کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۲۶
تاریخ خبر:

یا وفا‌ یا ‌خبر‌ وصل‌ تو ‌یا‌ مرگ‌ رقیب ...

یا وفا‌ یا ‌خبر‌ وصل‌ تو ‌یا‌ مرگ‌ رقیب ...

در آستانه سقوط شهری مهم در اوکراین، الکس ناوالنی، مخالف اصلی پوتین در زندان درگذشت

روزنامه هفت صبح| می‌توان نامش را تقدیر یا بخت و اقبال گذاشت اما فارغ از مکث بیشتر بر روی واژه‌ها باید بگوییم ولادیمیر پوتین روی دور شانس است و تاسی که او در روزهای گذشته بر صفحه تخته نرد ریخته، جفت شش نشسته است. دو روز پیش، آمریکا هشدار داد که روسیه ممکن است شهر کلیدی آودیوکا در شرق اوکراین را تصرف کند؛

 

جایی که صحنه برخی از شدیدترین درگیری‌ها در ماه‌های اخیر بوده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با اشاره به کمبود مهمات در اوکراین گفت: «همزمان با اتمام مهمات توپخانه‌ای اوکراین به دلیل تعلل نمایندگان در تصویب کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، آودیوکا در معرض خطر سقوط به دست روسیه قرار دارد.»

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، قول داد که هر کاری می‌تواند برای نجات جان «حداکثر اوکراینی‌ها» انجام دهد. دیمیترو لیخووی، سخنگوی ارتش اوکراین، می‌گوید که واحدهای ارتش اوکراین از برخی مناطق شهر خارج شدند تا در موقعیت بهتری موضع بگیرند. او همچنین گفت یکی از ورزیده‌ترین تیپ‌های ارتش اوکراین برای کمک به مدافعین آودیوکا به این شهر اعزام شده است.

 

اما با تمام این تفاسیر، بعید به نظر می‌رسد مقاومت اوکراینی‌ها دیری بپاید. گفتنی است که تصرف آودیوکا نقش مهمی در تضمین کنترل کامل روسیه بر دو استانی دارد که منطقه صنعتی دونباس را تشکیل می‌دهند و می‌تواند پیروزی بزرگی برای ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دروازه تسلط این کشور بر دونتسک باشد.

 

از سوی دیگر، باید به آغاز دور جدیدی از برنامه «جنگ ستارگان» پس از پایان جنگ سرد و در فاصله‌ای سه دهه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خبر داد. این‌طور که پیداست، رقابت فضایی جدید روسیه و آمریکا آغاز شده است. چند روز پیش، ناسا از پیشرفت در طراحی و ساخت یک رآکتور هسته‌ای مناسب برای نصب در کره ماه خبر داد.

 

به گفته ناسا، این رآکتور هسته‌ای در نهایت به منظور تامین انرژی برای اجتماع انسانی ساکن ماه در آینده استفاده خواهد شد و این طرح اکنون یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شده است. به گزارش نیویورک‌پست، این نیروگاه هسته‌ای می‌تواند انرژی موردنیاز پایگاه‌های ماه را در برنامه آرتمیس این سازمان تامین کند.

 

هنوز چند ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که مقامات مجلس نمایندگان و سنا، از بروز یک تهدید امنیت ملی خبر دادند. این افراد در نهایت طی روز پنجشنبه گزارش دادند که روسیه درحال توسعه یک سلاح «نگران کننده» جدید ضدماهواره‌ای است، اما تاکید کرد که مسکو هنوز آن را مستقر نکرده است.

 

شبکه خبری سی‌بی‌اس، شریک کاری بی‌بی‌سی در آمریکا، گزارش می‌دهد که این جنگ‌افزار در فضا مستقر می‌شود و به یک سلاح اتمی برای هدف گرفتن ماهواره‌ها مجهز است. به عبارت دیگر، پوتین می‌تواند با صدور یک فرمان، تمام ماهواره‌های تجسسی، اطلاعاتی و نظامی را معدوم کند.

 

هرچند سلاح‌های فضایی موضوعی الهام گرفته از داستان‌ها و فیلم‌های تخیلی به نظر می‌رسد، اما کارشناسان نظامی از دیرباز هشدار داده‌اند که فضا احتمالا سرحد بعدی جنگ افزارها در جهانی بیش از پیش متکی بر فناوری خواهد بود.

 

حالا یک روز پس از اینکه پوتین اعلام کرد کشورش به ساخت واکسن سرطان بسیار نزدیک است، زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه، جایی که الکس ناوالنی، رهبر اپوزیسیون و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، در آن دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد، روز جمعه ۱۶ فوریه از مرگ او خبر داد. ناوالنی ۴۷ ساله در حال گذراندن دوران محکومیت ۱۹ ساله خود به اتهام داشتن یک بنیاد ضد فساد بود که دستگاه قضایی روسیه آن را یک «سازمان افراطی»

 

خوانده و فعالیتش را غیرقانونی اعلام کرد. وی در ماه دسامبر گذشته از زندانی در منطقه ولادیمیر در مرکز روسیه به یک منطقه دور افتاده در قطب شمال روسیه منتقل شد. این منطقه دور افتاده با نام خارپ به‌دلیل زمستان‌های طولانی و طاقت‌فرسا معروف است. خارپ حدود ۱۰۰ کیلومتر از ورکوتا فاصله دارد که معادن زغال سنگ آن بخشی از سیستم اردوگاه زندان گولاگ شوروی بود. ناوالنی در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به محض بازگشت از آلمان به روسیه دستگیر شد.

 

او در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی هنگام سفر از سیبری به سمت مسکو، در داخل هواپیما به کما رفت و در نهایت برای درمان به آلمان منتقل شد. آزمایش‌های انجام شده در بیمارستان آلمان نشان داد که او به سم اعصاب نوویچوک مسموم شده است.

 

منتقدان حکومت ولادیمیر پوتین بر این باورند که مسمومیت او به دستور رئیس‌‌جمهوری روسیه انجام شده است؛ با این وجود کرملین هرگونه نقش داشتن در این ماجرا را رد کرد.  در بیانیه‌ای که منتشر شده آمده است: ناوالنی پس از پیاده‌روی در روز جمعه «احساس ناخوشی» کرد و «تقریبا بلافاصله از هوش رفت.»

 

در بیانیه همچنین آمده است که کادر پزشکی بلافاصله بر بالین آقای ناوالنی حاضر شده اما نتوانسته‌اند او را احیا کنند. جمله مشهور ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا که پیش‌تر گفته بود «انتقام، غذایی است که پوتین دوست دارد سرد سرو شود.»

 

دوباره در فضای مجازی داغ شده است. چه مرگ ناوالنی برنامه‌ریزی شده باشد و چه طبیعی و به دست تقدیر انجام شده باشد، باید بگوییم پوتین روی دور شانس است و موانع یکی یکی از سر راه او برداشته می‌شوند. (بی‌بی‌سی، یورونیوز، رادیو فرانسه و گاردین)

 

کدخبر: ۵۵۳۸۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر