کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۵۵۶
تاریخ خبر:

ژاپنی‌ پرطرفدار افسانه‌ای، به ایران می‌آید| هوندا سیویک تایپ R به‌زودی در سامانه وارداتی‌ها رو‌یت می‌شود

ژاپنی‌ پرطرفدار افسانه‌ای،  به ایران می‌آید| هوندا سیویک تایپ R به‌زودی در سامانه وارداتی‌ها رو‌یت می‌شود

هوندا سیویک تایپ R قوی‌ترین، پرشتاب‌ترین و اسپرت‌ترین سدان وارداتی بازار ایران خواهد بود

هفت صبح| هوندا سیویک برای ایرانی‌ها مخصوصا ماشین‌بازها اسطوره محسوب می‌شود. خودرویی که چند نسل آن به ایران رسید. اولین بار سال 1992 دهه 70 شمسی،  نسل پنجم سیویک که اسطوره این برند بود، به ایران آمد. بعد از آن نسل نهم هوندا سیویک در سال 2012 دهه 90 شمسی به ایران آمد. هرچند عرضه این مدل به طور محدود برای مدتی کوتاه ادامه یافت. متأسفانه خودروی هوندا سیویک در کشور ما به جز یک مقطع کوتاه، هیچ موقع عمومیت پیدا نکرد.

 

نسل پنجم خودروی هوندا سیویک که بین سال‌های  1992 تا ۱۹۹۷ میلادی تولید می‌شدند، تنها نسلی بودند که به تعداد زیاد به ایران وارد شدند و  بازار خودروی ما را تحت تأثیر قرار دادند. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، این خودرو بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی وارد ایران شد. البته مدل ۱۹۹۵ این خودرو در ایران خیلی کم وجود دارد و بیشترین مدل هوندا سیویک موجود در ایران مدل ۹۴ آن است. هوندا سیویک وارد شده به ایران در آن سال‌ها، دارای دو موتور ۱۵۰۰ ‌ و ۱۶۰۰ سی‌سی است.

 

هر دو نوع موتور آن چهار سیلندر است. موتور ۱۵۰۰ سی‌سی هوندا سیویک به صورت هاچ‌بک و موتور ۱۶۰۰ سی‌سی در خودروی سدان موجود هستند.در سال  2012 میلادی هم نسل نهم خودروی هوندا سیویک با یک تغییر چهره یا همان فیس‌لیفت وارد ایران شد اما به دلیل ورود تعداد کمی از این خودرو به کشور ما، خیلی در بین مردم مطرح نشد و افراد کمی از این خودرو خریداری کردند. در سال ۲۰۱۳ هم تعداد محدودی وارد ایران شدند ولی بعد از آن ورود این خودرو به ایران تقریبا قطع شد. حتی در سال 1395 رسانه‌ها تیتر زدند: (عرضه هوندا سیویک ۲۰۱۶ در بازار ایران) دو مدل ‌تورینگ‌ و ‌EX‌ قرار بود با گلرنگ موتور فامیلی به ایران بیایند.

 

شورومی در تقاطع خیابان خرمشهر و عربعلی هم در شهریور 1395 افتتاح شد. شرکت گلرنگ موتور فامیلی که نمایندگی هوندا را داشت، هوندا آکورد و هوندا CR-V را نیز به نمایش گذاشته بود. اگرچه ورود این خودروها به ایران ممنوع شد و بعد از سخنان رهبر در سال1395  درباره ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی، ورود هوندا نیز به ایران ممنوع شد. چرا‌که اکثر محصولات هوندا در آمریکا سرهم می‌شد. در آن زمان اعلام شد؛ خودروهایی مانند کمری، شاسی‌بلندهای ب‌.ام‌.و و همچنین اکثر خودروهای مربوط به هوندا که به‌طور غیرمستقیم از ایالات متحده آمریکا به کشور ورود پیدا می‌کنند و دیگر امکان ثبت‌سفارش برای خودروهای مذکور وجود ندارد.

 

ورود مجدد هوندا سیویک به ایران

حالا بعد از سال‌ها هوندا سیویک دوباره قرار است به ایران بیاید. هوندا سیویک تایپ R قوی‌ترین، پرشتاب‌ترین و اسپرت‌ترین سدان وارداتی بازار ایران خواهد بود که قرار است به زودی در سامانه جانبازان عرضه شود. طبق اعلام شرکت‌های وارد کننده، سامانه فروش خودروهای وارداتی ویژه جانبازان قرار است به زودی باز شود تا متقاضیان و واجدین شرایط بتوانند از میان خودروهای جذاب عرضه شده، گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند.

 

به دنبال این قضیه اکثر واردکنندگان خودرو سعی دارند تا با توجه به نزدیک شدن سال میلادی ۲۰۲۵، محصولات جدیدتر‌ و جذاب‌تری را در سامانه جانبازان عرضه کنند تا در زمان تحویل، به روزترین خودروها را به دست جانبازان برسانند.در این راستا شرکت آذریوردسال نیز تصمیم دارد تا قوی‌ترین، جذاب‌ترین و پرشتاب‌ترین سدانی که امکان واردات آن با سقف ارزی تعیین شده برای جانبازان وجود دارد را در عرضه پیش‌رو در سامانه یکپارچه به فروش برساند.

 

مشخصات هوندا سیویک تایپ R

سیویک تایپ R با کد FL5 معرفی شد. هوندا زمانی که این خودروی تایپ R را براساس ماشین‌های نسل یازدهم توسعه داد، از این کد استفاده کرد که حاصل تحقیقات گروه فنی مهندسی هوندا بر این هاچ‌بک بوده است.در سال ۲۰۲۲ نمونه پیش تولید شده این خودرو توانست، رکورد زمانی ماشین‌هایی را که از دیفرانسیل جلو بهره می‌برند، در پیست سوزوکی ژاپن تغییر دهد. علاوه بر آن در سال ۲۰۲۳ نیز این خودرو رکورد نوربرگ رینگ را شکاند و مقام اول را به‌دست آورد.

 

هوندا سیویک تایپ R دارای یک پیشرانه 2 لیتری توربو شارژ است که 325 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی قدرتی این خودرو توسط جعبه دنده 6 سرعته به چرخ‌های جلو می‌رسد که شتاب صفر تا 100 آن تنها 5/4 ثانیه طول خواهد کشید.این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود 8/2 لیتر بنزین مصرف می‌کند که مطابق با سرعت خودرو می‌تواند کم یا زیاد شود البته سیستم تعلیق سیویک در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک بوده که سواری فوق‌العاده‌ای را برای سرنشینانش فراهم می‌کند.

 

کدخبر: ۵۶۵۵۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر