کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۹۳۱
تاریخ خبر:

قساوت زن آمریکایی، حیرت جهان را برانگیخت

قساوت زن آمریکایی، حیرت جهان را برانگیخت

کاری که نیکی هیلی در اسرائیل انجام داد

هفت صبح| نیکی هیلی یکی از عجیب‌ترین کاراکترهای زن سیاسی در تاریخ ایالات متحده است. او در همین روزهای منتهی به آخر هفته گذشته، ناگهان به دلیل قساوتی که از خود نشان داد، به صدر اخبار برگشت.

 

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان‌ملل متحد در دولت دونالد ترامپ، در یک مصاحبه مدعی شد: «اعضای کلیدی سپاه پاسداران باید حذف شوند.» او که با یک روزنامه دست راستی و تندرو اسرائیلی با نام اسرائیل‌هیوم گفت‌وگو کرده بود، بعد از چنین اظهارنظر عجیبی، درمورد ایران گفت: «تحریم‌هایی که در نظر گرفته شده، باید اجرایی شوند و تحریم‌هایی که لغو شده نیز، برگردانده شوند.» اما این تنها رفتار هیلی نبود که موردانتقاد قرار گرفت. هیلی که رقیب ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان است، طی سفر اخیر خود به اسرائیل و در بحبوحه حمله مداوم به غزه، روی یکی از گلوله‌های ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: «تمامشان کن.» عکس منتشرشده از هیلی، موجی از نفرت را علیه او برانگیخت.

 

اما نیکی هیلی کیست و چه کارنامه‌ای دارد؟‌ نیکی هیلی که این روزها 52ساله شده، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، سفیر ایالات‌متحده آمریکا در سازمان‌ملل متحد بود. او عضو حزب جمهوری‌خواه است و نخستین آمریکایی- هندی به‌شمار می‌رود که در کابینه ریاست‌جمهوری خدمت کرده‌ است. با همه این‌ها، اظهارنظرهای تندوتیز هیلی علیه مهاجران در آمریکا، سوالات بسیاری را برانگیخته است. این سوالات می‌پرسند، زنی مهاجر با پوستی نسبتا تیره که خود از شرق به آمریکا پای گذاشته، چطور مواضعی بی‌رحمانه علیه دیگر مهاجران اتخاذ می‌کند؟! در پی بحران ۲۰۱۷–۲۰۱۸ کره شمالی، او تمایل ایالات‌متحده به استفاده از نیروی نظامی در پاسخ به آزمایش‌های موشکی بیشتر کره شمالی را موردتایید قرار داد. هیلی، کمپین ریاست‌جمهوری خود را در فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد. او و ترامپ تنها نامزدهای اصلی شرکت‌کننده در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان شدند اما بعد در ماه مارچ، این کمپین به حالت تعویق درآمد و در نهایت هیلی و ترامپ که دچار اختلافاتی شده بودند، بار دیگر به هم نزدیک شدند.

 

هیلی مخالف هرگونه توافق با ایران و برجام است. او در اتهام‌زنی به تهران، تقریبا هیچ‌ فرصتی را از دست نمی‌دهد. پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، از جمله جمهوری‌خواهانی بود که ترامپ را در این خصوص مورد شماتت شدید قرار داد. این نخستین‌باری بود که نیکی‌هیلی پشت ترامپ را خالی می‌کرد. با همه این‌ها، اختلافات این دو، این روزها در حال کمرنگ‌شدن است. منتقدان می‌گویند نیکی هیلی، نسخه زنانه ترامپ در نفرت‌ورزی به حساب می‌آید و همیشه می‌تواند دوست و متحدی خوب برای او باشد.

 

کدخبر: ۵۵۹۹۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر