کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۹۰۲
تاریخ خبر:

ماجرای پسر ریشوی پشت‌کوهی و کوچ احتمالی به کاخ سفید

ماجرای پسر ریشوی پشت‌کوهی و کوچ احتمالی به کاخ سفید

از «جی‌دی ونس» معاون دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ چه می‌دانیم؟

هفت صبح|  دونالد ترامپ دل در گروی داک برگم داشت و برگم گمان می‌کرد که قاپ نامزدی که روی کاغذ، ساکن بعدی کاخ سفید است را دزدیده و کار تمام است. البته باید بگوییم که رویای برگم چندان هم با تحقق فاصله‌ای نداشت. این رویا زمانی قوت گرفت که در فاصله چند ساعت مانده به برگزاری کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه، به رقیب اصلی برگم، یعنی مارکو روبیو اعلام شد ‌ او به عنوان معاون ترامپ انتخاب نشده است.

 

لحظات برای برگم، خوش آب و رنگ و بی‌بدیل می‌گذشت تا اینکه خبری جدید، رویای او را شست و با خود برد. اعلام شد که پسر رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ جونیور نام معاون پدرش را اعلام خواهد کرد. همه می‌دانستند این خبر یعنی زور پسر به پدر چربیده و او توانسته فیل بزرگ را مجاب کند که در این رقابت‌ها، دشمن دیروز خود و یکی از یاران با وفای امروزش را برگزیند؛ «جی دی ونس».

 

ونس متولد اوهایو است. در دانشگاه این ایالت، ابتدا فلسفه و علوم سیاسی خوانده و سپس برای اخذ مدرک دکترای خود به دانشگاه مطرح ییل رفته و تحصیلاتش را در رشته حقوق به پایان رسانده است. او پس از فراغت از تحصیل، خود را به ارتش معرفی کرده و به عنوان یکی از تفنگداران نیروی دریایی مشغول خدمت شده است.

 

گفتنی است، در انتخابات‌‌ آمریکا، از شهرداری و فرمانداری گرفته تا کنگره و ریاست‌جمهوری، بیش از هر چیزی داستان‌ها و قصه‌ها کار می‌کنند و ونس خود یک قصه‌گوی قهار است. او در سال ۲۰۱۶ با انتشار کتابی که عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز را نیز یدک می‌کشد، خاطرات خود به نام «مرثیه هیل‌بیلی: خاطرات یک خانواده و فرهنگ در بحران» را چاپ کرد و به شهرت رسید.

 

در این کتاب، او داستان دوران کودکی‌اش را روایت می‌کند که در آپالاشیا بزرگ شد، پس از آن همراه با خانواده‌اش از اوهایو به کنتاکی نقل مکان کردند و در آنجا با فقر و اعتیاد مادرش به مواد مخدر دست و پنجه نرم کردند. در آن زمان، این کتاب به دلیل نمایش ناعادلانه آپالاشیا مورد انتقاد قرار گرفت. به‌ویژه تأکید او بر اینکه سیاست‌های جمهوری‌خواهان به نفع ثروتمندان است و این سیاست‌ها، او را که بچه پشت کوه است، له کرده و مشکلات‌ بزرگی را پیش پایش گذاشته است. 

 

ونس در آن دوران، شدیدترین انتقادات را نثار دونالد ترامپ می‌کرد. او در گرماگرم انتخابات ۲۰۱۶ و رقابت داغ دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون گفت «من در این انتخابات به حزب سوم رای خواهم داد. زیرا نمی‌توانم فردی مانند دونالد ترامپ را تحمل کنم.من معتقدم او برای کشور ما مضر است و طبقه کارگر سفیدپوست را به سمتی بسیار تاریک هدایت می‌کند.»

 

جالب است بدانید این نفرت و دشمنی در سال ۲۰۱۶ متوقف نشد و تا سال ۲۰۲۲ که ونس تصمیم گرفت از ایالت اوهایو برای حضور در مجلس سنا نامزد شود، ادامه داشت. ونس عزم خود را جزم کرده بود تا به عنوان یک سناتور جمهوری‌خواه ضد ترامپ پا به عرصه بگذارد.

 

او برای تحقق این امر به سراغ استراتژیست‌های مشهور و ارشد اردوگاه جمهوری‌خواهان رفت و با آن‌ها مشورت کرد. در خلال این گفتگوها، ونس متوجه شد که مسیر موفقیت در حزب جمهوری‌خواه از ترامپ می‌گذرد و برای موفقیت در این مسیر چاره‌ای ندارد جز اینکه با ترامپ بسازد.

 

در همان دوران، او به راحتی از مواضع خود کوتاه آمد و به دست‌بوسی ترامپ رفت. ترامپ کینه‌توز می‌دانست که ونس ‌ از او متنفر است اما با این حال با او ساخت و حمایت‌های جانانه‌ای از او کرد، به امید آنکه ونس از اوهایو روانه سنا شود و در ایام انتخابات ۲۰۲۴ تلاش کند تا برای جبران محبت‌ها و حمایت‌های ترامپ، مردم این ایالت را در حمایت از او متحد کند. 

 

باید بگوییم این معامله، داد و ستدی دو‌سر برد بود. در انتخابات‌‌ گذشته، رای مردم اوهایو بسیار کارساز بود و نامزدی که رای این ایالت را به خود اختصاص داده، نامزد پیروز بوده است. حالا ترامپ با انتخاب ونس به عنوان معاونش، با یک تیر ۴ نشان زده است. در درجه اول، پر واضح است که اکنون ونس تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا رای اوهایو به نفع ترامپ و خودش به صندوق ریخته شود.

 

از سوی دیگر، ونس می‌تواند سرنوشت صندوق‌های پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان را نیز به نفع ترامپ تغییر دهد. با این حساب ترامپ می‌تواند رای ۴ ایالت از ایالت‌های شناور را به دست آورد و مسیر خود به واشنگتن و کاخ سفید را هموارتر کند.

 

نکته سوم، سن و سال ونس است. انتقادات از سن و سال بایدن و ترامپ، روز به روز بیشتر می‌شود و انتخاب یک معاون ۳۹ ساله می‌تواند جنب و جوش و چالاکی را به کمپین ترامپ بازگرداند. نکته چهارم، خانواده ونس است. همسر ونس یک مهاجر‌زاده هندی‌تبار است.

 

گفتنی است که ترامپ در اذهان عمومی به عنوان یک سفیدپوست نژادپرست ضد مهاجر شناخته می‌شود و حالا با انتشار پروژه ۲۰۲۵ که قرار است بر اساس آن، عرصه بر مهاجران تنگ و تنگ‌تر شود، کمپین او به یک دستاویز احتیاج داشت که بگوید ترامپ آنچنان هم که فکر می‌کنید، با مهاجران مشکل و خصومتی ندارد و هیچ ارتباطی بین افکار او و آنچه در مروزه ۲۰۲۵ نوشته شده وجود ندارد.

 

این هم امتیازی است که همسر ونس به کمپین ترامپ هدیه می‌دهد. جالب است بدانید برخی از حامیان ترامپ نسبت به اینکه ونس ریش دارد، نقد داشتند و از نظر آنها، معاون اصلح ترامپ فردی بود که هر روز صورت خود را بتراشد. ترامپ نسبت به این نقد واکنش نشان داده و ونس را آبراهام لینکلن حال حاضر خوانده است. همانطور که می‌دانید، لینکلن، ستاره ریشدار جمهوری‌خواهان است و کار بزرگی که از او در تاریخ ثبت شده است، لغو برده‌داری بوده است.

 

ترامپ با این شبیه‌سازی، قصد دارد علاوه بر رای مهاجران، گوشه چشمی هم به آرای سیاه‌پوستان داشته باشد. از سوی دیگر، ونس فردی سخنور است و با آن زبان نیش‌دار و فصیح و بلیغ خود می‌تواند، بسیج گسترده‌تری از مردم آمریکا را در کمپین ترامپ فراهم آورد.

 

هرچند دموکرات‌ها به مصاحبه‌های گذشته ونس و انتقادات گزنده‌اش از ترامپ مانند تشبیه او به هیتلر از جانب ونس دل خوش کرده‌اند و گمان می‌کنند با این ترفند می‌توانند کمپین ترامپ را تضعیف کنند، ولی باید بگوییم با حضور این پسر ریشوی پشت‌کوهی، کار آنها برای حفظ کاخ سفید بسیار سخت‌تر شده است.

 

کدخبر: ۵۶۲۹۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر