کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۱۰
تاریخ خبر:

دیسفروتار؛ از این رستوران لذت ببرید!‌

دیسفروتار؛ از این رستوران لذت ببرید!‌

نگاهی به دیسفروتار، برترین رستوران جهان در بارسلون اسپانیا

هفت صبح| رستوران«دیسفروتار» به معنای «لذت ببرید» که در بارسلون اسپانیا واقع شده، در صدر فهرست ۵۰ رستوران برتر جهان رتبه‌بندی شده و انتظار برای رزرو میز در آنجا یک سال طول می‌کشد.

 

این رستوران از سوی بسیاری از راهنمایان معتبر از جمله میشلن، حائز رتبه‌های برتر شده است. برای سرآشپزهایی که این رستوران را راه‌ انداخته‌اند، دریافت لقب بهترین رستوران جهان افتخار بزرگی است که برای دستیابی به آن سال‌ها زحمت کشیدند. این ۳ سرآشپز به نام‌های «اوریول کاسترو»، «متیو کاسانیاس» و «ادوارد زاتروچ» نخستین بار در رستوران افسانه‌ای «بویی» با یکدیگر آشنا شدند، جایی که آنها به عنوان سرآشپز تحت دستور «فران آدریا» و «خولی سولر»  کار می‌کردند. در آنجا بود که این سه  نفر که همگی اهل کاتالان هستند، مهارت‌های خود را تقویت کردند و دانشی را به دست آوردند که اکنون آنها را به اوج دستاوردهای آشپزی رسانده است.

 

شراکت سرآشپزهای برتر با غذاهای اسپانیایی

این ۳ سرآشپز در سال ۲۰۱۲ میلادی تصمیم گرفتند با هم شریک شوند و اولین رستوران خود با نام «کامپارتیر» به معنی «به اشتراک گذاشتن» را در شهر کاداکس واقع در استان خیرونا افتتاح کنند. از آن زمان، این شرکا توانستند ۲ رستوران دیگر هم در بارسلونا افتتاح کنند: رستوران «دیسفروتار» در سال ۲۰۱۴ و یک رستوران دیگر در سال ۲۰۲۲ که اسم آن هم «کامپارتیر» گذاشتند.

 

آنها در خصوص کسب چنین رتبه‌ای در بین رستوران‌های برتر جهان بیان کردند که این جایزه در واقع قدرت غذاهای اسپانیایی را نشان می‌‌دهد. اوریول کاسترو در این خصوص گفت: «در گذشته، غذاهای برتر همه فرانسوی بودند، تا اینکه اینجا در اسپانیا جنبش غذاهای منطقه باسک به راه افتاد. سپس رستوران «بویی» [با کسب ستاره‌های میشلن] انقلابی در این صنعت به‌وجود آورد و بدون شک، این انقلاب آشپزی در کاتالونیا و در سراسر اسپانیا به‌خاطر کسب جایزه اول توسط رستوران ما ادامه خواهد داشت.»

 

وقتی موفقیت سر به فلک می‌کشد

آنها اولین ستاره میشلن را در سال ۲۰۱۵ میلادی، دومین را در سال ۲۰۱۷ و سومین ستاره میشلن را در سال ۲۰۲۳ دریافت کردند. در سال ۲۰۲۲ آنها در فهرست ۵۰ رستوران برتر جهان سوم شدند و در سال بعد مقام دوم را کسب کردند. حتی با چنین پیشرفت واضحی به طور سالانه، دریافت این جایزه برای تیم رستوران شوکه‌کننده بود. وب‌سایت ۵۰ رستوران برتر جهان، «دیسفروتار» را به عنوان «تجربه غذاخوردن برای یک عمر» توصیف می‌کند و «ظروف رویایی درخشان، تسلط فنی بی‌نظیر و ارائه سرزنده آن» را تحسین می‌کند.

 

نگاهی به منوی رستوران

در این رستوران، دو منوی موازی به مشتریان ارائه می‌شود، هر دو شامل ۳۰ قلم است. منوی کلاسیک پرطرفدار است که شامل غذاهای مورد علاقه سرآشپزها در دهه گذشته است و سبک پخت آن منطبق بر سبک سنتی است و خلاقیت سر آشپزها در آن دخالتی نداشته ‌، مانند دونات معروف پانچینو پر از خاویار یا ساندویچ گازپاچوی منجمد درخشان.

 

منوی دوم، منوی جشنواره نان دارد و در آن اقلام کلاسیکی به چشم می‌خورد که خلاقیت‌ سرآشپزها در طعم‌سازی در آن مشهود است. از جمله اقلام این منوی جذاب می‌توان به کوتل‌فیش به‌سبک تایلندی با نارگیل‌های کروی و اسپاگتی با بادام و انگور اشاره کرد. پرفروش‌ترین اقلام این رستوران شامل، مارماهی دودی و تاپاس اسپانیایی است که آن را با نام «گیلدا» سرو می‌کنند.

 

لیست انتظار یک‌ ساله

جای تعجب نیست که تقاضا برای رزرو این رستوران رکورد بالایی زده است. ویسنته لارا در این‌باره گفت: «از زمانی که جایزه را گرفتیم رزرواسیون رو به افزایش است، پیش از آن  لیست انتظار ما هفت یا هشت ماهه بود، اکنون باید یک سال در انتظار ماند.» او در عین حال می‌گوید ‌ این جایزه انتظارات مشتریان را بسیار بالا برده و این به معنای فشار بیشتر برای تیمی است که اکنون تعداد آن به ۷۵ نفر می‌رسد.در طی ۲۲ سالی که این رتبه‌بندی منتشر شده است، رستوران‌های برنده در منطقه کاتالونیا واقع در شمال شرقی اسپانیا هشت بار جزو بهترین‌ها بوده‌اند.

 

قیمت

اگر تنها برای صرف غذا به دیسفروتار بروید، میانگین قیمت هر وعده غذا در این رستوران، حدود ۲۹۰ یورو برای‌تان خرج بر‌می‌دارد. البته بسیار سخت است که پا در این رستوران گذاشت و لب به پیش‌غذاهای جذاب و خلاقانه و نوشیدنی‌های خاص آن نزد. در نوشیدنی‌های این رستوران می‌توان ترکیب یخ، طعم دود، عطر دارچین و ... را گرفت و پیش‌غذاهایی نیز در آن سرو می‌شود که در هیچ جای دیگر نمی‌توان آن را دید.

 

برای مثال یکی از این پیش‌غذاها ترکیبی از زرده تخم‌مرغ، ژلاتین، قارچ مخصوص، شکلات، فلفل سفید و نمک است و شاید در نگاه اول تصور کنید که چگونه می‌توان این طعم‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد اما باید بگوییم این ترکیب خلاقانه، تمام مشتریان را مسحور و جذب کرده است.اگر علاوه بر غذا، به سراغ نوشیدنی‌ها بروید، باید به طور میانگین ۱۶۰ یوروی دیگر خرج کنید و منوی پیش غذا هم برای‌تان ۹۴ یورو خرج بر‌می‌دارد. البته اگر به سراغ منوی ویژه این رستوران بروید، باید ۱۰۷۵ یورو برای غذای هر نفر کنار بگذارید. 

 

سفری ۵ ساعته

تجربه حضور در دیسفروتار،  تجربه‌ای منحصر به فرد است و ساکنان هر میز در این رستوران برای صرف پیش‌غذا، غذا و نوشیدنی باید حدود ۵ ساعت زمان صرف کنند. از این رو می‌توان این تجربه را با تمام گران بودنش، مقرون به‌صرفه ارزیابی کرد. (یورونیوز، اسکای‌نیوز و تیریپ ادوایزر)

 

کدخبر: ۵۶۲۲۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر