کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۰۶۶
تاریخ خبر:

حکم نجات فرشته در دست کیست؟

حکم نجات فرشته در دست کیست؟

سریال «گناه فرشته»‌ به ویترینی از هنرنمایی بازیگرانش تبدیل شده است؛ از شخصیت‌های اصلی سریال تا به اینجا چه می‌دانیم‌؟

روزنامه هفت صبح، محمد صابری | «برای فرشته دعا کنید»! با همین شعار ساده بود که یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی برای یک سریال، کلید خورد. «گناه فرشته» با چنین زمینه‌چینی‌ای در آستانه پخش قرار گرفت و حالا پس از گذشت دو قسمت از پخش سریال، می‌توان گفت فراتر از جذابیت تبلیغاتی، این شعار نسبتی دقیق و فکر شده با خط اصلی روایت این سریال هم داشته است.

 

سریالی که اولین تجربه کارگردانی حامد عنقا محسوب می‌شود و بعد از سال‌ها تجربه فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی می‌تواند به گامی بلند در مسیر حرفه‌ای او تبدیل شود. عنقا به‌درستی در همان قسمت ابتدایی سریال و در قالب فلاش‌بک، جزئیات وقوع قتل را به تصویر درآورد تا مخاطب از بی‌گناهی فرشته آگاهی کامل داشته باشد و اینگونه مشخص شد که برخلاف ظرفیتی که این داستان برای تبدیل شدن به یک روایت معمایی داشته، عنقا هم انگیزه‌ای متفاوت برای پرداختن به آن در سر داشته است.

 

عنقا در ادامه تجربه «آقازاده» گویی این‌بار هم دست روی دو کلیدواژه «فساد» و «عدالت» گذاشته و تلاش دارد در بستر داستان یک قتل، روی حفره‌های قانونی ذره‌بین گرفته و مخاطب را متوجه بسترهای شکل‌گیری فسادهای کلان و ذبح عدالت کند. برای قضاوت قطعی درباره میزان توفیق او در این مسیر، تماشای دو قسمت، کفایت نمی‌کند .

 

اما عنقا تا همین‌جا توانسته ما را برای همراهی و دنبال کردن سریالش مجاب کند. به همین بهانه هم در این پرونده سراغ آنالیز شخصیت‌های اصلی داستان و عملکرد بازیگران در مقابل دوربین عنقا رفته‌ایم؛ کدام بازیگر با کدام نقش می‌تواند سریال «گناه فرشته» را در حافظه مخاطب ماندگار کند؟

 

شهاب حسینی/ حامد تهرانی

در شبکه نمایش خانگی چه کرده بود؟

در آستانه توزیع «گناه فرشته» و بعد از معرفی بازیگران اصلی بود که یکی از رسانه‌ها تیتر زد «دورخیز شهاب حسینی برای هت‌تریک»! این رسانه به توفیق دو تجربه قبلی حسینی در شبکه نمایش خانگی و دورخیز او برای تکرار این توفیق در «گناه فرشته» به‌عنوان سومین تجربه خانگی‌اش اشاره داشت. شهاب حسینی اولین‌بار در همکاری با حسن فتحی در «شهرزاد» خوش درخشید و دومین حضورش در شبکه خانگی هم سریال تحسین‌برانگیز «پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی بود.


از کاراکترش در سریال چه می‌دانیم؟

به‌قاعده دیگر فیلمنامه‌های عنقا، اینجا هم کاراکتر محوری «حامد» است. این نام، به‌نوعی شناسنامه‌ای است که عنقا در دنیای شخصی‌اش برای قهرمان ایده‌آلش انتخاب کرده و خب همین بهترین نشانه است تا بدانیم این‌بار هم شهاب حسینی قرار است پرچم این قهرمان را در روایت بالا نگه دارد. او وکیلی کارکشته در حوزه پرونده‌های کلان اقتصادی است که حالا با انگیزه‌ای شخصی قرار است دفاع از فرشته را به‌عنوان متهم به یک قتل، برعهده بگیرد.


عملکردش چگونه بوده است؟

شهاب حسینی بازیگر درجه یکی است که بیراه نیست اگر بگوییم در همان قسمت ابتدایی «گناه فرشته» توانست، یک‌تنه، بار سریال را بردوش بکشد و مخاطبان را مجاب به همراهی کند. او به خوبی موقعیت متناقض و در عین حال سرشار از کینه و نفرت حامد تهرانی را درک کرده و تا به اینجا به‌خوبی به این کاراکتر در مقابل دوربین جان بخشیده است.


اصلی‌ترین پارتنرش کیست؟

حامد، زمانی برای ورود به پرونده قتل عشیری، عزمش جزم می‌شود که متوجه می‌شود وکالت خانواده مقتول را همسرش برعهده گرفته است. از این منظر تا به اینجای داستان بیشترین تقابل را حامد با مهتاب داشته و لادن مستوفی بیشترین نقش‌آفرینی مشترک را با شهاب حسینی داشته اما احتمالا در ادامه این تقابل به سمت نوید عشیری، خواهد رفت.


چه انتظاری از ادامه مسیرش داریم؟

شهاب حسینی تا همین‌جا هم انتظارات‌مان را برآورده کرده و می‌توانیم بگوییم او در زمینه درخشش در سریال‌های خانگی، هت‌تریک کرده است. قطعا این درخشش در ادامه «گناه فرشته» بیشتر هم خواهد شد.

 

لادن مستوفی/ مهتاب محتشم

در شبکه نمایش خانگی چه کرده بود؟

لادن مستوفی همزمان با فعالیت حرفه‌ای در سینما، در سال 80 و به‌دعوت کمال تبریزی در سریال «دوران سرکشی»‌ ایفای نقش کرد تا پایش به سریال‌های تلویزیونی هم باز شود. او بعدها به‌صورت گزیده با کارگردانانی همچون محمدحسین لطیفی، سعید سلطانی و حسین سهیلی‌زاده هم در تلویزیون همکاری کرد و در سال 98 با سریال شکست‌خورده «خواب‌زده» وارد شبکه خانگی شد و بازی‌اش در «نوبت لیلی» هم چندان به‌چشم مخاطبان عام نیامد. از این منظر می‌توان «گناه فرشته» را جدی‌ترین فرصت حضور در شبکه خانگی برای او توصیف کرد.


از کاراکترش در سریال چه می‌دانیم؟

مهتاب محتشم، یک وکیل است که اولین مواجهه ما با او در دادگاه محکومیت فرشته است و خیلی‌زود متوجه می‌شویم که او وکالت خانواده مقتول را برعهده گرفته است. این پرونده اما بی‌نسبت با زندگی شخصی او نیست چراکه مقتول در پرونده، امیر عشیری است و این فرد همان کسی است که همسر مهتاب یعنی حامد تهرانی، او را قاتل مادر خود می‌داند. چالش اصلی میان مهتاب و حامد بر سر کیفیت حضور در این پرونده از همین نقطه آغاز می‌شود. در ادامه داستان نشانه‌هایی از وجود عشقی قدیمی میان مهتاب و فرزند عشیری یعنی نوید هم می‌بینیم.


عملکردش چگونه بوده است؟

نقش‌آفرینی او در نقش مهتاب تا به اینجا قابل‌قبول بوده است. مستوفی به‌خوبی توانسته است چالش‌های درونی مهتاب برای حراست از حریم خانواده و در عین حال پایبندگی‌اش به اصول حرفه‌ای را به تصویر درآورد.


اصلی‌ترین پارتنرش کیست؟

طبیعتا اصلی‌ترین پارتنر لادن مستوفی، شهاب حسینی است که ایفای نقش حامد تهرانی به‌عنوان همسر او در داستان را برعهده دارد. مستوفی البته رازورمزهایی هم با نوید عشیری داشته و هرچند کوتاه به آن اشاره می‌شود اما به‌نظر می‌رسد در ادامه بخش‌های ناگفته‌ای از این رابطه فاش خواهد شد.


چه انتظاری از ادامه مسیرش داریم؟

لادن مستوفی نقش دشواری را در «گناه فرشته» برعهده دارد و همان‌طور که در ابتدا هم اشاره کردیم، نقش‌آفرینی در این سریال یکی از ویژه‌ترین فرصت‌هایی است که او در مسیر بازیگری خود به دست آورده تا توانمندی‌هایش را به رخ بکشد.

 

پردیس پورعابدینی/ فرشته

در شبکه نمایش خانگی چه کرده بود؟

یکی از شاخص‌ترین چهره‌های متولد شده در عرصه بازیگری از خاستگاه شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود. پردیس پورعابدینی، اولین‌بار در همکاری با حامد عنقا در مقام فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده، در سریال «آقازاده» بود که مقابل دوربین ظاهر شد و آنقدر در نقش «مرضیه» در آن سریال خوش درخشید که خیلی‌زود پایش به فیلم‌های سینمایی هم باز شد. او اتفاقا در عرصه سینما هم به‌واسطه همکاری با حامد عنقا در فیلم سینمایی «غریب» بود که توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را شکار کند.


از کاراکترش در سریال چه می‌دانیم؟

همان‌طور که از نام سریال هم مشخص است، فرشته، جایگاهی محوری در داستان دارد. روایت سریال هم درست از جایی آغاز می‌شود که او را با بدنی آغشته به‌خون، در حال خروج از صحنه قتل می‌بینیم. همه شواهد و قرائن در پرونده حکایت از قاتل بودن فرشته دارد اما او زیربار اعتراف نرفته و حالا تمام امیدش به دفاعیات حامد تهرانی است. وکیلی که به انتخاب پدرش، قرار است او را از چوبه اعدام نجات دهد.


عملکردش چگونه بوده است؟

پردیس پورعابدینی بازیگری بااستعداد است و این گزاره‌ای است که پیش‌تر در «آقازاده» هم آن را ثابت کرده بود اما جنس حضورش در «گناه فرشته» تا به اینجا، راضی‌کننده نبوده است. شاید بخشی از این قضاوت به دلیل انتظاراتی است که او خود، با بازی‌های قبلی‌اش به‌وجود آورده است. نقش دختری متهم به قتل که در آستانه اعدام قرار دارد، نقشی به‌شدت پیچیده است.


اصلی‌ترین پارتنرش کیست؟

فرشته را تا‌کنون بیشتر در فضای زندان دیده‌ایم و هنوز ارتباطات و گذشته‌ای که پیش‌تر با کاراکترهای دیگر داشته چندان عیان نشده است. با این حال می‌توان حدس زد او بیشترین بازی مشترک را با شهاب حسینی خواهد داشت. بازیگر نقش حامد تهرانی که قرار است وکیل مدافعش شود.


چه انتظاری از ادامه مسیرش داریم؟

انتظارمان از پردیس پورعابدینی به استناد تجربه‌های قبلی‌اش بالاست و البته هنوز نمی‌دانیم آیا او فراتر از موقعیتی که در حال حاضر در آن قرار گرفته، در ادامه قرار است نقش ویژه‌تری هم در داستان داشته باشد یا خیر.

 

امیر آقایی/ نوید عشیری

در شبکه نمایش خانگی چه کرده بود؟

بازیگری که با ایفای نقشی فرعی در سریال «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی‌کیا ایفای نقش مقابل دوربین را آغاز کرد و حالا یکی از گزینه‌های شاخص برای ایفای نقش‌های اصلی محسوب می‌شود. سال 91 و با سریال «قلب یخی3» بود که آقایی نقش‌آفرینی در شبکه نمایش خانگی را آغاز کرد و در ادامه با «آقازاده»‌ و «خون‌سرد» حسابی در این میدان خوش درخشید. هرچند بازی در سریال‌های نه‌چندان موفقی مانند «عالیجناب» و «رقص روی شیشه» را هم تجربه کرد.


از کاراکترش در سریال چه می‌دانیم؟

همه نشانه‌ها حکایت از طراحی حامد عنقا برای شکل‌گیری یک دوقطبی میان این کاراکتر و حامد تهرانی دارد. نوید، فرزند امیر عشیری است که حالا فرشته به قتل او متهم شده و به همین دلیل هم او شاکی اصلی پرونده محسوب می‌شود. رابطه عاطفی میان او و مهتاب محتشم هم شائبه‌هایی را درباره انگیزه‌های مهتاب برای قبول وکالت پرونده خون‌خواهی امیر عشیری به‌وجود آورده است.


عملکردش چگونه بوده است؟

امیر آقایی تا اینجای قصه، به‌شدت یادآور کاراکتر نیما بحری در «آقازاده» است. اینکه حامد عنقا و خود امیر آقایی چقدر در این ارجاع به کاراکتر قبلی تعمد داشته‌اند مشخص نیست اما هنوز نمی‌توان عملکرد این بازیگر در نقش نوید را بدون در نظر گرفتن این فرامتن، مورد قضاوت قرار داد.


اصلی‌ترین پارتنرش کیست؟

حضور کاراکتر نوید در دو قسمت ابتدایی «گناه فرشته» چندان پررنگ نبوده و تنها در چند قاب مشخص شاهد مذاکرات او با مهتاب بوده‌ایم. حتی در فلاش‌بک مربوط به یک سال پیش از وقوع جنایت، بازهم این نوید است که به‌صورت اتفاقی و بعد از سال‌ها مهتاب را می‌بیند. با این همه اما قابل پیش‌بینی است که چالش‌های اصلی در داستان قرار است در تقابل نوید با حامد به‌تصویر کشیده شود.


چه انتظاری از ادامه مسیرش داریم؟

حتما انتظار بسیار بالایی از امیر آقایی داریم. او نمی‌تواند و نباید در ادامه سریال در حاشیه قرار داشته باشد و حدس‌مان این است که با پررنگ‌تر شدن و قدرت گرفتن کاراکتر نوید، فضای قصه گیرایی بیشتری هم برای همراه کردن مخاطبان با خود پیدا خواهد کرد.

 

مهدی سلطانی/ مشفق

در شبکه نمایش خانگی چه کرده بود؟

هر چند از دهه 70 ایفای نقش مقابل دوربین را هم تجربه کرده بود، اما از اواخر دهه 80 و در قالب همکاری با حسن فتحی بود که تبدیل به چهره‌ای شناخته‌شده نزد مخاطبان عام شد. مهدی سلطانی طی دهه 90 و در همکاری با کارگردانانی مانند سیروس مقدم و بهرنگ توفیقی، سلسله حضورهای موفقی را در تلویزیون تجربه کرد و سرانجام با «شهرزاد» بود که پایش به شبکه خانگی باز شد. بعد از «شهرزاد» او در «آقازاده» هم درخشید اما در همین مسیر تجربه‌های ناکامی مانند «خواب‌زده»، «آمستردام» و «پدر گواردیولا»‌ را هم پشت‌‌سر گذاشت.


از کاراکترش در سریال چه می‌دانیم؟

کاراکترهای آرمان‌گرایی که به‌واسطه استیصال در تحقق آرمانی خود، گوشه‌نشینی را برمی‌گزینند و عطای حضور در میدان را به لقایش می‌بخشد، همواره کاراکترهایی جذاب برای قصه‌گویی هستند. مشفق در روایت «گناه فرشته» هم در ابتدا با چنین شمایلی معرفی شد. وکیل کارکشته‌ای که حالا حرفه‌ کافه‌داری در پیش گرفته و دوست خانوادگی، تهرانی‌ها محسوب می‌شود.


عملکردش چگونه بوده است؟

هنوز برای قضاوت درباره عملکرد مهدی سلطانی در نقش مشفق زود است. تا اینجا او را در چند موقعیت معمولی در حاشیه داستان اصلی دیدیم و در فرازهای پایانی قسمت دوم بود که او به توصیه عماد تهرانی، تصمیم به همراهی با حامد تهرانی گرفت. با این همه اما او همچنان بازیگری قدرتمند است که به‌خوبی می‌داند چگونه نگاه مخاطب را به سمت خود جلب کند.


اصلی‌ترین پارتنرش کیست؟

دوست گرمابه و گلستان، بهترین توصیفی است که می‌توان از رابطه میان مشفق و حامد تهرانی داشت. آن‌ها دوستی مستحکمی را از سال‌ها دور داشته‌اند و حالا در موقعیت بحرانی قرار است به یکدیگر تکیه کنند. به همین دلیل تا اینجای داستان اصلی‌ترین پارتنر مهدی سلطانی هم شهاب حسینی بوده است.


چه انتظاری از ادامه مسیرش داریم؟

به استناد سابقه‌ای که از همکاری مهدی سلطانی و حامد عنقا در «آقازاده» در حافظه‌مان داریم، واقعا انتظارمان از تکرار این همکاری در «گناه فرشته» هم حسابی بالاست. چه اینکه مشخص است کاراکتر مشفق هم ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر روند تحولات در ادامه داستان این سریال دارد.

 

بهروز رضوی/ عماد تهرانی

در شبکه نمایش خانگی چه کرده بود؟

یکی از ستارگان آسمان دوبله ایران که صدایی باصلابت و خاطره‌انگیز دارد و سال‌هاست چه در فیلم‌های مطرح سینمای جهان و چه در فضای سینمای مستند، حضوری درخشان در مقام دوبلور و گوینده داشته است. اما جالب است بدانید که مانند گروه دیگری از پیشکسوتان دوبله، بهروز رضوی هم همواره نیم‌نگاهی به عرصه بازیگری داشته و حتی در حدفاصل دهه 60 و 70 در بیش از 10 فیلم سینمایی در مقابل دوربین حاضر شده است. با این همه اما هیچ‌گاه فعالیت اصلی او در حوزه صداپیشگی زیر سایه بازیگری‌اش قرار نگرفت.


از کاراکترش در سریال چه می‌دانیم؟

عماد تهرانی کاراکتری قدرتمند و پرنفوذ است. شخصیتی که در خلوت مولانا می‌خواند و همزمان تلاش دارد از موضع یک بزرگ‌تر، فعالیت‌ها و تصمیمات دیگران را زیرنظر داشته باشد. اکثر کاراکترهای داستان، گویی بدون اذن و اجازه او فعالیتی نمی‌کنند غیر از پسرش یعنی حامد تهرانی، که در ماجرای قتل مادر خود، هنوز دلخوری‌هایی از پدرش دارد.


عملکردش چگونه بوده است؟

مانند دیگر ستاره‌های عرصه دوبله، بهروز رضوی را هم نمی‌توان یک بازیگر تمام‌عیار دانست و طبیعی است که بخش عمده‌ای از توان او در پرداخت شخصیت‌ «عماد» هم معطوف به صدای مقتدر و خاص او شده است. این البته امتیاز کمی نیست و صلابت صدای بهروز رضوی، پشتوانه بسیار قدرتمندی برای شکل‌گیری کاراکتر «عماد تهرانی» در سریال است.


اصلی‌ترین پارتنرش کیست؟

تقریبا با همه کاراکترهای اصلی داستان، تا به اینجا سکانس مشترک داشته است. طبیعتا ویژه‌ترین این سکانس‌ها هم به تقابل‌های میان او و فرزندش یعنی حامد تهرانی بازمی‌گردد و به همین دلیل می‌توان پارتنر اصلی بهروز رضوی در سریال را شهاب حسینی دانست. البته نزدیک‌ترین بازیگر به او در تمامی این سکانس‌ها جعفر دهقان بوده است.


چه انتظاری از ادامه مسیرش داریم؟

طبیعی است که او را یک قطب اصلی در داستان سریال باید بدانیم. مشخص است که حامد تهرانی و نوید عشیری، وام‌دار میراث‌دار اختلافات و چالش‌هایی هستند که پیش‌تر میان پدران‌شان جریان داشته و احتمالا در ادامه روایت، قرار است بیشتر درباره عماد تهرانی و اقداماتش علیه امیر عشیری بدانیم.

 

فرید سجادی‌حسینی/ پدر فرشته

در شبکه نمایش خانگی چه کرده بود؟

بیراه نیست اگر بگوییم یکی از درخشان‌ترین حضورهایی که از او به یاد داریم، در برابر دوربین اصغر فرهادی و در فیلم «فروشنده» رقم خورده است. فرید سجادی‌حسینی هرچند تا پیش از آن فیلم هم از چهره‌های آشنا و معتبر در عرصه تئاتر محسوب می‌شد اما برای مخاطب عام چهره‌ای آشنا نبود و اتفاقا فرهادی از همین ظرفیت ویژه استفاده کرد. سجادی‌حسینی در شبکه خانگی هم تا به امروز تجربه‌های موفقی داشته و نقش‌آفرینی‌های کوتاه او در «می‌خواهم زنده بمانم» و یا «پوست شیر» را در یاد داریم.


از کاراکترش در سریال چه می‌دانیم؟

او را «عنایت» خطاب می‌کنند و براساس اشاره‌های گذرایی که در دیالوگ‌ها شنیده‌ایم می‌دانیم پیش از این‌ها خدماتی را به خانواده تهرانی به‌واسطه کار برای عماد تهرانی داشته است. پای او اما نه از زاویه ارتباطش با خانواده تهرانی، بلکه به‌واسطه دخترش یعنی «فرشته» به داستان سریال باز شد. او را در همان قسمت اول در تلاش برای جلب رضایت حامد تهرانی برای قبول وکالت دخترش در دادگاه دیدیم.


عملکردش چگونه بوده است؟

فرید سجادی‌حسینی توانمندی ویژه‌ای برای جان بخشیدن به شخصیت‌های به‌ظاهر ساده دارد. او در نقش عنایت درخشان ظاهر شد و به‌خوبی توانست استیصال یک پدر برای نجات فرزندش از اعدام را به تصویر درآورد. پدری که گویی چیزی غیر از «امید» ندارد.


اصلی‌ترین پارتنرش کیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، او بازیگر نقش پدر فرشته است و تا اینجای داستان شاهد تکاپوی او برای به خدمت گرفتن یک وکیل توانمند به امید نجات دخترش از حکم اعدام بودیم. از این منظر طبیعتا سجادی حسینی بیشترین سکانس مشترک را با شهاب حسینی در نقش حامد تهرانی داشته است؛ زوجی که پیش‌تر در مقابل دوربین اصغر فرهادی هم درخشیده بودند.


چه انتظاری از ادامه مسیرش داریم؟

نشانه‌هایی از گذشته پرماجرای عنایت و تعاملاتش با خانواده‌های تهرانی و عشیری در قصه «گناه فرشته» وجود دارد اما هنوز معلوم نیست سهم این کاراکتر قرار است چقدر در ادامه سریال پررنگ شود. سجادی‌حسینی البته تا همین‌جا ثابت کرده که ظرفیت بالایی دارد تا نسبت به ادامه حضورش کنجکاو باشیم.

 

کدخبر: ۵۵۲۰۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر