کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۷۸۳
تاریخ خبر:

مقایسه‌ میگ‌-۳۵ روسی و‌ اف-۱۶ آمریکایی| کدام جنگنده برنده نبرد در اوکراین خواهد بود؟

مقایسه‌ میگ‌-35 روسی و‌ اف-16 آمریکایی| کدام جنگنده برنده نبرد در اوکراین خواهد بود؟

کارشناسان نگرانی‌هایی را در مورد میگ-۳۵ که برای مناطق درگیری شدید طراحی شده بود، مطرح کرده‌اند‌

هفت صبح|‌ با ورود به ظاهر قریب‌الوقوع جنگنده‌های F-16 Fighting Falcon  به اوکراین، سؤالاتی در مورد چگونگی رقابت این جنگنده آمریکایی با هواپیماهای روسیه مانند میگ-35 ‌نوع ارتقا‌یافته میگ-29‌ مطرح می‌شود. در حالی که جنگ‌های تن به تن هوایی عمدتاً مربوط به گذشته ‌ ‌و ممکن است اوکراین از‌ اف-16 در نقش هوا به هوا استفاده نکند ‌اما ‌اگر جنگ هوایی بین این دو اتفاق بیفتد، کدام یک برنده خواهد شد؟

جنگنده اف-16

F-16 Fighting Falcon 2

روسیه نوع بسیار مدرن میگ-29 به نام میگ-35 فالکورم را به عنوان یک جنگنده نسل ۴++ به بازار عرضه کرده است. نیوزویک در این باره می‌گوید: «کارشناسان نگرانی‌هایی را در مورد میگ-۳۵ که برای مناطق درگیری شدید طراحی شده بود، مطرح کرده‌اند‌ اما گزارش‌هایی از مشکلات راداری و موتورها وجود دارد.» شاید یکی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد میگ-۳۵ آن چیزی نیست که روس‌ها ادعا می‌کنند، این باشد که هیچ کشوری آن را سفارش نداده است (در حالی که روسیه آن را با امید به صادرات ساخته است). در همین حال، سفارشات صادراتی برای خانواده اف-16 همچنان قوی است.

جنگنده میگ-۳۵

MiG 35‌

اگر فالکورم واقعاً یک جنگنده نسل ۴++ باشد، احتمالاً از اف-16های قدیمی پیشی می‌گیرد. خبرگزاری اسپوتنیک ‌‌مدعی است که یکی از خلبانان روسی گفته ‌ میگ-۳۵ «از لحاظ مانورپذیری، پتانسیل رزمی و بقا با هواپیمای چند منظوره اف-۱۶ نیروی دریایی ایالات متحده برتر است». این اظهارنظر کمی گیج‌کننده است زیرا نیروی دریایی از اف-16 استفاده نمی‌کند (این سرویس جنگنده F/A-18 را در اختیار دارد)‌ و حتی اگر منظور اف-16باشد، مشخص نیست که این خلبان روسی به کدام نسخه از آن اشاره کرده است. تفاوت‌های بین اف-16 Block 15 و اف-16 Block 70/72 مانند شب و روز است.

F-16 Fighting Falcon

 در حالی که ممکن است (یا حتی به احتمال زیاد) برخی از اف-16هایی که به اوکراین داده خواهند شد، خود را در درگیری با جنگنده‌های روسی خانواده‌سوخو-27 Flanker (شامل Su-30، Su-34 و Su-35) و هواپیماهای مخصوص حمله به اهداف زمینی مانند سوخو-25 بیابند، بسیار بعید است که به طور خاص با‌میگ-35 درگیر شوند. این جت تنها در سال ۲۰۱۹ معرفی شده، در تعداد بسیار کم تولید شده و تا حد زیادی در جنگ اخیر علیه اوکراین غایب بوده است (همانطور که میگ-۲۹های روسی قدیمی در این نبرد به کار گرفته نشده‌اند). طبق گزارش راشاتودی، ممکن است روسیه بعد از سفارش سال ۲۰۱۸ برای ۶ فروند از این هواپیما برای گروه نمایش هوایی Strikzhi ، تعداد بیشتری از این جنگنده را خریداری نکرده باشد. نه میگ‌ها، بلکه سوخوها هستند که تکیه‌گاه اصلی ناوگان جت‌های جنگنده روسیه هستند. خانواده فلنکر ستون فقرات قدرت جت‌های جنگنده روسیه را تشکیل می‌دهند.

mig-35‌

در حالی که  اف-16 تاریخچه رزمی هوا به هوای قابل‌توجهی دارد (فقط با یک شکست هوا به هوای تایید شده)، این جنگنده همچنان یک سیستم قدیمی است. جت‌هایی که اوکراین دریافت می‌کند، انواع قدیمی اف-16Block 15/20 هستند که در طول سال‌ها ارتقا یافته‌اند. گفته می‌شود، F-16 دارای کنترلگرهای پرواز با سیم است که به خلبان کنترل پرواز برتری می‌دهد. نکته مهم این است که ‌F-16‌ها ‌‌هنگام تحویل به اوکراین به چه رادارهایی مجهز خواهند شد.

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده که اوکراین به ۱۲۰ تا ۱۳۰ جنگنده غربی برای مقابله با نیروی هوایی روسیه نیاز دارد. به گزارش وبلاگ اوریکس، تاکنون در مجموع ۹۵ فروند F-16  به اوکراین قول داده شده است. با این حال، این شامل هواپیماهایی است که برای استفاده از قطعات یدکی‌شان تحویل داده می‌شوند و کل تعداد آنها تا سال ۲۰۲۸ تحویل داده نخواهد شد. ‌

 

دیگر فاکتورها در نبرد هوا به هوا

   کارآیی ‌F-16‌ها  به عوامل بسیاری فراتر از خود قالب و بدنه هواپیما نیز بستگی دارد. یکی از ناشناخته‌های مهم در حال حاضر این است که غرب چه موشک‌هایی را با این جنگنده‌ها به اوکراین تحویل خواهد داد .(به عنوان مثال، بعید است که اوکراین موشک پیشرفته Meteor را از کشورهای اروپایی دریافت کند). فاکتور دیگر این است که اوکراین احتمالاً برای مدتی تنها قادر به استفاده از ‌F-16‌ها در تعداد کم – شاید تک یا دو رقمی پایین- خواهد بود است.

 

نمونه‌هایی از فاکتورهایی که توانایی این جنگنده را افزایش خواهند داد عبارتند از: 

رادار جت جنگنده، آموزش خلبان، موشک‌های حمل شده،عوامل پشتیبانی (مانند آواکس، شبکه‌سازی) و پنهانکاری.

 

متغیرهای دیگری که در این مرحله ارزیابی آنها دشوار است، سطح آموزش و پشتیبانی است (به عنوان مثال، میزان اطلاعاتی که نیروهای غربی از طریق آواکس‌ها و سایر پلتفرم‌های جمع‌آوری اطلاعات در اختیار اوکراین قرار خواهند داد). سوئد اخیراً اعلام کرده است که هواپیماهای کمیاب آواکس ASC 890 خود را مستقیماً در اختیار اوکراین قرار خواهد داد که می‌تواند کارایی ‌F-16‌‌ را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

 

‌‌برخی مشخصات اصلی دو جنگنده MiG-35  روسی و F-16 آمریکایی

حداکثر سرعت  اف-16 : 05/2 ماخ (یک ماخ برابر است با سرعت ۱۲۲۵ کیلومتر در ساعت)

حداکثر سرعت  MiG-35 : 25/2 ماخ

سقف پروازی F-16 : 58 هزار پا

سقف پروازی MiG-35 :‌ 52 هزار پا

حداکثر پیشرانه F-16 : 29500 پوند

حداکثر پیشرانه MiG-35: 39600پوند

قدرت پیشرانه/پس‌سوز F-16 : 29500پوند

قدرت پیشرانه/پس‌سوز MiG-35 : 19800 پوند

سازنده F-16 : جنرال داینامیکس

سازنده MiG-35: میکویان

اولین پرواز  F-16 : سال ۱۹۷۴

اولین پرواز  MiG-35: سال ۲۰۱۶ (میگ-۲۹ در سال ۱۹۷۷)

 

 

شاید بعید باشد که اف-۱۶های اوکراینی و میگ-۳۵های روسی در جنگ اوکراین به شکل قابل‌توجهی با یکدیگر روبرو شوند (به خصوص در شرایطی که ظاهراً تنها میگ-۳۵هایی که پرواز می‌کنند بخشی از یک تیم نمایش هوایی هستند). تاکنون در این جنگ، نبرد هوا به هوا بین جنگنده‌های دو کشور بسیار اندک بوده است، به طوری که اکثر جت‌ها (از هر دو طرف) توسط آتش‌های زمینی ساقط شده یا‌روی زمین نابود شده‌اند. 

 

در آخر اینکه ‌‌اگر پای سوخو-57 به میدان جنگ باز شود، این جنگنده با استفاده از فناوری جهت‌دهی رانش سه‌بعدی و مانورپذیری فوق‌العاده بالا، رقیبی ترسناک برای جنگنده‌های در اختیار اوکراین خواهد بود که اینجا باید آنها با جنگنده‌ای غیر از F-16 به مقابله با این هیولا بروند.

 

منبع: روزیاتو
کدخبر: ۵۶۳۷۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر