کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۰۱
تاریخ خبر:

آنالیز | ارجاعات سینمایی گناه فرشته

آنالیز | ارجاعات سینمایی گناه فرشته

تحلیلی کوتاه بر سه قسمت پخش شده از سریال گناه فرشته.

روزنامه هفت صبح| روز گذشته سومین قسمت از سریال «گناه فرشته» در فیلیمو منتشر شد. این سریال در دو قسمت ابتدایی توجهی ویژه به شاهکارهای سینمایی داشته و به آن‌ها ادای دین کرده است.


منظر اول| آناتومی یک قتل و... 
برخی از صحنه‌های دادگاه «گناه فرشته» یادآور «آناتومی یک قتل» ساخته اتو پرمینگر است. این فیلم، داستان وکیلی است که حرفه‌اش را رها کرده و به اصرار دوستی، یک پرونده جنجالی را دست می‌گیرد. آقای وکیل مثل حامد به پیروزی خود اطمینان دارد اما هر‌چه جلو می‌رود، اتفاقاتی دیگر رخ می‌دهد.


«زمانی برای کشتن» اثر جوئل شوماخر درباره رابطه یک وکیل با قاتل سیاه‌پوستی است که متجاوزین به کودک خردسالی را کشته. رابطه پدر فرزندی جیک بریگانس با دختر خردسالش و نیز شهرت آن وکیل در شهر بُعد دیگری از نوع ادای دین «گناه فرشته» است. همچنین در دادگاه جمیلی، حامد در قامت یک وکیل سخنور، ابتدا موکل خود را با ویژگی‌های منفی زیرسوال می‌برد.


این بخش سینما یادآور سکانس «وکیل مدافع شیطان» ساخته تیلور هاکفورد است. این سکانس، در واقع ارجاعی است به سکانس محاکمه الکساندر کولین (کریگ نلسون) که وکیلش (کیانو ریوز) او را فردی مغرور می‌داند و در نهایت نتیجه دلخواه در جهت حمایت موکل خود را می‌گیرد.


منظر دوم| ترس کهن‌ و... 
«ترس کهن» دیگر فیلم مهمی است که سازنده «گناه فرشته» به آن نظر داشته. این فیلم، اثر گرگوری هابلیت، داستان جوانی متهم به قتل است که یک وکیل، پرونده او را دست گرفته. شیوه پذیرش پرونده فرشته توسط حامد و پلان‌بندی اولین ملاقات آن‌ها، ادای دین به «ترس کهن» است.
 

جنس پلان‌بندی کارگردان در لحظاتی از «گناه فرشته» به فیلم «دختر گمشده» ساخته دیوید فینچر پهلو می‎زند. وجه‌مشترک مضمونی دو اثر، قصه ملتهب و آشفتگی شخصیت‌ها است و از این‌رو کارگردان سریال، به ساختار فیلم نظر داشته.


علاوه بر این، شاهد اشاره به فیلم‌های شاخص دیگر در «گناه فرشته» هستیم. فعلا سهم این آثار، پوسترهایی است که بر دیوار خانه و محل کار حامد نقش بسته؛ مثل «غرامت مضاعف»، «شاهین مالت»، «محله چینی‌ها»، «کازابلانکا» و... به‌نظر می‌رسد این فیلم‌ها در قسمت‌های بعدی مورد ارجاع سریال باشند. خاصه این‌که «گناه فرشته» از نظر تماتیک، با آن‌ها قرابت دارد.

 

کدخبر: ۵۵۲۳۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر