کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۴۵۰
تاریخ خبر:

تریبون در دست بچه‌ پولدارها

تریبون در دست بچه‌ پولدارها

دانشجویان معترض آمریکایی سالانه چقدر شهریه پرداخت می‌کنند؟

هفت صبح| بیش از یک هفته است که دانشجویانِ شمار زیادی از دانشگاه‌های آمریکا، در ایالت‌های مختلف در حمایت از مردم فلسطین دست به اعتراض زده‌ و برخی در محوطه دانشکده تحصن کرده‌اند. تظاهراتی که با خشونت و سرکوب شدید پلیس آمریکا همراه بوده و تا به امروز بیش از 700 نفر بازداشت شده یا از حضور در دانشگاه منع شده‌اند. شروع اعتراض‌ها از یکی از گرا‌ن‌ترین دانشگاه‌های آمریکا، یعنی دانشگاه کلمبیا در نیویورک جرقه خورد و خیلی سریع به دیگر دانشگاه‌ها‌ سرایت کرد.

 

شاید اثبات این ادعا نیاز به تحقیق بیشتری داشته باشد اما نگاهی به لیست دانشگاه‌هایی که گسترده‌ترین اعتراض‌ها در آن انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا همه آن‌ها شهریه‌‌های بسیار بالایی برای هر سال تحصیل از دانشجویان خود دریافت می‌کنند و در بین گران‌ترین دانشگاه‌های دنیا قرار می‌گیرند.

 

از طرفی بخش بزرگی از معترضان خواستار خارج شدن سرمایه دانشگاه‌ها، از نهادهای مرتبط با اسرائیل هستند. یعنی قسمتی از نگرانی دانشجویان این است که شهریه‌های بالایی که سالانه پرداخت می‌کنند خرج حمله اسرائیل به مردم فلسطین شود. از طرف دیگر به نظر می‌رسد که بسیاری از دانشجویانی که در این اعتراضات شرکت می‌کنند، یا دغدغه‌ شهریه‌های سنگین دانشگاه را ندارند و یا اینکه ریسک بزرگی را به جان خریده‌اند. چرا که در صورت تخطی از قوانین دانشگاه ممکن است اخراج شوند و شهریه‌ای که پرداخت کرده‌اند به آن‌ها باز نخواهدگشت. 

 

همانطور که پیش‌تر گفته شد شروع اعتراضات از دانشگاه گرانقیمت کلمبیا شروع شد؛ زمانی که  نعمت شفیق، رئیس مصری‌تبار دانشگاه کلمبیای آمریکا، در مجلس نمایندگان درباره اتهامات «یهودی‌ستیزی» در این مرکز دانشگاهی شهادت می‌داد و همزمان تظاهرات حامیان فلسطینی‌ها در محوطه این دانشگاه در حال برگزاری بود. این شفق بود که از پلیس نیویورک خواست تا دانشجویان معترضی را که در محوطه دانشگاه چادر زده بودند متفرق کند. دستگیری بیش از 100 دانشجو التهاب را بیشتر کرد و دامنه اعتراضات به دانشگاه‌های دیگر آمریکا هم کشیده شد.

 

ابتدا این اعتراضات به دانشگاه ییل، برکلی کالیفرنیا، ماساچوست، میشیگان و کالج امرسون رسید. بعد با ادامه بازداشت‌ها مراکز دیگری مانند دانشگاه تگزاس آستین، UCLA، کالیفرنیای جنوبی، هاروارد، اموری، نیویورک، جورج واشنگتن، ایندیانا و ... درگیر شدند.

 

در ادامه نگاهی به شهریه‌ سالانه و شرایط سخت و پر از رقابت ورود به برخی از این دانشگاه‌ها می‌اندازیم.

   

دانشگاه کلمبیا؛ نیویورک

 

با توجه به اطلاعاتی که در وبسایت این دانشگاه منتشر شده، جدیدترین مبلغی که برای شهریه سالانه در نظر گرفته شده، 68 هزار و 400 دلار است. یعنی به پول ما می‌شود چهار میلیارد و 446 میلیون تومان. این هزینه برای آمریکایی‌ها هم بسیار بالاست چه بسا اینکه هزینه‌های دیگری هم از جمله کتاب، خوابگاه، غذا و خدمات سلامت هم به این هزینه‌ها اضافه شده و نزدیک به 90 هزار دلار هزینه سالانه دانشجویان می‌شود. با این حال در وبسایت این دانشگاه نوشته شده خانواده‌هایی که درآمد سالانه آن‌ها کمتر از 150 هزار دلار باشد، در صورت قبول شدن می‌توانند هزینه‌ای پرداخت نکنند. همچنین کمک هزینه‌های دیگری هم برای دانشجویان کم درآمد  در نظر گرفته شده است.

 

راه یافتن به این دانشگاه هم کار راحتی نیست. در سال 2021 نرخ قبولی در این دانشگاه جزو پایین‌ترین‌ها در آمریکا بوده و با دانشگاه استنفورد برابری می‌کند. با اینکه این دانشگاه چند سالی است که اجبار شرکت در آزمون‌های استاندارد مانند SAT با ACT را برداشته، اما باید حداقل در آزمون اس‌ای‌تی نمره بالای 1560 را دریافت کنید. در نظر داشته باشید کامل‌ترین نمره‌ای که برای این آزمون می‌توان دریافت کرد نمره 1600 است. نمره جی‌پی‌ای هم باید حداقل 5/3باشد. دانشجویانی هم که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست باید در آزمون آیلتس، حداقل نمره 5/7و در تافل نمره 105 را بگیرند.

  

هاروارد؛ کمبریج ماساچوست

 

شهریه دانشگاه هاروارد در رشته‌ها و مقاطع مختلف، سالانه بین 55 هزار تا 63 هزار دلار متغیر است. یعنی بین سه میلیارد و 500 و چهار میلیارد تومان. با تمام هزینه‌های دیگر مانند خدمات دانش‌آموزی و غذا و خوابگاه و غیره... این مبلغ به پنج میلیارد و 400 میلیون تومان هم می‌رسد.

 

متوسط نمره اس‌ای‌تی برای ورود به این دانشگاه 1520 است. نمره جی‌پی‌ای هم باید حداقل 4 باشد. نمره آیلتس باید بالای۷/۵ و نمره تافل هم باید حداقل 100 باشد.

   

ییل؛ کنتیکت

 

هزینه شهریه این دانشگاه، سالانه بین 64 هزار و 700 تا 67 هزار و 250 دلار است. مبلغی بین چهار میلیارد و 200 میلیون تا چهار میلیارد و 371 میلیون تومان. وقتی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم دیگر هم به آن اضافه شود این مبلغ به بیش از پنج میلیارد و 600 میلیون تومان می‌رسد.

 

در آزمون اس‌ای‌تی نمره حداقلی 1560 نیاز است و نمره جی‌پی‌ای هم باید حداقل ۴/۱۴ باشد. برای دانشجویان خارجی آیلتس بالای 7 و تافل هم حداقل باید نمره 100 باشد.

  

دانشگاه نیویورک

 

شهریه دانشگاه نیویورک سالانه حداقل نزدیک به 62 هزار و 800 دلار است. یعنی حدودا چهار میلیارد و 80 میلیون تومان. این شهریه در رشته‌های دیگری مانند هنر تا نزدیک به 69 هزار دلار(چهار میلیارد و 485 میلیون تومان) بالا می‌رود. اما هزینه‌ تمام شده درس خواندن در این دانشگاه از ییل و هاروارد هم گران‌تر در می‌آید. شهریه به علاوه هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، مخارج دانشجو را تا بیش از 6 میلیارد تومان در سال می‌رساند. نمره آزمون اس‌ای‌تی باید حداقل 1560 و نمره جی‌پی‌ای  8/3باشد. تافل هم حداقل نمره 100 و آیلتس نمره 7 کافی است.

   

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

 

شهریه این دانشگاه سالانه 69 هزار و 900 دلار (چهار میلیارد و 540 میلیون تومان) می‌شود. یعنی از تمام دانشگاه‌هایی که بالاتر گفته شد گران‌تر. یک سال تحصیل در این دانشگاه به همراه هزینه‌های دیگر برای هر دانشجو شش میلیارد و 188 میلیون تومان خرج دارد.

 

نمره اس‌ای‌تی مورد نیاز این دانشگاه 1520 و جی‌پی‌ای ۳/۸۳ است. تافل و آیلتس هم حداقل باید نمره 100 و آیلتس 7 باشد.

  

دانشگاه ایندیانا بلومینگتون

 

در این دانشگاه شهریه افراد مقیم این ایالت و کسانی که در این دانشگاه ساکن نیستند متفاوت است. شهریه سالانه افرادی که در ایندیانا اقامت ندارند نزدیک به 42 هزار دلار (دو میلیارد و 730 میلیون تومان) است. افرادی هم که در این ایالت زندگی می‌کنند کافی است ۱۲ هزار و ۱۰۰ دلار (786 میلیون تومان) بپردازند. هزینه تمام شده برای دانشجوی مقیم یک میلیارد و 989 میلیون تومان و برای دانشجوی غیرمقیم سه میلیارد و 900 میلیون تومان است. در مقاطع بالاتر این هزینه بالاتر هم می‌رود.

 

در دانشگاه ایندیانا داشتن نمره آزمون اس‌ای‌تی اختیاری است اما حداقل باید 1300 را دریافت کنید. جی‌پی‌ای هم نمره 5/2کافی است. اطلاعات دقیقی از نمره مورد نیاز برای تافل در این دانشگاه موجود نیست اما نمره آیلتس 5/5کفایت می‌کند.

   

دانشگاه اموری؛ ایالت جورجیا

 

به طور متوسط هزینه شهریه سالانه این دانشگاه نزدیک به 58 هزار دلار ( سه میلیارد و 770 میلیون تومان) است و کل هزینه‌ها به پنج میلیارد و 135 میلیون تومان می‌رسد.

 

نمره اس‌ای‌تی 1530 و جی‌پی‌ای 4 نیاز دارد و در تافل هم باید حداقل نمره 100 و درآیلتس نمره 5/7 را دریافت کنید.

  

جورج واشنگتن

 

دانشگاه جورج واشنگتن برای شهریه سالانه از دانشجویان 38 هزار و 400 دلار (دو میلیارد و 500 میلیون تومان) دریافت می‌کند. این دانشگاه نمره حداقلی برای اس‌ای‌تی و جی‌پی‌ای در نظر نگرفته اما برای تافل نمره 90 و برای آیلتس نمره ۶/۵ کافی است.

 

کدخبر: ۵۵۷۴۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر