کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۰۳۹
تاریخ خبر:

همه آنچه باید درباره علی باقری کنی بدانیم

همه آنچه باید درباره علی باقری کنی بدانیم

پس از شهادت حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان، وظایف او به طور موقت در اختیار علی باقری‌کنی،‌ دیپلمات ایرانی قرار گرفت

هفت صبح| روند وقایع سیاسی و دیپلماتیک کشور در دو هفته گذشته، چنان سرعتی داشت که فرصتی دست نداد تا به معرفی علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت‌خارجه بپردازیم. پس از شهادت حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان، وظایف او به طور موقت در اختیار علی باقری‌کنی،‌ دیپلمات ایرانی قرار گرفت. او که متولد سال 1346 و 57ساله است، از سال 1400 به این سو، نقش مهمی را در سیاست‌خارجی کشور بازی می‌کرد. باقری‌کنی از آن سال سِمت معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین را برعهده دارد. او فرزند محمدباقر باقری‌کنی، از روحانیون عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و برادرزاده محمدرضا مهدوی‌کنی است.

 

علی باقری‌ کنی پیشینه تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. او در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه امام صادق درس خوانده ‌است. برادر او، مصباح‌الهدی باقری‌کنی با هدی خامنه‌ای، دختر رهبرانقلاب ازدواج کرده است.

 

زمانی‌که سعید جلیلی، معاونت اروپا و آمریکا وزارت امورخارجه را برعهده داشت، باقری‌کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی، مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امورخارجه فعالیت کرد. او پیش از این، معاونت اموربین‌الملل قوه‌قضائیه و دبیری ستاد حقوق بشر را برعهده داشت. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲، باقری‌کنی رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بود و در شورای‌عالی امنیت‌ملی به عنوان معاون جلیلی حضور داشت.

 

علی باقری‌کنی، به همراه سعید جلیلی یکی از منتقدان مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی بود. با این حال او در دولت بعدی، به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد با غربی‌ها انتخاب شد. علی باقری‌کنی اخیرا در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا پرونده هسته‌ای به دست علی شمخانی رسیده است یا نه؟ گفته بود: «ما چیزی به‌عنوان پرونده هسته‌ای نداریم.» علی باقری‌کنی در سال ۱۳۷۶ و وقتی ۳۰ساله بود با یکی از بستگان خود ازدواج کرد. همسر او، دخترِ پسرعمو و دخترِ دختر عمه‌اش است اما نام یا اطلاعات بیشتری از او در دسترس نیست. تصویر چندانی هم در رسانه‌ها از همسر باقری‌کنی وجود ندارد.

 

کدخبر: ۵۶۰۰۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر