کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۴۶
تاریخ خبر:

بانوانی با کلاه‌کاسکت سوار بر موتور

بانوانی با کلاه‌کاسکت سوار بر موتور

یک روایت بی‌منظور درباره اتفاقی خاص در فیلم و سریال‌ها. موضوع: مرور آثاری که بازیگران زن، در آن‌ها موتور‌سواری کرده‌اند و «گناه فرشته» تازه‌ترین مورد است.

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| این روزها، تعداد بانوان موتور‌سوار در سطح شهرها افزایش یافته اما هنوز ابهامات قانونی آن، حل نشده است. فعلا کشمکش ادامه دارد. فارغ از این موضوع، در برخی فیلم و سریال‌‌ها نیز شاهد موتورسواری بانوان هستیم و شاید همین اتفاق، زمینه قانونی‌ شدن مسئله را فراهم کند.

 

تازه‌ترین نمونه، سریال خانگی «گناه فرشته» است که لادن مستوفی در آن، گاهی سوار بر موتور می‌‌شود. چند مورد را مرور کرده‌ایم اما باز هم هست؛ مثل سریال تلویزیونی «ترور خاموش» که با ایما و اشاره نشان داد شخصیت زن قصه با بازی شایسته ایرانی موتور‌سوار است. البته نمای مذکور فقط او را تا جایی نشان داد که به موتور نزدیک می‌شود. 

 

لادن مستوفی|سریال گناه فرشته 
تا‌کنون سه قسمت از سریال «گناه فرشته» به کارگردانی حامد عنقا در پلتفرم فیلیمو منتشر شده است. یکی از قطب‌های اصلی قصه، مهتاب با بازی لادن مستوفی است که آرام‌آرام دوئل او با همسر (حامد/ شهاب حسینی) شروع شده. نقطه تلاقی هم یک پرونده کیفری است... .

عکس یک

هر کدام از شخصیت‌های «گناه فرشته» یک یا چند ویژگی بارز ظاهری دارند و موتور‌سواری جزو خصیصه‌های مهتاب است. این خانم وکیل، علاوه بر استفاده از ماشین لوکس، موتور‌سواری هم می‌کند که فعلا می‌توان آن را نشانه‌ای از جسارت و قدرت او در راستای مختصات کاراکتر دانست. قصه که جلوتر برود، مخاطب بهتر می‌تواند از نسبت این علاقه و موقعیت شخصیت در سریال، رمزگشایی کند. 

 

هدی زین‌‌العابدین| فیلم دست‌‌انداز  
چندی پیش فیلم «دست‌انداز» ساخته کمال تبریزی اکران آنلاین شد. داستان درباره دختری نویسنده با بازی هدی زین‌العابدین است که مخاطب همزمان زندگی واقعی و تخیلات او را تماشا می‌کند. این دختر رها نام دارد و همانند نامش در تلاش برای رها شدن از قید و بند است. در چند نما از «دست‌انداز» رها را سوار بر موتور می‌بینیم؛ همراه با یک لبخند ملیح!

عکس دو

نیکی کریمی| فیلم آذر 
داستان فیلم «آذر» ساخته محمد حمزه‌ای از جایی شروع می‌شود که شخصیت اصلی (نیکی کریمی) در پیست مسابقه موتور‌سواری است. اتفاقاتی زندگی آذر را تغییر می‌دهد و مجبور می‌شود بار زندگی را یک‌تنه بر دوش بکشد.

عکس سه
در یکی از شب‌ها که سفارش پیتزا به رستوران می‌رسد، از پیک موتوری خبری نیست و آذر خود سوار بر موتور برای تحویل غذا می‌شود. او باز هم این کار را ادامه می‌دهد. مواجهه آدم‌ها با یک بانوی موتور‌سوار، زمینه چالش همیشگی که مگر خانم‌ها هم موتور سوار می‌شوند را پیش می‌کشد.

 

گلشیفته فراهانی| فیلم دیوار  
«ستاره دختر بیست ساله‌ای است که پس از مرگ پدرش- که با موتورسواری روی دیوار مرگ گذران زندگی می‌کرده- زندگی سخت و فقیرانه‌ای با مادرش اعظم و برادر کوچک‌ترش شهاب دارد.» این خلاصه داستان فیلم «دیوار» به کارگردانی محمد‌علی طالبی است.


ادامه قصه هم این‌گونه است که حضور یک دختر در دیوار مرگ باعث رونق کار و کاسبی می‌شود اما خیلی‌زود مشکلات پیش می‌آید. ستاره از حضور در دیوار مرگ منع می‌شود و حتی در خیابان که با موتور در حرکت است، پلیس جلوی او را می‌گیرد. «دیوار» نقدی تند بر موانع بانوان در جامعه دارد که به‌زعم فیلم، موتور‌سواری یکی از آن‌ها است. 

 

بهاره افشاری| سریال فاصله‌ها 
سال 97 که سریال خانگی «ممنوعه» با حواشی و ممیزی‌های زیادی همراه بود، بهاره افشاری پستی در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و از حذف سکانس موتور‌سواری‌اش خبر داد. او در همین نوشته یادمان آورد که سال 89 در سریال تلویزیونی «فاصله‌ها» موتور‌سواری کرده و این سکانس اجازه پخش به‌دست آورده است.

 

افشاری، ممانعت برای نمایش صحنه یاد شده در «ممنوعه» را مصداق «عقب‌گرد» دانست... . اگر خاطرتان باشد کاراکتر بهاره افشاری در سریال «فاصله‌ها»، موتورِ یکی از پسرها را می‌گیرد و با آن سرخوشانه دور می‌زند.

راستش خاطرمان نیست در کدام سریال تلویزیونی دیگر، صحنه نمایش موتور‌سواری بانوان به‌‌نمایش در‌آمده. منتها «فاصله‌ها» نشان داد این اتفاق، امری طبیعی است و حساسیت‌ها بیهوده. راستی، خاطره اسدی هم در سریال خانگی «ممنوعه» موتور‌سواری را تجربه کرد که این سکانس نیز تیغ جناب ممیز را به‌خود دید.  

 

کدخبر: ۵۵۲۳۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر