کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۷۸۴
تاریخ خبر:

عواقب وحشتناک ‌بمب اتم‌ ‌| پس از انفجار بمب اتمی چه اتفاقی برای بدن انسان رخ خواهد داد؟

عواقب وحشتناک ‌بمب اتم‌ ‌| پس از انفجار بمب اتمی چه اتفاقی برای بدن انسان رخ خواهد داد؟

سوختگی وحشتناک در نتیجه تشعشعات شدید و تکه‌تکه‌ شدن بدن افراد به‌خاطر آوار

هفت صبح| در‌حالیکه که جنگ اتمی سبب کشتار و ویرانی وحشتناکی خواهد شد‌ اما پس از انفجار بمب اتمی دقیقاً چه اتفاقی برای بدن انسان رخ خواهد داد؟ ‌ ‌‌برای بررسی این موضوع باید به تنها نمونه استفاده از بمب اتم در تاریخ بپردازیم. افرادی که در سال ۱۹۴۵ بمب‌‌های اتمی را روی سر مردم ژاپن می‌ریختند، هیچ تصوری از نتیجه کار خود نداشتند. آنها فقط می‌توانستند از آسمان ابر بزرگی را ببینند که به قارچ شباهت دارد. تا چند ساعت بعد نیز دود آنقدر غلیظ بود که امکان نداشت چیزی مشخص شود.

 

مدتی بعد عکس‌های هوایی نشان دادند که شهرها با خاک یکسان شده‌اند. هرچند در آن زمان نیز هنوز هیچ کس متوجه تاثیر انفجار بمب اتمی بر بدن انسان نشده بود. آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که در نتیجه انفجار بمب اتم حدود ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند. هرچند وقتی اعلام شد که در هیروشیما ۱۴۰ هزار نفر و در ناکازاکی ۷۰ هزار نفر جان باخته‌اند، هم رئیس‌جمهور آمریکا و هم رابرت اوپنهایمر شوکه شدند.

 

ناپدید شدن بسیاری از افراد پس از انفجار

یکی از معروف‌ترین و البته بدترین تصاویر انفجار اتمی ژاپن به سایه یکی از قربانیان مربوط می‌شود. اولین بمب اتمی آمریکا در ارتفاع ۶۰۰ متری سطح زمین منفجر شد. گرمای ناشی از انفجار شدید بود و برای مدت کوتاهی باقی ماند. هرچند همین نیز کافی بود تا همه‌چیز را بسوزاند. سطوحی که در معرض موج اول انفجار قرار گرفتند، کاملا سفید شده بودند. هرچند اگر یک سطح توسط چیزی پوشیده شده بود، تیره باقی می‌ماند.

 

ظاهرا در لحظه انفجار اتمی یک شهروند ژاپنی روی پله‌های بانک سومیتومو نشسته بود. انفجار بمب اتمی باعث شد این فرد و دیگر انسان‌های اطراف وی طوری نابود شوند که هیچ اثری از آنها باقی نماند. به‌همین ‌خاطر پس از جنگ گفته می‌شد که افراد زیادی بخار شده‌اند.

 

البته انفجار بمب اتمی هرگز نمی‌‌تواند سبب بخار شدن انسان یا موجودات دیگر شود. حتی اگر دمای محیط در نتیجه این رخداد وحشتناک به ۳۸۰۰ درجه سلسیوس برسد نیز بافت موجودات زنده بخار نخواهند شد. اگر دقیق‌تر بگوییم انفجار هسته‌ای سبب می‌شود که فرد به خاکستر تبدیل شود. مقامات ژاپنی ادعا می‌کنند که در نتیجه انفجار اولیه بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی به‌ترتیب ۸۰ و ۴۰ هزار نفر در لحظه جان خود را از دست دادند. افرادی که در فاصله ۸۰۰ متری محل انفجار بودند نیز کاملا به خاکستر تبدیل شدند.‌

 

سوختگی وحشتناک در نتیجه تشعشعات شدید

یکی از بزرگ‌ترین خطرات انفجار بمب اتمی برای انسان گرماسوختگی است. این اتفاق می‌تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض الکتریسیته با ولتاژ بالا ‌ یا تشعشعات گرمایی رخ دهد. کارشناسان یکی از تفاوت‌های مهم بمب اتمی با دیگر بمب‌ها را در آزاد شدن حجم بالایی از نور و گرما می‌دانند. این اتفاق باعث می‌شود حتی افرادی که فاصله زیادی با محل انفجار دارند، دچار سوختگی شوند.

 

البته عموما پوشیدن لباس کافی می‌تواند از بافت بدن در برابر گرماسوختگی حفاظت کند. هرچند که بمب اتمی هیروشیما باعث شد که تمامی انسان‌های حاضر در شعاع ۸ کیلومتری محل انفجار دچار سوختگی درجه ۳ بشوند.‌

 

تصاویر منتشرشده از ژاپن نیز به‌خوبی نشان می‌دادند که پوشش کافی می‌تواند از میزان آسیب وارد‌شده بکاهد. همچنین رنگ لباس روی میزان آسیب تاثیر دارد. به‌عنوان مثال بدن فردی که لباس راه‌راه بر تن داشت، تنها در قسمت‌های سیاه سوخته بود. هرچند مشکل اینجاست که تمام نقاط بدن را نمی‌توان با لباس پوشاند.

 

همچنین ‌ هنگام بررسی تاثیر انفجار بمب اتمی بر بدن انسان نباید یک نکته مهم را فراموش کرد. بمب های اتمی کنونی نسبت به آنچه در جنگ جهانی دوم استفاده شد، فوق‌العاده قوی‌تر شده‌اند. قدرت انفجار بمب‌های هیروشیما و ناکازاکی به‌ترتیب معادل ۱۵ و ۲۱ کیلو‌تن تی‌ان‌تی بودند. این در حالی‌است شوروی در سال ۱۹۶۱ بمبی با قدرت انفجار ۵۰ مگاتن را آماده کرد.

 

تکه‌تکه‌ شدن بدن افراد به‌خاطر آوار

ریکوکو ساساکی در زمان انفجار بمب اتمی یک دانش‌آموز ساده بود. او گفت که وقتی هشدارهای حمله هوایی را شنید، مشغول تمیز کردن کلاس بوده است. ناگهان مدرسه لرزید و پنجره‌ها شکستند. همچنین کلاس کناری کاملا نابود ‌ و سقف مدرسه کنده شد. ساساکی در همان لحظه اول انفجار زیر میز خود پنهان شد. هرچند وقتی پس از چند لحظه بیرون آمد، متوجه شد که صورت و بدن معلم با شیشه پوشیده شده است.

 

نابینا و ناشنوا شدن انسان در نتیجه انفجار بمب اتمی

برخی از افرادی که انفجار بمب اتمی را به‌چشم خود دیدند، هرگز نتوانستند دیگر انسان‌ها و جهان را مشاهده کنند. نور آزاد شده در نتیجه انفجار هسته‌ای آنقدر شدید است که چشم انسان توانایی هضم آن را ندارد. قرار گرفتن در معرض چنین نور شدید و البته کوتاهی سبب می‌شود که بینایی فرد از دست برود. در واقع حتی اگر فرد به پوشش حفاظتی کافی در برابر گرما و تشعشعات هسته‌ای مجهز شده باشد نیز فایده‌ای ندارد.

 

منبع: روزیاتو
کدخبر: ۵۶۳۷۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر