کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۶۷
تاریخ خبر:

یک دورهمی خلوت!

یک دورهمی خلوت!

یکی از ویژگی‌های جشنواره فجر در سال‌های اخیر، حضور کمرنگ ستاره‌های زن سینمای ایران در آن بوده است‌

روزنامه هفت صبح، محمد صابری| اگر جریان اکران یکی دو سال گذشته را واکاوی کنید و مهمتر از آن اگر سراغ از فیلم‌های پرفروش و موفق در گیشه را بگیرید، به‌وضوح با این واقعیت مواجه می‌شوید که بازیگران زن مطرح در سینمای ایران مدت‌هاست که جایگاه خود را از دست داده‌اند و گویی دیگر در معادلات تولید و اکران در سینمای ایران تعیین‌کننده نیستند.

 

همین چند هفته پیش بود که در پرونده مفصلی سراغ فیلم‌های صدرنشین در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران که اتفاقا تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها محصول همین سال‌های اخیر بوده‌اند رفتیم و در حاشیه آن به این نکته مهم اشاره کردیم که به طرز عجیب و معناداری، هیچ‌یک از این فیلم‌ها، نه فقط بازیگر زن چهره، که حتی کاراکتر زن کلیدی هم در داستان خود نداشته‌اند.

 

حالا اینکه جریان چیست و چرا این‌گونه شده است نیاز به بررسی‌های دیگر دارد اما در این پرونده تلاش کرده‌ایم ویترین جشنواره فجر امسال را از منظر حضور بازیگران زن مطرح، مورد واکاوی قرار دهیم؛ آیا ستاره‌های زن سینمای ایران جایگاه خود را بازخواهند یافت؟

 

الناز شاکردوست/ بی‌بدن

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
الناز شاکردوست از آن دست بازیگرانی است که به‌راحتی می‌توان کارنامه‌شان را در سینمای ایران به دو فصل تقسیم کرد؛ در سال‌های ابتدایی ورود به سینمای حرفه‌ای، شاکردوست گزینه‌ای مطلوب برای کارگردانان فیلم‌های گیشه‌ای بود و خوش هم بدش نمی‌آمد که یک ستاره در سینمای کمدی محسوب شود. در حوالی دهه 90 اما او به سمت ایفای نقش‌های جدی تغییر مسیر داد و اتفاقا در این فصل از کارنامه‌اش بود که مورد توجه جشنواره فجر هم قرار گرفت.


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟
شاکردوست تجربه‌های متعددی از حضور آثارش در ویترین جشنواره فجر دارد و اتفاقا در همان گام‌های اولیه و در میانه دهه 80 بود که با فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» توانست نامزد دریافت سیمرغ شود. او در دهه 90 اما حضورهای بسیار موفقی را در فجر تجربه کرد که سرآمد این حضورها هم فیلم «شبی که ماه کامل شد» بود. فیلمی که شاکردوست توانست سیمرغ بلورین بازیگری را برای آن به دست بیاورد. او در همکاری دیگری با نرگس آبیار، برای فیلم «ابلق» هم نامزد دریافت سیمرغ شد.


با کدام فیلم به فجر آمده است؟
احتمالا طی همین دو روز ابتدایی جشنواره فیلم فجر، ویدئوی مربوط به فریادهای شاکردوست را در فضای مجازی دیده‌اید! ویدئویی که شاکردوست در آن تلاش دارد اثبات کند که مدیران جشنواره فجر در حق فیلم «بی‌بدن» اجحاف کرده‌اند. «بی‌بدن» به طرز عجیبی تبدیل به پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره امسال شده است. فیلمی که شهرداری تهران سرمایه‌گذارش بوده و حذفش از بخش سودای سیمرغ، اختلافات شدیدی را میان شهرداری تهران و وزارت ارشاد به‌وجود آورده است!


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟
فیلم «بی‌بدن» تنها در بخش «نگاه نو» حضور دارد. بخشی که اجزای فنی فیلم‌ها مانند بازیگری در آن داوری نمی‌شود و معنای آن این است که الناز شاکردوست هیچ شانسی حتی برای نامزدی سیمرغ هم ندارد! اما فیلم به دلیل سوژه ملتهبی که دارد، یکی از فیلم‌های شاخص جشنواره امسال است که احتمالا حواشی درباره آن ادامه هم خواهد داشت.

 

سحر دولتشاهی/ نبودنت

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
ایفای نقشی فرعی در فیلم «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی، احتمالا شانس بزرگی برای بازیگری گمنام بود که تبدیل به سکوی پرتابی برای او در دنیای سینما شد. سحر دولتشاهی از بازیگران بی‌حاشیه‌ و بی‌سروصدای سینمای ایران است که هر از گاهی به‌واسطه یک نقش‌آفرینی ویژه در کانون توجه قرار می‌گیرد. مانند اتفاقی که همین سال گذشته با سریال «قورباغه» رقم خورد و بسیاری حضور دولتشاهی را از برگ‌برنده‌های آن دانستند. او در نقش اصلی سریال «می‌خواهم زنده بمانم» هم حضوری پرقدرت داشت.


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟
سحر دولتشاهی همین سال گذشته حضوری کوتاه اما به‌شدت تحسین‌برانگیز در فیلم «یادگار جنوب» داشت. فیلمی که از آثار شاخص جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر بود و هنوز هم فرصت اکران عمومی به دست نیاورده است. سابقه حضور دولتشاهی در فجر اما به سال‌های قبل‌تر بازمی‌گردد. زمانی که با فیلم‌هایی چون «طلا و مس» نامزد سیمرغ نقش مکمل شد و برای فیلم‌هایی همچون «عصر یخبندان»، «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» توانست این سیمرغ را شکار کند. او همواره آثار شاخصی در این رویداد داشته است.


با کدام فیلم به فجر آمده است؟
فیلم سینمایی «نبودنت» از فیلم‌های عجیب جشنواره امسال است. فیلمی که به گزارش رسانه‌ها، کاوه سجادی حسینی از میانه دهه 90 در تکاپوی ساخت آن بوده و به دلایلی تکمیل و رونمایی از آن به حالا یعنی سال 1402 موکول شده است. فیلمی که اتفاقا یکی از کنجکاوی‌ها درباره آن طی روزهای منتهی به جشنواره، ترکیب بازیگرانش بود. سحر دولتشاهی هم در این فیلم ایفای نقش کرده است.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟
با توجه به سابقه‌ای که سحر دولتشاهی در جلب توجه هیات داوران جشنواره فجر در دوره‌های گذشته داشته و با توجه به این نکته مهم که اساسا در ترکیب فیلم‌های امسال، احتمالا رقیب جدی‌ دیگری به‌عنوان بازیگر شناخته‌شده برای نامزدی سیمرغ حضور نداشته باشد، او شانس بالایی برای نامزدی این جایزه دارد و شاید حتی باردیگر آن را شکار کند.

 

آزاده صمدی/ نبودنت

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟ 
از شاگردان پرویز پرستویی در عرصه بازیگری محسوب می‌شود و آشنایی‌اش با هومن سیدی هم به همکاری‌های درخشایی برای آغاز فعالیت حرفه‌ای‌اش در سینما منجر شد. «آفریقا» فیلمی بود که هومن سیدی را به عنوان کارگردانی بلندپرواز به سینما معرفی کرد و آزاده صمدی ایفاگر نقش زن اصلی آن بود. این دو بعدها در فیلم «سیزده» هم همکاری موفقی داشتند. صمدی اما هیچ‌وقت بازیگر پرکاری در سینما نبود و احتمالا تلاش دارد با وسواس پیش برود اما گاهی انتخاب‌های عجیب و غریبی هم دارد، مانند «خط استوا» که همین سال پیش با بازی او روی پرده رفت!


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟ 
اشاره کردیم که اولین نقش‌آفرینی صمدی در سینما در فیلم «آفریقا» بود که اولین رونمایی آن در بخش فیلم‌های ویدئویی جشنواره فجر رقم خورد. او بعدها هم با کمدی «طبقه حساس» و هم با فیلم هنری «ارغوان» همچنان حضور در فجر را تجربه کرد اما عایدی او از این حضورها، تنها یک جایزه بود که آن را هم برای همان اولین فیلمش به دست آورد. صمدی در بخش فیلم‌های ویدئویی فجر بیست و نهم به‌عنوان بازیگر برگزیده معرفی شد.


با کدام فیلم به فجر آمده است؟ 
اشاره کردیم که فیلم «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی از فیلم‌های پربازیگر جشنواره است که به‌عنوان ملودرامی زنانه هم معرفی شده است. آزاده صمدی یکی از بازیگران این فیلم است اما بازیگران اصلی آن سحر دولتشاهی و امیرآقایی هستند. این فیلم چهارمین تجربه کارگردانی بلند سجادی‌حسینی در سینما محسوب می‌شود و یکی از معدود آثار اجتماعی و خانوادگی در جشنواره امسال است.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟ 
آزاده صمدی هرچند فعالیت سینمایی مهمی در سال‌های اخیر نداشته اما حاشیه‌های غیرسینمایی او طی یک‌سال اخیر، نام او را در کانون توجه رسانه‌ها قرار داده بود. حاشیه‌هایی که دور از انتظار نیست فرآیند ارزیابی کیفیت نقش‌آفرینی او از سوی داوران فجر را هم تحت‌الشعاع قرار دهد! به زبان ساده‌تر بعید است صمدی شانسی برای نامزدی سیمرغ داشته باشد.

 

الناز حبیبی/ تمساح خونی، شهسوار

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟ 
انگار آرام‌آرام دارد تبدیل به چهره‌ای پرکار در سینما می‌شود و تلاش دارد شمایل یک بازیگر سریال‌های تلویزیونی را در کارنامه خود کمرنگ کند. اگر ملاک را گیشه قرار دهیم الناز حبیبی همین امسال می‌تواند به‌واسطه نقش‌آفرینی در «فسیل» عنوان پرفروش‌ترین بازیگر زن سینما را از آن خود کند! او همزمان در زمینه ایفای نقش در فیلم‌های حاضر در جشنواره هم عنوان بازیگر پرکار را به دست آورده است. حبیبی که همین امسال ایفای نقش متفاوتی را در سریال «حیثیت» تجربه کرده بود، در سینما همچنان روی فیلم‌های کمدی متمرکز است.


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟ 
«فصل باران‌های موسمی» به کارگردانی مجید برزگر از اولین تجربه‌های سینمای الناز حبیبی بود که اتفاقا رونمایی‌اش در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت. او بعدها با آثاری با سروشکل کاملا متفاوت حضور در فجر را تجربه کرد، از کمدی «زاپاس» گرفته تا فیلم سیاسی «ماه‌گرفتگی». با این همه اما وزن فیلم‌های کمدی در کارنامه‌اش سنگینی بیشتری دارد. آخرین حضور او در فجر مربوط به فیلم «رمانتسیم عماد و طوبا» بود که برای آن نامزد دریافت جایزه هم شد.


با کدام فیلم به فجر آمده است؟ 
الناز حبیبی امسال با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد که هر دو فیلم به‌واسطه اکران در بخش «سودای سیمرغ» از منظر بازیگری هم مورد داوری قرار می‌گیرند. «شه‌سوار» تازه‌ترین ساخته حسین نمازی است که یکی از فیلم‌های سرحال و تا حدودی کمدی جشنواره امسال است. دیگر فیلم حبیبی هم «تمساح خونی» است، یک کمدی اکشن به کارگردانی جواد عزتی.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟ 
هر دو فیلم الناز حبیبی به دلیل اصرار سیاستگذاران جشنواره فیلم فجر برای ضریب دادن به آنچه امیدآفرینی در سینما می‌خوانند، شانس بالایی برای توجه از سوی داوران دارند و در این شرایط دور از انتظار نیست که الناز حبیبی لااقل برای یکی از این دو فیلم، نامزد دریافت سیمرغ شود. او به‌واسطه همکاری با جواد عزتی، یکی از شانس‌های صدرنشینی در گیشه سال آینده هم محسوب می‌شود.

 

شبنم مقدمی/ نوروز

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟ 
خودش در جایی تعریف کرده است 18 ساله بود که فیلم «هامون» ساخته داریوش مهرجویی را در سینما دید و تماشای این فیلم و مواجهه با کیفیت نقش‌آفرینی زنده‌یاد خسرو شکیبایی در آن،‌ تأثیر بسیار زیادی بر انگیزه‌اش برای ورود به دنیای سینما و بازیگری داشته است. او بعدها در سنین جوانی آیتم‌نویسی برای یک برنامه تلویزیونی را آغاز کرد و این‌گونه همکاری‌اش با فعالان حرفه‌ای سینما و تلویزیون کلید خورد. او در سال‌های ابتدایی دهه 80 وارد سینمای حرفه‌ای شد و در سال 84 با «به نام پدر» حاتمی‌کیا بود که به چشم آمد. او اما به‌شدت اهل ریسک است و احتمالا به همین دلیل هم همکاری با سعید روستایی در کارنامه‌اش ثبت شده و هم ایفای نقش در «زهرمار» جواد رضویان!

 
چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟

نقش‌آفرینی‌های شبنم مقدمی در فیلم‌های سینمایی هرچند بیشتر در قالب نقش‌های فرعی و مکمل بوده اما او این اقبال را داشته است که توانایی‌اش در ایفای نقش‌های خاص نادیده نماند. مقدمی تا به امروز دو سیمرغ بلورین بازیگری نقش مکمل از جشنواره فیلم فجر را برای سه فیلم خود شکار کرده است؛ «امروز»، «زاپاس» و «نفس».


با کدام فیلم به فجر آمده است؟ 
یکی از فیلم‌های مهم جشنواره امسال همین «نوروز» است. فیلمی که تقریبا در سکوت خبری فرآیند تولید را طی کرد و بخش عمده‌ای از فضای روایتش جنبه فانتزی و خیال‌انگیز دارد. حضور علی نصیریان در نقش اصلی این فیلم کودکانه، اتفاقی ویژه است و طبیعتا نقش‌آفرینی شبنم مقدمی هم در آن می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد. «نوروز» را سهیل موفق کارگردانی کرده و حمزه صالحی، نویسنده فیلمنامه «فسیل»، فیلمنامه آن را نوشته است.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟ 
فیلم‌های کودکانه معمولا شانس بالایی برای دیده شدن در ویترین فجر نداشته‌اند اما به نظر می‌رسد «نوروز» شرایط ویژه‌ای در جشنواره چهل‌ودوم داشته باشد. البته که اگر قرار بر تقسیم شانس برای توجه به تیم بازیگران این فیلم باشد، سهم علی نصیریان خیلی بیشتر از شبنم مقدمی است.

 

بهناز جعفری/ نپتون

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟ 
به تازگی پخش مینی‌سریال «شریک جرم» با نقش‌آفرینی متفاوت او به اتمام رسیده و چندی پیش‌تر هم او را در شمایلی متفاوت در سریال «نیسان آبی» در شبکه خانگی دیده بودیم. بهناز جعفری از بازیگران توانمندی است که تجربه‌های خاص در کارنامه‌اش کم ندارد اما چند سالی می‌شود که حضور شاخص و توجه‌برانگیزی در آثار سینمایی نداشته است. جعفری بازیگری در سینما را با نقش بسیار کوتاهی در «روسری آبی» آغاز کرد و ادامه شانس همکاری با کارگردانانی از نسل‌های مختلف را به دست آورد.


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟ 
در کارنامه بهناز جعفری فیلم‌های شاخصی که در ویترین جشنواره فجر رونمایی شده‌اند کم نیست. «خانه‌ای روی آب»‌ به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، فیلمی بود که جعفری با ایفای نقشی فرعی در آن توانست اولین سیمرغ کارنامه‌اش را در آستانه دهه 80 شکار کند. او هر چند بعدها برای فیلم کمدی «تلفن همراه رئیس‌جمهور»‌ دیپلم افتخار بازیگری دریافت کرد اما هنوز سیمرغ‌هایش دوتا نشده است! «شب طلایی» ساخته یوسف حاتمی‌کیا، آخرین حضور بهناز جعفری در ویترین فجر محسوب می‌شود.


با کدام فیلم به فجر آمده است؟ 
یکی از فیلم‌هایی که تا زمان قرار گرفتن نامش در فهرست فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر، کسی اطلاعی از تولید آن هم نداشت، همین فیلم «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان بود. فیلمی با نامی غریب که خلاصه داستان خاص‌تری هم داشت و با اشاره به طول عمر انسان‌ها در سیاره نپتون، کنجکاوی را نسبت به فیلم بیشتر کرد. بهناز جعفری در این فیلم ایفای نقش کرده است اما بازیگران اصلی فیلم آرمین رحیمیان و بهدخت ولیان محسوب می‌شوند. از دیگر چهره‌های شاخص این فیلم هم می‌‌توان به مسعود کرامتی اشاره کرد.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟ 
فیلم «نپتون» حال‌وهوای کودکانه دارد و شاید به همین دلیل شانس چندانی برای توجه در بخش داوری نداشته باشد. با این همه اما در فهرست بازیگران نقش‌های مکمل در جشنواره چهل‌ودوم می‌توان گفت بهناز جعفری از شانس خوبی برای نامزدی سیمرغ برخوردار است.

 

نسیم ادبی/ تابستان آن سال

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟ 
از شاخص‌ترین بازیگران برخاسته از صحنه تئاتر محسوب می‌شود که از ابتدای دهه 70 مشغول فعالیت حرفه‌ای در این حوزه است. از میانه‌های همین دهه هم بود که نسیم ادبی، مقابل دوربین قرار گرفت و بازی در فیلم سینمایی را هم تجربه کرد. او اما در سال‌های ابتدایی گویی همچنان دلبسته صحنه نمایش بود و در سینما به سمت پرکاری نرفت. از ابتدای دهه 90 و با فیلم‌های مهمی همچون «خانه دختر» و «دوران عاشقی» این حضور برایش جدی‌تر شد. او بعدها فرصت همکاری با کارگردانان مطرحی همچون مسعود کیمیایی و فریدون جیرانی را هم به دست آورد.


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟ 
نسیم ادبی، تجربه‌های متعددی در زمینه دریافت جوایز بازیگری در حوزه تئاتر داشته و اتفاقا بارها برای دریافت این جایزه روی صحنه جشنواره «تئاتر فجر» رفته است. در سینما اما هنوز حضور چندان درخشانی در جشنواره فجر، به نامش ثبت نشده است. «خانه دختر»،‌  «دوران عاشقی» و «ارغوان» هر سه در یک دوره فجر بودند تا نسیم ادبی از بازیگران پرکار آن دوره باشد و بعدتر هم با فیلم‌‌های متفاوتی همچون «آشفتگی» و «خائن‌کشی» حضور در فجر را تجربه کرده است. او سال گذشته هم فیلم ضعیف «آن‌ها مرا دوست داشتند» را در جشنواره فجر داشت.


با کدام فیلم به فجر آمده است؟ 
نام این بازیگر امسال در تیتراژ دو فیلم درج شده است. حضور نسیم ادبی در فیلم «آسمان غرب» البته از جنس حضورهای افتخاری بوده و بسیار کوتاه است اما فیلم دیگر او تازه‌ترین ساخته محمود کلاری است. فیلمبردار نام‌آشنای سینمای ایران که پس از گذشت بیش از دو دهه باردیگر بر صندلی کارگردانی تکیه زده است. نسیم ادبی از بازیگران «تابستان همان سال» است.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟ 
فیلم محمود کلاری به‌واسطه نقش‌آفرینی مهران مدیری در نقش یک رمال، از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال محسوب می‌شود و فارغ از نظر داوران، احتمالا از سوی مخاطبان مورد توجه قرار خواهد گرفت. نسیم ادبی هم بعید است شانسی برای نامزدی سیمرغ داشته باشد.

 

پردیس احمدیه/ دو روز دیرتر

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟
هنوز هم زیر سایه سنگین «پوست شیر» قرار دارد. بازیگر جوانی که هر چند در میانه دهه 80 نقش‌آفرینی در مقابل دوربین سینما را تجربه کرده بود اما بعدها به بازیگر چندان پرکاری تبدیل نشد. پردیس احمدیه البته این شانس را داشت که در همین دوران بازیگری، با فیلمسازان شاخصی همچون علیرضا داودنژاد، فریدون جیرانی، بهمن فرمان‌آرا و زنده‌یاد داریوش مهرجویی همکاری داشته باشد و اتفاقا آخرین فیلم اکران‌شده از او در سینماها همین یادگار همین همکاری آخر یعنی «لامینور» بوده است. احمدیه با حضور در «پوست شیر» ویژه‌ترین نقش‌آفرینی را در کارنامه خود ثبت کرد.


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟ 
در همان سال‌های ابتدایی بازیگری در سینما، توانست با فیلم متفاوت «کلاس هنرپیشگی» در جشنواره فجر حضور داشته باشد و در ادامه هم فیلم‌های شاخصی همچون «خانه دختر»، «خفه‌گی» و «تومان» با نقش‌آفرینی او در ویترین فجر به اکران در آمد. در این میان «لاک قرمز» تنها فیلمی بود که احمدیه ایفای نقش اصلی را در آن برعهده داشت. هیچ‌یک از این فیلم‌ها، برای احمدیه منجر به نامزدی برای سیمرغ نشد!


با کدام فیلم به فجر آمده است؟ 
بعد از حضور در سریال تلخ و تراژیک «پوست شیر» حالا مخاطبان جشنواره فیلم فجر در فضای سرخوش و نزدیک به کمدی، شاهد نقش‌آفرینی این بازیگر هستند. پردیس احمدیه در «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی، با قرار گرفتن در کنار سینا مهراد، ایفاگر نقش‌های اصلی بوده‌اند. فیلمی که فرهاد آئیش و گوهر خیراندیش هم در آن ایفای نقش کرده‌اند. در کارنامه پردیس احمدیه احتمالا نزدیک‌ترین تجربه به این فیلم را بتوان «دلم می‌خواد»‌ ساخته بهمن فرمان‌آرا دانست.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟ 
فیلم «دو روز دیرتر» بیشتر مختصاتی شبیه فیلم‌های گیشه‌ای و مناسب برای ورود به چرخه اکران عمومی را داشته و نفس حضورش در جشنواره فیلم فجر، چندان توجیهی ندارد، به همین دلیل هم بعید است اجزای این فیلم مانند بازی پردیس احمدیه، شانسی برای دیده شدن از سوی داوران و نامزدی برای سیمرغ داشته باشد.

 

سارا حاتمی/ آبی روشن

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟ 
هنوز زود است که بخواهیم درباره «کارنامه» سارا حاتمی اظهارنظر کنیم. او بازیگری جوان و به‌شدت نوپاست که البته فرآیند ورودش به عرصه بازیگری سینما، به دلایلی شتاب گرفته است. او بازیگری است که برای اولین‌بار با انتخاب محمدحسین مهدویان برای ایفای نقش مائده در سریال «زخم کاری» انتخاب شد و بعدتر در فیلم «کت چرمی» که مهدویان مشاوره کارگردانی آن را برعهده داشت، توانست در کنار جواد عزتی قرار بگیرد و ایفاگر نقش اصلی شود. همین حضور اما زمینه‌ساز اتفاقی ویژه برای حاتمی شد و توانست با اولین تجربه سینمایی‌اش در سالی که بسیاری از چهره‌ها با فجر قهر کرده بودند، سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را شکار کند.


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟ 
اشاره کردیم که اولین و تنها حضور سارا حاتمی در جشنواره فجر تا به امروز مربوط به فیلم «کت چرمی» است. فیلمی که حسین میرزامحمدی، کارگردانی آن را برعهده داشت و به‌واسطه سوژه ملتهبش در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر در کانون توجه قرار گرفت. اما آنچه زمینه‌ساز توفیق سارا حاتمی برای این فیلم شد، حواشی فرامتنی جشنواره و تصمیم بازیگران مطرح برای عدم حضور در این رویداد بود. فرصتی که حالا باید دید حاتمی چگونه از آن استفاده خواهد کرد.


با کدام فیلم به فجر آمده است؟ 
بابک خواجه‌پاشا که سال گذشته فیلم «در‌ آغوش درخت» را به‌عنوان اولین فیلم بلند خود به جشنواره فیلم فجر رسانده بود، حالا در دومین گام کارگردانی، «آبی روشن»‌ را به فجر چهل‌ودوم رسانده است. فیلمی که سارا حاتمی بازیگر نقش اصلی زن در آن است. مهران احمدی کاراکتر اصلی داستان است و حاتمی در بخش عمده‌ای از فیلم، با او ایفای نقش دارد.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟ 
شرایط جشنواره امسال چندان مشابه سال گذشته نیست و تا به اینجا حضور هنرمندان در‌آن روال عادی‌تری به خودش گرفته است. در این شرایط کار سارا حاتمی برای به چشم آمدن دشوارتر شده است. بعید است او برای دو سال پیاپی در فهرست نامزدهای سیمرغ قرار بگیرد.

 

آزیتا حاجیان/ پروین

از کارنامه‌اش چه می‌دانیم؟ 
در عالم کودکی و زمانی که هنوز فرآیندی به‌نام گریم برای‌مان چندان تعریف‌شده نبود، یکی از بزرگ‌ترین رازهایی که می‌توانستیم با آن مواجه شویم این بود که بازیگر نقش «عجوزه» در «دزد عروسک‌ها» با بازیگر نقش مادر مهربان بچه‌ها، یکی است! آزیتا حاجیان در اولین ورود رسمی خود به دنیای بازیگری سینما، در این فیلم خوش درخشید و بعدها به واسطه لحن خاص و چهره آرامش، مورد توجه کارگردانان مختلفی قرار گرفت. او که همین روزها «دفتر یادداشت» را در حال پخش از شبکه نمایش خانگی دارد، در فیلم‌های پرحاشیه‌ای همچون «هنرپیشه»، «آدم برفی»، «موج مرده» و «لاله» ایفای نقش داشته است.


چه سابقه‌ای از حضور در فجر دارد؟ 
شروع فعالیت حاجیان با فیلم‌های کودک و نوجوان بود اما از مقطعی به بعد در فیلم‌های شاخصی ایفای نقش کرد که اکثر آن‌ها در ویترین جشنواره فیلم فجر به اکران در آمد. شاخص‌ترین آن‌ها هم «روبان قرمز» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود که حاجیان برای آن موفق به شکار سیمرغ شد. او در دوره سی‌ونهم جشنواره هم برای ایفای نقش مکمل در «خط فرضی» توانست نامزد این جایزه شود.


با کدام فیلم به فجر آمده است؟ 
یکی از خبرهای نسبتا زردی که توسط بنیاد سینمایی فارابی در روزهای منتهی به جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر منتشر شد مربوط به هم‌بازی شدن آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفی‌نیا، پس از سال‌ها بود! این هم‌بازی شدن در فیلمی به نام «پروین» رقم خورده است که شریفی‌نیا تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد و اتفاقا یکی از دختران این دو بازیگر یعنی ملیکا شریفی‌نیا هم در آن ایفای نقش کرده است! یک دورهمی خانوادگی.


پیش‌بینی‌مان از حضورش چیست؟ 
اساسا نمی‌توان از فیلم‌های محمدرضا ورزی در سینما، انتظار ویژه‌ای داشت، به خصوص که او با همراهی محمدرضا شریفی‌نیا پیش‌تر فیلم «قصه عشق پدرم» را به جشنواره فجر رسانده بود و خب یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های فجر در آن دوره بود! بازی آزیتا حاجیان هم بعید است مانند دیگر اجزای این فیلم شانسی برای دیده شدن داشته باشد!

 

کدخبر: ۵۵۳۳۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر