کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۰۴۳
تاریخ خبر:

جنگ ستارگان، نسخه چینی-آمریکایی| درباره زیردریایی جدید چین‌ با یک سلاح لیزری

جنگ ستارگان، نسخه چینی-آمریکایی| درباره زیردریایی جدید چین‌ با یک سلاح لیزری

ماهواره‌های آمریکایی در تیررس لیزر زیردریایی چینی

هفت صبح| کارشناسان نظامی آمریکایی، همواره امکان نصب یک سلاح انرژی‌زا ‌ روی یک زیرساخت را زیر سوال می‌برند و آن را ممکن نمی‌دانند‌ اما چین و دیگر دشمنان بالقوه آمریکا هم بیکار ننشستند و همواره به دنبال راه‌هایی برای نابودی یا تخریب ارتباطات ماهواره‌ای آمریکا بودند که به ارتش این ابرقدرت، برتری ویژه‌ای داده است‌ اما محققان آکادمی زیردریایی نیروی دریایی چین مدعی هستند که زیردریایی‌های این کشور توانستند این رویای دوردست را محقق کردند.

 

بر اساس گزارش هنگ‌کنگ ساوت، یک زیردریایی جدید چینی با یک سلاح لیزری کلاس مگاوات و سوخت جامد که در قسمت میانی آن نصب شده است، می‌تواند در حالی که یک دکل جمع شونده و اپتوالکترونیک را برای شلیک به ماهواره‌های خارج از جو روی خود حمل می‌کند، در زیر آب بماند. چاینا مورنینگ پست نیز با استناد به این مطالعه که در مجله دفاعی چینی منتشر شده، این ادعاها را تایید کرده است.

 

محققان چینی این دستاورد را با سلاح‌های ضدماهواره کنونی مقایسه کردند که از موشک‌های زمینی برای هدف قرار دادن ماهواره‌‌ها استفاده ‌ و طعمه خود را با کلاهک یا پرتابه انفجاری منهدم می‌کنند و از برتری و مزیت‌های سلاح لیزری این زیردریایی نسبت به موشک‌های زمینی خبر دادند. البته این پیشرفت مختص به چین نیست و دولت آمریکا هشدار داده است که روسیه نیز در حال توسعه یک سلاح جدید ضد ماهواره با کلاهک هسته‌ای است.

 

باید به این نکته توجه کرد که سلاح جدید چینی‌ها از مزیت نسبی نسبت به موشک‌های زمینی برخوردارند و برای مثال می‌توانند بسیاری از اهداف فضایی را در فاصله کوتاهی هدف قرار دهند.توسعه این فناوری‌ها که در دهه ۱۹۵۰‌ آغاز و برای دورانی طراحی شد که ماهواره‌ها بزرگ، گران و تعداد محدودی بودند‌، این سلاح جدید می‌تواند تمامی ماهواره‌های آمریکایی از جمله ماهواره نظامی و حتی ماهواره‌های متعدد شرکت استارلینک، متعلق به ایلان ماسک را نیز هدف قرار دهد. این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ماهواره‌های استارلینک برخلاف ماهواره‌های نظامی، متعدد، فشرده و کوچک هستند و این به معنای تسلط چین بر تهدیدات فضایی است.

 

گروه‌های ماهواره‌ای در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از جنگ هستند. به عنوان مثال، آنها اوکراین را قادر ساخته‌اند تا زمانی که امکانات موجود اینترنت و ارتباطات ماهواره‌ای از بین رفتند، اتصالات ارتباطی را برای نیروهای خود فراهم کند. محققان چینی این راه‌حل را به‌عنوان شناورهایی از زیرساخت‌های لیزری تولید انبوه تصور می‌کنند که می‌توانند به اقیانوس‌های سراسر جهان ارسال شوند. از این رو، ابداع جدید چینی‌ها می‌تواند تغییردهنده بازی باشد و به همین دلیل، کارشناسان نظامی از آن به عنوان جنگ ستارگان جدید یاد می‌کنند.

 

بخوانید:
داستان تنها ناو هواپیمابر تاریخ که در نبرد رو‌در‌رو غرق شد!

 

ابتکار دفاع استراتژیک، یکی از طرح‌های دفاعی ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در دوره جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی بود. این طرح در محافل رسانه‌ای به جنگ ستارگان نیز شهرت یافته بود. این طرح اقدامی دفاعی در برابر حملات احتمالی موشک‌های بالستیک دوربرد اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق بود. آمریکا و شوروی به‌ترتیب نظام‌های اقتصادی سرمایه‌داری و کمونیسم را ترجیح می‌دادند.

 

بیشتر اروپا و آسیا به کشورهایی تقسیم شدند که ترجیح می‌دادند متحد آمریکا باشند یا شوروی. پایان جنگ جهانی دوم، دوره‌ای را آغاز کرد که در آن ملت‌های گوناگون از مستعمره بودن به استقلال رسیدند و بیشتر این کشورهای تازه مستقل شده با اقتصاد ورشکسته و چندپاره شدن سرزمین‌شان دست و پنجه نرم می‌کردند. در نتیجه، آمریکا و شوروی با پشتیبانی مالی و نظامی از تعدادی از این کشورها، سعی در افزایش نفوذ خود کردند.

 

کمک‌های مالی و متحد شدن‌ها باعث گسترش رقابت میان دو ابرقدرت شد. حالا دیگر تعداد کشورهای متحد، تبلیغات، مسابقه تسلیحاتی، جاسوسی و توسعه فنی آن هم از نوع ویرانگر، به معیاری برای ارزیابی کشورها بدل شده بود. رقابت هسته‌ای و فضایی، موجب جنگ میان کشورهایی شد که هریک نماینده آمریکا یا شوروی بودند. بیشتر کشورهای استقلال یافته حالا بخشی از یک جهان دوقطبی بودند و اکثر آنها ناگزیر به قرار گرفتن در صف یکی از دو ابرقدرت شده بودند.

 

این نشان‌دهنده «شجاعت» برخی کشورها نظیر یوگسلاوی و هند بود که متحد هیچ‌یک از دو ابرقدرت نشدند. با آنکه آمریکا و شوروی به مرز یکدیگر تجاوز نکرده بودند، تنش برآمده از جنگ سرد در نقاط مختلف دنیا به‌طور جدی خود را نمایان ساخت: دیوار برلین ساخته شد، در کره و ویتنام جنگ درگرفت، بحران موشکی کوبا رخ داد و ارتش شوروی وارد افغانستان شد. اما سرانجام به‌دلیل برخورداری دو کشور از جنگ‌افزار هسته‌ای بسیار نیرومند، از جنگ مستقیم اجتناب شد. حالا به نظر می‌رسد جنگ ستارگان جدید بین چین و آمریکا شکل گرفته و جهان وارد نظم جدیدی شده است.

 

کدخبر: ۵۶۴۰۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر