کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۵۴
تاریخ خبر:

ولادیمیر علیه ولودیمیر

ولادیمیر علیه ولودیمیر

نگاهی به 4 عامل تاثیرگذار بر جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۴

روزنامه هفت صبح| جنگ تمام‌عیار در اواکراین که حدود دو سال است در صدر  اخبار بوده، در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت. اما این جنگ به احتمال فراوان در مسیر متفاوتی پیش خواهد رفت. 4 عامل مهم در این جنگ طی سال جدید اثر خواهند گذاشت که در ادامه به مرور آنها می‌پردازیم.

 

پول
توانایی اوکراین برای مقاومت در برابر روسیه در آغاز این حمله تمام‌عیار در فوریه ۲۰۲۲ باعث تعجب بسیاری شد و یکی از دلایل آغاز ارائه سلاح‌های بیشتر از سوی شرکای بین‌المللی این کشور به آن شد. این وضعیت در سال ۲۰۲۴ ممکن است تغییر کند چون دو بسته امدادی به تعلیق در آمده‌اند.


در آمریکا، کمک به اوکراین باید از طریق کنگره رأی بیاورد و این نیز موقوف بحث‌های بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر‌سر هزینه‌کردهای دیگر است و بسته نظامی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار تا اوایل ژانویه بررسی دوباره نخواهد شد.


در اتحادیه اروپا، یک توافق اقتصادی به ارزش ۵۵ میلیارد دلار نیز بستگی به مذاکراتی سخت بین مجارستان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا‌ و سایر اعضا دارد. مجارستان بر‌خلاف بقیه اتحادیه اروپا، به‌طور موثر با روسیه همراهی می‌کند و می‌خواهد کمک به اوکراین به طور کلی متوقف شود.
 

‌تسلیحات
تأخیر در ارائه کمک خارجی باعث کند شدن توان اوکراین در تأمین سلاح برای ارتش‌ شده که باعث افزایش اضطراب کی‌یف و تقویت اعتماد به نفس مسکو می‌شود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در انتهای کنفرانس مطبوعاتی پایان سال خود گفت ‌مجموعه نظامی کشورش روز به روز قوی‌تر می‌شود و گفت که «سواری گرفتن مجانی» کی‌یف از غرب نیز «به زودی به پایان می‌رسد».

 

رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی نیز در گفت‌وگوی پایان سال خود با رسانه‌ها اذعان کرد که وضعیت دشوار است ولی ابراز امیدواری کرد که موضوع کمک نظامی به زودی حل خواهد شد و اوکراین هم قادر خواهد بود تولید پهپادهای خود را که اهمیت‌شان در این جنگ احراز شد، افزایش دهد.

 

اتحادیه اروپا در ماه نوامبر گزارش داد که به هدف خود در تأمین یک میلیون خمپاره ۱۵۵ میلی‌متر تا مارس ۲۰۲۴ نخواهد رسید. زلنسکی گفته یکی از دلایل زودتر آغاز نشدن ضد حمله او‌کراین کمبود اسلحه بوده است.

 

ارتش اوکراین در مصاحبه‌ای اخیر با بی‌بی‌سی گفت ‌ مجبورند در زمینه استفاده از خمپاره صرفه‌جویی کنند. داشتن مهمات کمتر به این معناست که اوکراین مجبور خواهد بود بعضی موقعیت‌ها و اراضی بیشتری را واگذار کند.

 

در حال حاضر، روسیه بر حدود ۱۷ درصد از اراضی اوکراین تسلط دارد. اوکراین تخمین می‌زند که جنگ برای اقتصاد این کشور ۱۵۰ میلیادر دلار هزینه برداشته است. در سال ۲۰۲۴ این کشور قصد دارد 43/2 میلیارد دلار برای نیروی نظامی‌اش هزینه کند. بودجه نظامی روسیه در بالاترین میزان ثبت‌شده یعنی ۱۱۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 

‌ خستگی از اوکراین
بیشترین چیزی که باعث نگران اوکراین می‌شود، به اصطلاح «خستگی از اوکراین» است؛ افول همدلی و حمایت عمومی مردمی در کشورهایی که اوکراین آنها را شرکای خود تلقی می‌کند.انتخابات اخیر در هلند و اسلواکی تا هم‌اکنون منجر به کاهش حمایت شده است.

 

اسلواکی یک بسته امدادی عظیم به اوکراین را متوقف کرده و هلند ممکن است جت‌های اف-۱۶ را که دیرزمانی است وعده‌شان را داد بود، دیگر نفرستد. در آمریکا با زمان‌بندی انتخابات برای نوامبر ۲۰۲۴، بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید ممکن است باعث تغییری جدی در سیاست‌های مربوط به اوکراین و روسیه شود.

 

نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهند که تعداد کسانی که معتقدند واشنگتن به اوکراین بیش از حد کمک می‌کند، از ۲۱ درصد به ۴۱ درصد رسیده است. در اتحادیه اروپا، در هشت کشور از ۲۷ کشور اتحادیه، عده بیشتری مخالف ارائه کمک به اوکراین هستند تا موافق آن.

 

هم اوکراین و هم روسیه به درخواست کمک از جنوب جهانی در سال جدید ادامه خواهند داد. به طور سنتی، کشورهای زیادی در خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا به خاطر مخالفت با آمریکا، با مسکو رابطه دوستانه‌ای داشته‌اند. از زمان آغاز حمله تمام‌عیار به اوکراین، روسیه می‌کوشد مواضع‌اش را تقویت کند و در عین حال اوکراین برای کسب نفوذ تلاش می‌کند.

 

‌ آخر بازی
«جنگ چطور تمام خواهد شد؟» این سؤالی است که بسیاری از سیاستمداران و صاحب‌نظران می‌کوشند برایش پاسخی بیابند. اوکراین می‌گوید تنها با آزادسازی کامل از اشغال روسیه و بازگشت به مرزهای شناخته‌شده‌ بین‌المللی این درگیری به پایان می‌رسد.

 

اوکراین هشدار می‌دهد که سازش با روسیه مشوق این است که نه‌تنها مسکو اراضی بیشتری را برباید بلکه دیگران نیز در جاهای دیگر دنیا به همین شیوه رو بیاورند. روسیه می‌گوید درگیر نبرد گسترده‌تری با غرب است و تا هر زمانی که لازم باشد خواهد جنگید.
 

این جنگ که بعید است در سال ۲۰۲۴ تمام شود با جبهه‌‌ای سرسخت، تلفات بیشتر و تهدید روزمره مرگ و ویرانی در اوکراین و انزوا و دشواری اقتصادی بیشتر برای روسیه ادامه خواهد یافت. با لاینحل باقی ماندن جنگ غزه و خطر به وجود آمدن نقاط حساس دیگر، این درگیری، به رغم مقیاس اثرگذاری آن بر نظم سیاسی جهان و اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲، کمتر در کانون تمرکز کشورهای دیگر خواهد بود. (بی‌بی‌سی)

 

کدخبر: ۵۵۲۱۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر