کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۹۷
تاریخ خبر:

پیروزی نماینده اسلاوها در سرزمین آفتاب

پیروزی نماینده اسلاوها در سرزمین آفتاب

انتخاب یک مدل اوکراینی‌ در ژاپن‌ جنجال‌آفرین شد.

روزنامه هفت صبح| کارولینا شینو، دختر شایسته  امسال ژاپن یک مدل ۲۶ ساله متولد اوکراین است که در سن پنج سالگی به ژاپن مهاجرت کرده و در شهر ناگویا بزرگ شده است. او نخستین فرد خارجی است که پس از کسب شهروندی ژاپن موفق می‌شود در این رقابت برنده شود و همین موضوع بحث‌برانگیز شده است.


در حالی که بعضی از برنده شدن شینو به عنوان نشانه‌ای از فرارسیدن «عصری جدید» در ژاپن استقبال کرده‌اند، برخی دیگر انتقاد کرده‌اند که او به شکل و ظاهری که از ملکه زیبایی ژاپن انتظار می‌رود، هیچ شباهتی ندارد. گفتنی است موفقیت خانم شینو ۱۰ سال پس از آن صورت می‌گیرد که برای اولین بار یک زن دو‌رگه به عنوان ملکه زیبایی ژاپن انتخاب شد.


آریانا میاموتو که مادرش ژاپنی و پدرش سیاهپوست آمریکایی است، در سال ۲۰۱۵ میلادی عنوان  دختر شایسته ژاپن را کسب کرد. موفقیت او در آن زمان هم باعث مطرح شدن این پرسش شد که آیا یک فرد دو‌رگه صلاحیت برگزیده شدن به عنوان  دختر شایسته ژاپن را دارد یا خیر. حالا هم برنده شدن یک زن متولد اوکراین که پدر و مادر و اجدادش، ژاپنی نبوده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شده است.

 

یک کاربر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که « دختر شایسته امسال ژاپن، حتی دورگه ژاپنی هم نیست و صددرصد اوکراینی است. درک می‌کنم که او زیباست‌ اما به عنوان ملکه زیبایی ژاپن، ژاپنی بودن او کجاست؟» یک کاربر دیگر نوشته که به هیچ وجه انتخاب فردی با ظاهر اروپایی به عنوان  دختر شایسته ژاپن، پیام غلطی به مردم این کشور در مورد مفهوم زن زیبای ژاپنی می‌دهد.


دیگران انتخاب فردی با ریشه اوکراینی را یک تصمیم سیاسی دانسته‌اند و یک کاربر نوشته است که «اگر او متولد روسیه بود، هرگز برنده نمی‌شد.» برگزارکنندگان مسابقه  دختر شایسته ژاپن به بی‌بی‌سی گفتند که داوران مسابقه، شینو را با «اعتماد کامل» انتخاب کردند. آی وادا، از برگزارکنندگان این مسابقه هم گفت حرف زدن و نگارش خانم شینو به زبان ژاپنی «زیبا و مودبانه» است و افزود که خانم شینو «از خود ما ژاپنی‌تر است.»

شینو در گفتگو با خبرنگار سی‌ان‌ان در توکیو ‌ از دریافت این نشان گفت: «من همواره می‌خواستم به عنوان یک ژاپنی شناخته شوم و حقیقت هم این است که من بیشتر از آنکه اوکراینی باشم، یک ژاپنی هستم اما به دلیل ظاهر متفاوتم با ژاپنی‌ها، برای پذیرفته شدن به عنوان یک شهروند این کشور با مشکلات‌ عدیده‌ای مواجه شدم و امیدوارم که پیروزی در این رقابت نظر مردم این کشور را درباره اینکه چه کسی  می‌تواند ژاپنی باشد ‌تغییر دهد.»

 

گفتنی است تولد در ژاپن شرط کافی برای دریافت شهروندی این کشور نیست. اتباع خارجی که ۵ سال پیوسته در ژاپن زندگی کنند و اقامت قانونی داشته باشند، پس از این دوره، مشروط به اینکه تابعیت‌های دیگر خود را پس بدهند، می‌توانند برای شهروندی ژاپن درخواست کنند.

 

ژاپن که نزد افکار عمومی جهان به عنوان کشوری که میزبان مردمی بسیار وطن‌پرست است‌ شناخته می‌شود، همواره با ورود و حضور مهاجران و تبدیل آنها به یک شهروند ژاپنی مشکلات و معضلاتی داشته است. آمارها نیز حاکی از آن است که از لحاظ قومیتی، این کشور در زمره کشورهایی با سطح مهاجرت بسیار کم قرار دارد.

 

به همین دلیل، واکنش‌ها به انتخاب شینو به عنوان بانوی ژاپن، بحث‌های بسیار شدیدتری را در این کشور پیرامون مسئله ملیت و هویت فرهنگی برانگیخت. شکاف جمعیتی در ژاپن که در سال‌ها و دهه اخیر منجر به پیر شدن پر سرعت این کشور شده است، مقامات را بر آن داشته است که ساکنان و کارگران خارجی بیشتری را ترغیب کنند تا به سرزمین آفتاب سفر کنند و برای کار و زندگی و تشکیل خانواده در آن بمانند.

 

این کشور تلاش کرده است دیدگاه‌های محافظه‌کارانه خود در مورد مهاجرت را با نیاز به نیروی کار جدید و جوان‌تر متعادل کند. در ظاهر هم این سیاست‌ها موفق ارزیابی شده است؛ چراکه نظرسنجی موسسه پیو در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۵۹ درصد از مردم ژاپن معتقد بودند که مهاجران کشور را قوی‌تر می‌کنند. (سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی)

 

کدخبر: ۵۵۳۰۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر