کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۶۲۹
تاریخ خبر:

بیست‌ و سه هزار دانشجوی ایرانی در ترکیه

بیست‌ و سه هزار دانشجوی ایرانی در ترکیه

رقابت دانشگاه های‌کانادا و ایتالیا و آلمان و ترکیه برای جذب دانشجویان کشورمان

هفت صبح| برخلاف آن چیزی که از بازار داغ مهاجرت به ایتالیا، آلمان و کانادا و... در فضای مجازی می‌بینیم، آمارهای رسمی نشان ‌می‌دهد کشور ترکیه دانشجویان ایرانی بیشتری را در خود جای داده است.

 

بر اساس داده‌های شورای آموزش عالی ترکیه (YoK) در سال تحصیلی 2022 تا 2023، 22هزار و 632 دانشجوی ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه تحصیل کردند. آخرین آمارها از کانادا، آلمان، آمریکا و ایتالیا نشان می‌دهند در مقایسه با ترکیه، دانشجویان ایرانی کمتری در این کشورها تحصیل می‌کنند.

 

بیش از 300هزار دانشجوی بین‌المللی در سال تحصیلی 2022-2023 در دانشگاه‌های ترکیه محصل بوده‌اند. دانشجویان ایرانی که به دلیل قبولی‌ راحت‌تر در علوم پزشکی و مهندسی، بیشتر برای این رشته‌ها در ترکیه اقدام می‌کردند، به تازگی به رشته‌هایی مانند زبان، تاریخ، ادبیات و هنر هم روی آورده‌اند. بخش قابل‌توجهی از دانشجویان ایرانی که در این کشور تحصیل می‌کنند، شهرهای بزرگی مانند استانبول، آنکارا، ازمیر و همچنین شهرهای مرزی مانند ارزروم و وان را برای تحصیل در دانشگاه ترجیح می‌دهند.

 

1- بعد از ترکیه، کانادا بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی را در خود جای داده است. در سال 2022، بیش از 551هزار دانشجوی بین‌المللی موفق شدند از کانادا ویزای تحصیلی دریافت کنند. آمارهای رسمی دولت کانادا نشان می‌دهد در سال تحصیلی 2022-2023، 21هزار و 105 دانشجوی ایرانی برای تحصیل در این کشور حضور داشتند. این آمار شامل تمامی مقاطع تحصیلی، کارشناسی، کاشناس ارشد و دکترا می‌شود.

 

2- آلمان به خاطر بورسیه‌های تحصیلی و تقریبا رایگان بودن دانشگاه‌های دولتی‌اش، به‌خصوص زمانی‌ که به زبان آلمانی تحصیل کنید، بین ایرانی‌ها طرفدار زیادی دارد. با این حال آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که در سال تحصیلی 22-23، 13هزار و 279دانشجوی ایرانی در این کشور وجود داشتند. جالب است بدانید که در سال تحصیلی پیش از آن، 10هزار و 561 دانشجوی ایرانی در این کشور زندگی می‌کردند.

 

3- با وجود اینکه آمریکا در سال‌های اخیر، به سختی به دانشجویان ایرانی ویزا می‌دهد، در سال تحصیلی 23-22، 10هزار و 812دانشجوی ایرانی در این کشور تحصیل کرده‌اند. با اوج گرفتن کرونا و سیاست‌های مهاجرتی ترامپ این تعداد به نزدیک 10هزار نفر رسید. حالا دوباره این آمار رشد کرده و تعداد دانشجویان ایرانی به حدود 11هزار نفر رسیده است. مجموع تعداد دانشجویان بین‌المللی که در آمریکا تحصیل می‌کنند، بیش از یک میلیون نفر است و اکثریت آن‌ها چینی هستند.

 

4- ایتالیا هم از آن دسته کشورهایی است که در سال‌های اخیر به خاطر هزینه‌های تحصیلی پایین، بورسیه‌های استانی و البته قبولی‌های راحت‌تر نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، به یکی از مقاصد پرطرفدار ایرانی‌ها تبدیل شده است. با این‌حال، تعداد دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در این کشور از نصف دانشجویان ایرانی ترکیه هم کمتر است. البته آخرین آماری که وزارت دانشگاه و تحقیقات این کشور منتشر کرده مربوط به سال تحصیلی 2021-22 است. به طور کلی 109هزار و 681 دانشجوی بین‌المللی در این کشور تحصیل می‌کنند و ایران با 7هزار و 224 دانشجو در جایگاه چهارمین کشور با بیشترین تعداد دانشجوی بین‌المللی در ایتالیا قرار گرفته است. در این آمار، در رتبه اول رومانی، رتبه دوم آلبانی و رتبه سوم چین قرار گرفته‌اند.    

 

کدخبر: ۵۶۰۶۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر