کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۷۷۳
تاریخ خبر:

پیام جدید از ساختمان شیشه‌ای

پیام جدید از ساختمان شیشه‌ای

خوانش یک تصویر از دیدار فرمانده نیروی قدس سپاه با مدیران سازمان صداوسیما

روزنامه هفت صبح|  سه روز بعد از انتقادات وسیع اصولگرایان از مدیریت سازمان صداوسیما در عرصه سیاسی، این یک مراسم بسیار مهم برای پیمان جبلی بود. منظور، حضور دیروز سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در ساختمان شیشه‌ای این سازمان و دیدار او با مدیران صداوسیما بود. ماجرای این جلسه چه بود، چه کسانی در آن حضور داشتند و کدام بخش از جلسه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؟

 

ماجرای یک جلسه

پیمان جبلی در ابتدای این دیدار، ماه رمضان امسال را «بی‌سابقه‌ترین ماه در سال‌های پس از انقلاب» دانسته است. به خاطر شرایط حاکم بر فلسطین و روز قدس و گفته صداوسیما برای برگزاری باشکوه‌ترین راهپیمایی روز قدس برنامه‌ریزی کرده است. 

 

سردار قاآنی هم در این دیدار جمله‌ای گفته که دیروز روابط عمومی سازمان صداوسیما بعد از فشارهای اخیر، ضروری دید که آن را از طریق همه خبرگزاری‌ها بازتاب دهد و آن هم این « قدردانی از تلاش رسانه ملی در پیشبرد اهداف عالیه نظام به‌ویژه در تبیین مسائل فلسطین» بود. سردار قاآنی همچنین این را هم گفته که: «رسانه ملی معیار و مبنایی برای روایت مسائل فلسطین است.»

 

اما چرا این دیدار اهمیت دارد؟ 

با توجه به آنچه نقل کردیم؛ می‌توان اینطور نتیجه گرفت که دیدار دیروز با موضوع روز قدس امسال بوده ولی مسئولان صداوسیما با توجه به جایگاه سردار قاآنی در ساختار حاکمیت و سپاه، از آن به عنوان فرصتی برای بازسازی تصویر خود در سایر بخش‌های حاکمیت و در میان اصولگرایان استفاده کردند. اما چرا این تصویر تخریب شده بود؟

 

مسئله به گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه پنجشنبه صداوسیما باز می‌گردد. گزارشی در مورد این برنامه در روزنامه منتشر کردیم. به طور خلاصه ماجرا این بود که بعد از سخنرانی روز پنجشنبه رهبری و تاکید بر اینکه نباید شیرینی ایجاد مجلس جدید را با مسایل اختلافی تلخ کرد؛ تلویزیون از حمید رسایی برای برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری دعوت کرد و اتفاقا به او میدان داد تا اختلافاتش با قالیباف و حتی با رسانه‌های منتسب به سپاه یعنی روزنامه جوان و خبرگزاری تسنیم را در این برنامه به طور علنی مطرح کند.

 

این موضوع در نهایت منجر به برکناری علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان صداوسیما شد و محمدعلی صائب جایگزین او شد. خدابخشی علاوه بر اینکه معاونت مهم صداوسیما که مسئول کلیه بخش‌های خبری است را اداره می‌کرد؛ پسرخاله برادران جلیلی هم بود و تغییر او از این جهت نیز مهم ارزیابی شد. با این حال برخی در همان زمان با توجه به سوابق معاون سیاسی جدید این سازمان و نزدیکی او با خدابخشی گفتند تغییر مهمی در سازمان ایجاد نشده و کمی بعد هم نشانه‌های دیگری از باقی ماندن نفوذ خدابخشی آمد و خبر برکناری او به «استعفا» تغییر کرد و او حکم مشاور از پیمان جبلی هم گرفت. 

 

ماجرای یک عکس

جایگاه خدابخشی در سازمان صداوسیما می‌تواند از عکس یادگاری همین دیدار مهم اخیر سردار قاآنی هم فهمیده شود. در مرکز این عکس و در سمت راست سردار قاآنی (از زاویه دید ما)، پیمان جبلی قرار گرفته و در سمت چپ او دکتر حسین رضی، قائم مقام سازمان در امور اقتصادی که سابقه ریاست شبکه العالم را هم داشته است. 

 

پشت پیمان جبلی وحید جلیلی قرار گرفته که قائم مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی است و دقیقا پشت سردار قاآنی، دو نفر قرار گرفتند. یکی با موی کمتر دقیقا در مرکز آن  که او همان آقای علیرضا خدابخشی است و در کنار او جوان قدبلندتری است با کت و شلوار که او احمد نوروزی، معاون برون مرزی سازمان صداوسیما است. نوروزی پیش از اینکه در مهر ۱۴۰۰ به این سمت منصوب شود؛ قائم‌مقام محتوایی و سرپرست وب‌سایت و امور چندرسانه‌ای شبکه Press TV بود. 

 

در کنار دو پرچمی هم که وجود دارد، در سمت راست، علیرضا شریفی، معاون فنی سازمان صداوسیما قرار گرفته و در سمت چپ، محسن برمهانی، معاون سیما که در واقع می‌توان گفت به نوعی رئیس تلویزیون است. نکته جالب عکس اما این است که محمدعلی صائب که معاون سیاسی جدید سازمان است و قاعدتا مرتبط‌ترین فرد با موضوع این جلسه یعنی روز قدس است، جایی در آن ردیف آخر، دقیقا زیر عکس امام خمینی قرار گرفته است. 

 

آیا می‌توان از این عکس نتیجه خاصی گرفت؟

حقیقت این است که عکس‌ها هم می‌توانند راهنمای ما در سیاست باشند و هم گمراه‌کننده. از یک عکس نمی‌توان نتیجه گرفت که مثلا خدابخشی که در میانه تصویر قرار گرفته هنوز در مدیریت سازمان نقش بیشتری از صائب دارد که دورتر قرار گرفته است. یکی از نزدیک‌ترین افراد به پیمان جبلی، مهدی مجتهد، قائم مقام رئیس سازمان در امور اجرایی است که در این عکس در منتهی‌الیه سمت راست قرار گرفته است. 

 

با این حال وقتی به اهمیت این عکس بعد از تحولات اخیر سازمان توجه کنیم؛ به نظر می‌رسد قرار گرفتن خدابخشی در مرکز عکس و در نزدیکی رئیس سازمان و پسرخاله قدرتمندش یعنی وحید جلیلی خالی از پیام سیاسی نیست و می‌توان از آن پیام مقاومت در برابر فشارهای بیرونی را حس کرد. مخصوصا وقتی یادمان می‌آید که وحید جلیلی در روزهایی که در سازمان صداوسیما مدیریت نداشت؛ چه نامه‌های بلندبالایی در نقد همین مدیریت سازمان از بیرون و به طور مشخص هدایت‌های آقای حسین محمدی از مدیران بخش فرهنگی دفتر رهبری می‌نوشت. 

 

کدخبر: ۵۵۴۷۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر