کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۲۲۵
تاریخ خبر:

پوتین، مهمان قلعه تنهایی

پوتین، مهمان قلعه تنهایی

درباره سفر رئیس‌جمهور روسیه به کره‌شمالی و حواشی آن چه می‌دانیم؟

هفت صبح| ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دعوت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در ماه سپتامبر(شهریور) پاسخ مثبت داد و پس از ۲۴ سال و برای بار دوم به عنوان کلیدهای کاخ کرملین به پیونگ‌یانگ سفر کرد تا نگاه رسانه‌های جهان دوباره به این قلعه تنهایی جلب شود. جالب است بدانید در مارس ۲۰۲۳، دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) حکم بازداشت پوتین را به اتهام جنایات جنگی در اوکراین صادر کرد. با این حال، نه ویتنام، نه روسیه عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیستند و از این رو پوتین با طیب خاطر پا در پیونگ‌یانگ گذاشته است. البته باید این نکته را نیز خاطر نشان کنیم که نام آمریکا هم در فهرست کشورهای عضو دیوان بین‌المللی کیفری به چشم نمی‌خورد.

 

گفتنی است، آخرین سفر پوتین به پیونگ‌یانگ در ژوئیه سال ۲۰۰۰ بود و در مقابل، کیم جونگ اون که چندان عادت به سفر ندارد و به ندرت از مرزهای کشورش خارج می‌شود، دو بار در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ سوار قطار شد و طی تشریفاتی منحصر به فرد به روسیه سفر کرد. پوتین و اون طی این سفر درباره همکاری‌های دو کشور حرف زدند و کره شمالی به روسیه تسلیحات داد و روسیه هم متعهد شد که غذا و فناوری در اختیار کره شمالی بگذارد. در نهایت هم این دو نفر مقابل دوربین‌ها نان روسی پختند و با نوشیدنی سنتی این کشور خوردند.

   

هدف این سفر چیست؟

 

در این سفر چند مقام کلیدی از جمله آندری بلوسف،  وزیر دفاع، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر که ناظر بر بخش انرژی است، پوتین را همراهی می‌کنند. پیش‌تر، یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی روسیه درباره دستور کار این سفر صحبت کرده بود و گفت ‌ پوتین و اون در مورد توافق مشارکتی که مسائل امنیتی در راس آن قرار دارد، گفت‌وگو خواهند کرد‌.

 

اوشاکوف تاکید کرد که این توافق هیچ کشور دیگری را هدف قرار نخواهد داد، بلکه چشم‌انداز همکاری‌های آینده را با توجه به تحولات اخیر در سیاست بین‌المللی، اقتصاد و امنیت ترسیم خواهد کرد.

 

پوتین در سرمقاله‌ای که پیش از ورودش به پیونگ‌یانگ در رسانه‌های دولتی کره‌شمالی منتشر شد، قصد روسیه را برای ادامه مخالفت با تلاش‌های غرب برای ممانعت از برقراری نظم جهانی چند قطبی مبتنی بر احترام و عدالت متقابل ابراز کرد و نوشت «مسکو و پیونگ‌یانگ در ۷۰ سال گذشته روابط و همکاری‌های خوبی بر پایه برابری، احترام متقابل و اعتماد بنا کرده‌اند». 

 

ولادیمیر پوتین همچنین بر «ایجاد امنیت برابر و غیر‌قابل تقسیم در اوراسیا» تأکید کرد و از کره شمالی به خاطر حمایت از «عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین» قدردانی کرد. او همچنین به برنامه‌های توسعه تجارت و سیستم‌های پرداخت مستقل با کره شمالی و مقاومت در برابر تحریم‌های اعمال‌شده توسط غرب اشاره کرد و آنها را «یکجانبه و غیرقانونی» توصیف کرد. پوتین همچنین تمایل خود را برای افزایش همکاری در گردشگری، فرهنگ و آموزش ابراز کرد. براساس اعلام کرملین، پوتین پس از پایان سفر خود به کره شمالی، قرار است سفری دو روزه به ویتنام داشته باشد.

   

واکنش‌های جهانی به سفر پوتین

 

کاخ سفید نسبت به تعمیق روابط بین روسیه و کره شمالی ابراز نگرانی کرده است. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اطمینان دارد که پوتین به دنبال سلاح برای تشدید حملاتش به اوکراین است. از زمان انزوای بین‌المللی روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین، این کشور فعالانه پیوند تازه خود را با کره شمالی گسترش داده است.

 

آمریکا و متحدانش به ویژه کره‌جنوبی نسبت به این تحولات ابراز نگرانی کرده‌اند. واشنگتن کره‌شمالی را به تامین سلاح به روسیه برای استفاده در اوکراین متهم کرده است، اتهامی که هر دو کشور آن را رد می‌کنند. در ۱۷ ژوئن، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، متیو میلر، این ادعاها را تکرار کرد و مدعی شد که کره شمالی ده‌ها موشک بالستیک و بیش از ۱۱ هزار کانتینر مهمات به روسیه داده است. کشورهای اروپایی نیز کم و بیش همین نظرات شرکای آمریکایی خود را تکرار کرده‌اند.

    

واکنشی به سفرهای زلنسکی

 

این نشست تنها چند روز پس از اجلاس سران گروه هفت در ایتالیا با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار می‌شود که در آن رهبران غربی حمایت همیشگی خود از اوکراین را تکرار کردند. آنها موافقت کردند که از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت از اوکراین استفاده کرده و به این کشور جنگ‌زده ۵۰ میلیارد دلار وام بدهند.

 

این رویداد همچنین پس از نشست صلح بین‌المللی برای اوکراین در آخر هفته گذشته در سوئیس انجام می‌شود که با حضور بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان انجام شد. شرکت‌کنندگان در این نشست قرار بود از دیدگاه زلنسکی برای صلح حمایت کنند که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین است.

 

پوتین یک روز قبل از گردهمایی سوئیس با ارائه شرایط صلح خود، از جمله خروج نیروهای اوکراینی از چهار منطقه نیمه اشغالی و اینکه کی‌یف از تلاش خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد، این تلاش‌ها را رد کرد. اوکراین و متحدانش می‌گویند این درخواست‌های روسیه تحقق‌یافتنی نیست. ماه گذشته پوتین به پکن سفر کرد و در آنجا با شی جین پینگ، رهبر چین، مخالفت مشترک خود را با آنچه به عنوان نظم جهانی به رهبری ایالات متحده می‌دانند، تأیید کردند. مسکو هفته گذشته میزبان وزرای خارجه اقتصادهای بزرگ و در حال توسعه گروه بریکس، یعنی چین، ایران، آفریقای جنوبی و برزیل، بود.

    

تیراندازی در مرز دو کره در آستانه سفر پوتین

 

سفر پوتین مصادف است با دوره تشدید نگرانی بین‌المللی در مورد نیات رهبر کره‌شمالی، زیرا او ادبیات خصمانه خود را تندتر کرده و سیاست دیرینه اتحاد مجدد صلح‌آمیز با کره‌جنوبی را کنار گذاشته است.

 

بامداد سه‌شنبه سربازان کره‌جنوبی پس از ورود نیروهای کره‌شمالی به خاک آنها، برای هشدار اقدام به تیراندازی کردند. این دومین بار در ماه جاری است که نیروهای کره شمالی از مرز گذر کرده و وارد کره‌جنوبی می‌شوند. به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی، حدود ۲۰ تا ۳۰ سرباز کره شمالی در حالی که مشغول کار ساخت و ساز نامشخصی در سمت شمالی مرز بودند، از ساعت ۸ و نیم بامداد سه‌شنبه به وقت محلی برای مدت کوتاهی از خط مرزی عبور کردند. سربازان شمالی پس از پخش اخطارهای کره‌جنوبی و شلیک گلوله‌های هشدار عقب‌نشینی کردند و ارتش جنوبی پس از آن هیچ فعالیت مشکوک دیگری را مشاهده نکرد. (بیزینس اینسایدر، آسوشیتدپرس و یورونیوز)

کدخبر: ۵۶۱۲۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر