کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۷۱۸
تاریخ خبر:

بری دیگه برنگردی...

بری دیگه برنگردی...

مروری بر شش رویداد تاثیرگذار ‌مهم سال ۲۰۲۳‌ ‌

روزنامه هفت صبح| ‌همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی، خبرگزاری فرانسه مروری کرده است بر شش رویداد تاثیرگذار از میان مهم‌ترین اتفاق‌هایی که این سال پرماجرا را رقم زدند.

جنگ اسرائیل و حماس
پس از عبور نیروهای حماس از حصارها و موانع مرزی نوار غزه و حمله غافلگیرانه به اسرائیل که بدترین حمله در تاریخ این رژیم لقب گرفت، حدود هزار و ۱۴۰ نفر کشته و ۲۵۰ اسرائیلی نیز گروگان گرفته شدند. این اتفاق جنگی نابرابر و ناجوانمردانه را رقم زد که تاکنون بیش از ۲۰ هزار کشته در غزه به جای گذاشته است.

 

بیش از ۷۴ درصد از این کشته‌ها را زنان و کودکان تشکیل دادند. با محاصره کامل غزه از سوی اسرائیل و عدم امدادرسانی، چه از منظر پزشکی و چه از منظر آذوقه و غذا، جنایت هولناکی در این منطقه در حال رخ دادن است که به جز دولت آمریکا، صدای اعتراض تمامی دولت‌ها و ملت‌ها را در آورده است.

 

البته این واقعه به قدری وحشتناک بود که صدای اعتراض مردم آمریکا را نیز برانگیخت اما دولتمردان این کشور گوش شنوایی برای خواسته مردمشان ندارند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید فاجعه اصلی در غزه که کشته‌های بیشتری از جنگ بر جای خواهد گذاشت، شیوع بیماری‌های مختلف است. سازمان ملل نیز ادعا می‌کند که غزه برای دهه‌ها به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت.

 

ادامه نبرد اوکراین و روسیه
پس از آن که در فوریه ۲۰۲۲ ارتش ولادیمیر پوتین به اوکراین حمله کرد، این مبارزه همچنان ادامه دارد. در سال ۲۰۲۳ کی‌یف پس از جمع‌آوری میلیاردها سلاح قدرتمند ساخت غرب و آموزش نیروهای جدید، یک ضدحمله را آغاز کرد؛ اگرچه این عملیات نظامی نتوانست تاثیر زیادی در خطوط دفاعی عمیق روسیه ایجاد کند.

 

با فرارسیدن زمستان و معطوف شدن توجه جهان به جنگ اسرائیل و حماس، اوکراین تلاش می‌کند که همچنان بتواند کمک‌های مالی و نظامی را از ایالات متحده و اتحادیه اروپا دریافت کند. در اواسط ماه دسامبر، زمانی که رهبران اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات عضویت کی‌یف در این نهاد موافقت کردند، خبرهای خوبی برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، رقم خورد، اما مجارستان به‌عنوان متحد روسیه با وتو کردن بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین، به سرعت این سرخوشی را از بین برد.

 

زلزله ویرانگر ششم فوریه
در ساعات اولیه روز ششم فوریه سال ۲۰۲۳، یکی از مرگبارترین زمین‌لرزه‌های قرن اتفاق افتاد و شهرهای جنوب شرقی ترکیه را با خاک یکسان کرد. این زلزله مرگبار جان بیش از ۵۰ هزار نفر را در ترکیه گرفت و نزدیک به شش هزار نفر را نیز در مرز سوریه کشت. پس از وقوع این زمین‌لرزه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با منتشر کردن پستی در صفحه توئیتر خود هفت روز عزای عمومی اعلام کرد. بسیاری از کشورها نیز ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان، برای امدادرسانی اعلام آمادگی کرده و واکنشی بشردوستانه داشتند.


سرایت کودتا
موج کودتاها در کشورهای آفریقایی فرانسوی‌زبان در سال ۲۰۲۳ ادامه داشت و نیجر و گابن آخرین کشورهایی بودند که رئیس‌جمهورشان را سرنگون کردند. پس از این کودتاها، فرانسه که مورد غضب شهروندان ناراضی قرار گرفته بود، ناچار شد هم سفیر و هم نیروهای ضدتروریسم را از نیجر که مستعمره سابقش بود خارج کند.

همسایگان و شرکای بین‌المللی نیجر، این کودتای نظامی را به‌شدت محکوم کرده و با خودداری از به‌رسمیت شناختن رهبران جدید، خواستار بازگرداندن بازوم به قدرت شدند. اتحادیه اروپا و فرانسه حمایت مالی خود را از نیجر قطع کرده و ایالات متحده آمریکا نیز تهدید کرد که همین رویه را در پیش می‌گیرد.


مهاجرت اجباری از قره‌باغ کوهستانی
در ماه سپتامبر پس از حمله جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی، مقام‌های ایروان اعلام کردند که بیش از ۲۸ هزار پناهجو به‌دلیل ترس از پاکسازی قومی، از این منطقه مورد مناقشه به ارمنستان گریخته‌اند.

قره‌باغ که منطقه‌ای ارمنی‌نشین بوده و به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به‌رسمیت شناخته شده، از اوایل دهه ۱۹۹۰ و در بحبوحه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تحت کنترل دولتی مستقل و جدایی‌طلب بوده است. پیروزی جمهوری آذربایجان و تصرف قره‌باغ به یکی از درگیری‌های ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان داد. با این حال، برخی از کارشناسان می‌گویند که این مهاجرت جمعی می‌تواند توازن قدرت در منطقه قفقاز جنوبی را تغییر دهد.

 

شوک آرژانتین و هلند
در ماه نوامبر، خاویر میلی، اقتصاددان فوق لیبرال و سیاستمدار «لیبرتارین» و نامزد ریاست‌جمهوری آرژانتین از حزب «آزادی پیش می‌رود»، توانست به پیروزی دست یابد. او که یک سیاستمدار ضدسیستم محسوب می‌شود و به «ترامپ آرژانتین» معروف است، در مسیر کارزار انتخاباتی‌اش به نمایش روی آورد.


حتی خود را به شکل شیری درآورد که شجاعانه مقابل طبقه سیاسی «بی‌فایده و انگل» کشور می‌ایستد و برای ابراز انزجار از چیزی که به ادعای او هزینه‌های بیش از حد دولت است، مکرر از اره برقی استفاده می‌کند. خاویر میلی، رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین، کارزار انتخاباتی‌اش را با وعده خلاصی از شر پزو و جایگزینی آن با دلار آغاز کرد و وعده داد اقتصاد این کشور را به مسیر اصلی برمی‌گرداند.

پزو سال‌ها است که با کنترل‌های شدید سرمایه به‌شکلی مصنوعی حمایت می‌شود و ارزش آن در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ تقریبا ۵۲ درصد کاهش یافت. همین رویه در هلند نیز تکرار شد و خیرت ویلدرس که او را باید بزرگترین کابوس مهاجران، پناهجویان و البته اتحادیه اروپا نامید توانست در انتخابات هلند به سادگی پیروز شود و حالا می‌توان انتظار داشت که او ایده‌هایی چون خروج از اتحادیه اروپا، سیاست‌های خصمانه علیه مسلمانان، تعطیلی پناهندگی و یک سیاست جدید مهاجرتی را به کار ببندد. (یورونیوز و ایندیپندنت)

 

کدخبر: ۵۵۱۷۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر