کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۷۷۴
تاریخ خبر:

خیز هند برای تصاحب امپراطوری دنیای گیم

خیز هند برای تصاحب امپراطوری دنیای گیم

نگاهی به صنعت ۳۴۷ میلیارد دلاری بازی‌های ویدئویی در جهان

هفت صبح| ‌ ‌بازی‌های ویدئویی یا همان گیم، محصول دهه ۱۹۵۰ میلادی و مولود دانشگاه ام‌آی‌تی ایالت ماساچوست آمریکاست. هرچه زمان گذشت و علم پیشرفت کرد، بازی‌های ویدئویی نیز به فراخور آن پیشرفت کردند و جذاب‌تر شدند. امروز به واسطه میزان هزینه و سرمایه‌گذاری، به کارگیری فناوری روز، تعداد انبوه مخاطبان و سهم وسیع از بازار جهانی و نرخ بالای سودآوری، حوزه گیم را باید یک صنعت مهم، بزرگ، وسیع و سودآور بدانیم.

 

برای آنکه روند نفوذ گیم در بازارهای جهانی را مرور کنیم، بد نیست سری به موطن آن یعنی آمریکا بزنیم. این صنعت طی سال ۲۰۰۷ در آمریکا 9/5میلیارد دلار، طی سال ۲۰۰۸ حدود 11/6میلیارد دلار و طی سال ۲۰۱۰ نیز بیش از 25/1میلیارد دلار تولید کرده است. جالب است بدانید این رشد مثبت ادامه داشته است و ‌گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که تنها طی سال ۲۰۲۳، صنعت گیم در آمریکا 66/5میلیارد دلار تولید کرده است. برای اینکه بیش از پیش متوجه نفوذ صنعت گیم در میان مخاطبان باشیم، باید بگوییم سینمای آمریکا در بهترین سال فروش خود در تاریخ یعنی سال ۲۰۱۸، تنها ۱۷ میلیارد دلار درآمد داشته است. 

 

گردش مالی

اگر از مرزهای آمریکا خارج شویم و سری به مقیاس جهانی بزنیم، بیشتر شگفت‌زده خواهیم شد. آمار سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این صنعت در کل جهان، ۳۴۷ میلیارد دلار تولید کرده که رقم بسیار بزرگ و اعجاب‌انگیزی است. از این مقدار، ۲۴۸ میلیارد دلار مربوط به بازی‌های موبایلی است که مخاطبان کاربران بسیاری دارد. ۹۹ میلیارد دیگر نیز مربوط به بازی‌های کنسولی و کامپیوتری است. اگرچه تعداد کاربران این بازی‌ها نسبت به کاربران بازی‌های موبایلی کمتر است اما رقابت در این بازی‌ها به مراتب جدی‌تر و شدیدتر است. 

 

تعداد کاربران

بر اساس آخرین آمار که در سال ۲۰۲۴ و توسط استاتیستا منتشر شده است، در حال حاضر بیش از ۳/۳ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین کاربران و مخاطبان صنعت گیم هستند. به عبارت دیگر، ۴۰ درصد از جمعیت 8/2میلیارد نفری زمین مخاطب این صنعت هستند. چین با در اختیار داشتن ۶۶۵ میلیون نفر کاربر گیم، بیشترین تعداد گیمرهای جهان را در خود جای داده است که سالانه 40/8میلیارد دلار برای این کشور به ارمغان می‌آورند. رتبه دوم با در اختیار داشتن ۴۴۲ میلیون کاربر گیم، به هند تعلق دارد. اما این کشور نتوانسته از این حجم بزرگ مخاطب، آنچنان که شاید و باید بهره ببرد و طی سال گذشته میلادی تنها 3/1میلیارد دلار از ‌ این جمعیت انبوه کسب درآمد کرده است. 

 

برنامه ۵ ساله هند

در میان ۴۴۲ میلیون نفر هندی که کاربران صنعت گیم هستند، ۱۰۰ میلیون نفر به طور روزانه و مستمر مشغول استفاده از محصولات این صنعت به شمار می‌روند. جالب است بدانید، ۹۰ میلیون نفر از این افراد برای بازی‌های مختلف، پرداخت مالی نیز انجام می‌دهند. همین امر سبب شده تا نظر سرمایه‌گذاران این عرصه به هند جلب شود و با سرمایه‌‌گذاری 2/8میلیارد دلار برای ساخت بازی‌هایی که ارتباطاتی با فرهنگ و تاریخ هند داشته باشد، نظر مخاطبان را به خود جلب و میزان این بازار درون مرزهای هند را ظرف ۵ سال آینده به 8/9میلیارد دلار افزایش دهند. دولت نیز مصمم است مالیات ۲۸ درصدی برای تراکنش‌های درون بازی‌های مختلف وضع کند و از این تراکنش‌ها درآمد کسب کند. 

 

مودی و صنعت گیم

نخست وزیر هند در جریان مراسم هفتاد و هشتمین سالگرد روز استقلال این کشور، وعده جسورانه‌ای پیرامون آینده بازی در این کشور داده است. نارندرا مودی هرگز بزرگترین طرفدار و مدافع صنعت بازی نبوده، اما در سال‌های اخیر به مفهوم آن نزدیک‌تر شده است. در ماه آوریل، او در حال تجربه بازی‌های ویدئویی و تعامل با برخی از بزرگ‌ترین اینفلوئنسرها و گیمرهای رقابتی در هند بود و اکنون اظهارات بلندپروازانه‌ای درباره آینده بازی در این کشور بیان کرده است :«هند دارای یک میراث بسیار غنی است.

 

ما می‌توانیم استعدادهای جدیدی را به دنیای بازی بیاوریم. من از همه کودکان، جوانان هندی، متخصصان فناوری اطلاعات و متخصصان هوش مصنوعی هند می‌خواهم که رهبری دنیای بازی را بر‌عهده بگیرند. این نه‌تنها شامل بازی، بلکه در ارائه محصولات بازی ما به کل جهان می‌شود. ما می‌توانیم تسلط خود را در دنیای انیمیشن تثبیت کنیم.»

 

کدخبر: ۵۶۴۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر