کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۷۷۵
تاریخ خبر:

آنالیز | موسیقی گناه فرشته

آنالیز | موسیقی گناه فرشته

درباره همکاری‌ حامد عنقا و ستار اورکی.

روزنامه هفت صبح| حالا دیگر باید حامد عنقا و ستار اورکی را در زمره تیم‌های آهنگسازی-کارگردانی سینمای ایران دانست. طی سال‌های گذشته این دو هنرمند بارها و بارها با هم همکاری‌های مختلف داشته‌اند. از پدر تا آقازاده.

 

منظر اول| پختگی موسیقی  
گناه فرشته موسیقی پخته و حرفه‌ای دارد که از آهنگسازی چون ستار اورکی که عضو آکادمی اسکار و آهنگساز فیلم‌های اصغر فرهادی و مسعود کیمیایی است، توقعی جز این نمی‌رود. اورکی موسیقی را از سال 57 و 9‌سالگی‌اش با ساز ملودیکا شروع کرده و هیچ‌وقت فکر نمی‌‌کرده موسیقی تبدیل به شغل او شود. بعدها با ساز پیانو موسیقی را ادامه می‌دهد و برای خودش آهنگسازی می‌‌کند.

 

اورکی پیش از گناه فرشته نیز در فضای تنش، قتل، دادگاه و ژانر جنایی موسیقی ساخته بود. خانه‌ای در خیابان چهل‌و‌یکم، سه‌کام حبس، خائن‌کشی، شبکه و... از این دست کارهای او هستند. هرچند اورکی برای اغلب ژانرهای سینمایی موسیقی نوشته است و آهنگسازی سینما برای او امری است حرفه‌ای. گناه فرشته اما موسیقی‌اش حتی در میان کارهای اینچنینی اورکی هم موسیقی‌ای است پخته و فکر شده. موسیقی‌ای است که حتی از قسمت‌های اولیه یک سریال جدید جلوتر است و در حال تجربه نیست.

 

منظر دوم| در خدمت روایت 
 فرم محتوایی که اورکی برای موسیقی گناه فرشته در نظر گرفته، در میانه موسیقی درام و اکشن در حرکت است. در عین حال این حرکت میان موسیقی دراماتیک و اکشن به آرامی رخ می‌دهد. موسیقی اکشن در گناه فرشته از جنس موسیقی پر سر و صدایی نیست که قرار است به هر قیمتی مخاطب را به ترشح آدرنالین ترغیب کند.

 

موسیقی بر مدار غم و استرس می‌چرخد. غمی که با قتل مادر وکیل سال‌هاست قدیمی شده و جا خوش کرده است و استرسی که به خانواده او وارد شده. از سویی استرس‌های اختلافی که به‌واسطه کار در زندگی حامد و مهتاب به‌وجود آمده و در خانواده فرشته جوان نیز هست که همه در موسیقی متجلی شده‌اند.

همین مسئله باعث شده تم غم به همان اندازه حتی در بخش اکشن موسیقی هم جریان داشته باشد. موسیقی صرفا نمی‌تواند موسیقی یک سریال جنایی باشد، بلکه وجه انسانی به همان اندازه مورد توجه اورکی بوده.

 

کدخبر: ۵۵۲۷۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر