبرداری شده است

بازارهای طلایی با فریب آقای قورباغه

هفت صبح| یکشنبه خبری منتشر شد که گروهی از مردم برای شکایت از مردی معروف به قورباغه به یکی از دفاتر قضایی مراجعه و بعد مقابل این دفتر تجمع کردند. این آقا که نام اصلی آن «وحید.ک» است یک صفحه اینستاگرامی آموزشی دارد. چه آموزشی؟ درباره پیش‌بینی بازارهای مالی، راه و رمز ترید، تکنیک‌های بازار ارز و طلا و خلاصه راه‌های پولدار شدن.

 

آقای قورباغه یک اسم دیگر هم دارد که از روی پیج اینستاگرامش برداشته شده؛ آقای کافیکس. در همه پست‌های اینستاگرامی می‌گوید رایگان همه این آموزش‌ها را در اختیار مردم قرار می‌دهد ولی از حرف‌های شاکی‌ها معلوم می‌شود که افراد برای آموزش‌های بیشتر پول بیشتری هم داده‌اند. حرف شاکی‌ها چیست؟

 

یکی از زن‌ها رو به دوربین می‌گوید: «من چهار میلیون و نیم هزینه کردم برای ربات کانال سیگنال آقای کافیکس و سه هزار دلار ریختم داخل ... و این هم خوردند و ازم کلاهبرداری کردند.»

 

مرد دیگری می‌گوید: «ما نزدیک چهار تا چهار و نیم میلیون تومان بابت سیگنال پول دادیم و سیگنال اشتباه بهمان داد. دو هزار دلار ریختیم داخل پوکر و همه را بالا کشید. یعنی گفت تضمینی سیگنال می‌دهد ولی همه‌ش دروغ بود.»

 

یک زن دیگر می‌گوید سه هزار دلار حق مشاوره از او گرفته و برایش یک زمین 15 هزار دلاری دیجیتال (احتمالا متاورس) می‌خرد و 7 هزار دلار سبدچینی می‌کند (یعنی یک سبد رمزارزی از رمزارزهای مختلف درست می‌کند). این زن جمعا 25 هزار دلار پول می‌دهد که حالا ارزش آن شده به 200 تا 300 دلار کاهش یافته.

 

دیدیم استراتژی او جوابی که می‌خواستیم نمی‌داد و بازدهی نداشت. با بروکرها (به شخص یا بنگاه اقتصادی گفته می‌شود که در ازای دریافت کمیسیون یا هزینه، برای یک سرمایه‌گذار کالا یا خدمات موردنظر را خریداری می‌کند) می‌بستند و پول ما را در حساب خودشان و تقسیم می‌کردند. حالا پس گرفتن آن پول به کنار. آمدیم شکایت کردیم که بعد از ما کسی در این دام نیفتد.

 

از تصویر شاکیان معلوم است که طیف سنی بزرگی از جوان تا مردان موسفید بین مخاطبان او حضور داشته. این آقای قورباغه دانشجوی رشته دکتری بوده. سال 1390 در این رشته قبول شده اما به نظر می‌آید درسش را دیگر ادامه نداده.

 

به گفته خودش سال 1392 اتفاقی با بازارهای مالی و بورس آشنا می‌شود و زندگی که با پزشکی در سن 50 سالگی برای خودش متصور بوده، در 20 سالگی تجربه می‌کند. پزشکی را کنار می‌گذارد و تصمیم می‌گیرد هرچه در این بازار یاد گرفته به بقیه هم یاد دهد. البته این چیزی است که در مصاحبه با برنامه علی ضیا و سپند امیرسلیمانی می‌گوید.

 

در کانال خودش از اشتراک کانال تا حق عضویت و مشاوره همه چیز پولی است. اشتراک سه ماهه کانال حدودا پنج میلیون تومان می‌شد و بعد از کانال افراد نیاز به آموزش بیشتری داشتند که آن هم برابر با 5 میلیون تومان می‌شد. آنهایی که وارد این راه شدند می‌گویند اگر ضرر نکرده باشند سودی هم نکردند. برای همین حدس می‌زنند آن همه پول آقای کافیکس از دوره آموزشی و فروش محتوا به دست آمده و نه خود بازار. چطور می‌توان چنین ادعایی کرد؟ یکی از مالباخته‌ها گفته کانال وی آی پی او 30 هزار عضو داشته. اگر فقط هزار نفر آن واقعی باشند پنج میلیارد تومان فقط از راه کانال درآمد داشته.

 

آخرین پست او در اینستاگرام به اردیبهشت سال پیش برمی‌گردد. کار کافیکس یاد دادن بازی‌های دو سر برد، تحلیل‌های تکنیکال، استفاده کردن از غول تورم، پیدا کردن مارکت‌، آموزش تارگت زدن بوده. در همین شوهای شبکه نمایش خانگی که با علی ضیا داشته می‌گوید مقالاتم در یاهو فایننس چاپ می شود. دروغ هم نمی‌گوید ولی محمد جرجندی، کارشناس جرایم سایبری که به افشاگری بسیاری از کلاهبرداری‌های مشابه پرداخته می‌گوید همه آنها رپرتاژهایی بوده که در وب سایت یاهو کار شده. به جز یاهو، حتی در سایت مارکت واچ هم مقالاتی دارد.

 

او سال پیش در یکی از سمینارهایش روی سکو پرچمی با چهره خودش نصب کرده پشت میکروفن می‌گوید: «هیچ جایی به اندازه ایران جای خوبی برای پول درآوردن نیست». سخنرانی هیجان‌آور و با حضور ده‌ها نفر که به هوای پولدار شدن به دنبال راز بازارهای طلایی می‌گشتند.

 

کدخبر: ۵۵۸۶۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر