کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۲۵
تاریخ خبر:

سوپربول و پایان ایستگاه ۵۸

سوپربول و پایان ایستگاه ۵۸

نگاهی به آمار و حواشی فینال لیگ ملی فوتبال آمریکایی 

رامتین  لطیفی
رامتین لطیفی رامتین لطیفی

روزنامه هفت صبح| ‌سوپربول یا همان فینال لیگ ملی فوتبال آمریکایی که پربیننده‌ترین و مهمترین رویداد ورزشی درون مرزهای آمریکاست، در استادیوم الجاینت لاس‌وگاس برگزار شد و در پایان، تیم کانزاس‌سیتی شیفز توانست با یک کامبک استثنایی و نتیجه ۲۵ در مقابل ۲۲ بر سانفرانسیسکو فورتی ناینرز غلبه کند.


گفتنی است نه‌تنها کانزاس‌سیتی شیفز در سوپربول ۲۰۲۳ نیز قهرمان شده بود و در این مسابقه از عنوان خود محافظت کرد، بلکه این تیم توانسته در ۵ دوره اخیر سوپربول، ۳ قهرمانی را به خود اختصاص دهد و در کانون توجه قرار بگیرد. 


قیمت بلیت چقدر بود؟  
قیمت بلیت این مسابقه دیدنی و جذاب به زمانی که برای خرید آن اقدام می‌کنید، بسیار وابسته است. به طور میانگین قیمت بلیت سوپربول ۲۰۲۴، حدود ۸۶۰۰ دلار اعلام شد. البته گزارش پایگاه خبری سی‌بی‌اس نشان می‌دهد که اکثر بلیت‌های لحظه آخری این مسابقه در حد فاصل ۳۰ تا ۳۶ هزار دلار معامله شده که رقم قابل‌توجه و هنگفتی است. گزارش تیک‌مستر که اصلی‌ترین پایگاه فروش بلیت مسابقات فوتبال آمریکایی است هم می‌گوید گران‌ترین بلیت فروخته شده در سوپربول‌ ۲۰۲۴، ۴۵ هزار دلار بوده است. 


 بهترین بازیکن زمین 
پاتریک میهامز، بازیکن ۲۸ ساله باشگاه کانزاس‌سیتی شیفز موفق شد علاوه بر دریافت لقب بهترین بازیکن زمین، به عنوان بهترین بازیکن لیگ ملی فوتبال آمریکایی نیز انتخاب شود. این دستاورد سبب می‌شود که دستمزد او برای فصول آینده، جهش قابل‌توجهی پیدا کند. البته باید بگوییم همین حالا و در این مسابقه فینال، گران‌قیمت‌ترین بازیکن حاضر در میدان بود. مبلغ قرارداد او برای فصل گذشته ۵۶ میلیون دلار اعلام شده بود. 


آمار بازدید 
بر اساس گزارش‌ها، بیش از 126/6 میلیون نفر به تماشای این مسابقه نشستند و با ۷ درصد افزایش نسبت به بینندگان سال گذشته، رکورد جدیدی در تعداد بینندگان این رویداد ورزشی را به جای گذاشتند. کارشناسان می‌گویند، این افزایش مخاطب مرهون رابطه عاطفی تیلور سوئیفت، خواننده مشهور، محبوب و موفق آمریکایی و تراویس کلسی، یکی از بازیکنان تیم کانزاس‌سیتی شیفز است‌.


در طول فصل گذشته، سوئیفت بارها در استادیوم حاضر شد و به تشویق کلسی و تیم شیفز پرداخت. حضور او سبب شد تا تعداد بینندگان تلویزیونی مسابقات لیگ ملی فوتبال آمریکایی حدود ۴ درصد افزایش یابد. به علاوه، با حضور سوئیفت در جایگاه تماشاگران، تعداد زنانی که این مسابقات را دنبال می‌کردند نیز ۹ درصد افزایش یافت. بنابراین ادعای گزافی نیست اگر بگوییم بخش مهمی از این رکورد تماشاگران مربوط به تیلور سوئیفت است. 


اجرای بین دو نیمه 
بزرگترین فرصتی که هر خواننده‌ای می‌تواند در طول فعالیت حرفه‌ای خود برای عرض اندام و به رخ کشیدن هنرش داشته باشد، فاصله ۱۵ دقیقه‌ای بین دو نیمه سوپربول است. یک اجرای چشم‌نواز و زیبا در مقابل چشمان ۱۵۰ میلیون بیننده سوپربول می‌تواند یک خواننده را ظرف همین چند دقیقه به دریافت القابی مانند محبوب و «افسانه‌ای» مفتخر کند.

 

فاصله بین دو نیمه سوپربول فرصتی بود که مایکل جکسون، پیرینس، مدونا، بیانسه، جنیفر لوپز، جانت جکسون، جاستین تیمبرلیک، ریانا و بسیاری دیگر از آن بهره بردند و قاطعانه می‌توان گفت بخش مهمی از شهرت این افراد به واسطه همین اجرا بوده است.

 

امسال قرعه اجرای بین دو نیمه سوپربول با حمایت مالی اپل موزیک به نام آشر افتاد. این اجرا توانست با افزایش ۵ درصدی در تعداد مخاطبان نسبت به اجرای ریانا در سوپربول ۲۰۲۲،  133/7میلیون نفر را پای گیرنده‌ها بکشاند. بااین حساب اجرای آشر تا‌کنون پربیننده‌ترین اجرای بین دو نیمه سوپربول بوده است. پیش‌تر، اجراهای کیتی پری با 118/5میلیون نفر بیننده، لیدی گاگا با 117/5 میلیون نفر بیننده، کلدپلی با 115/5میلیون نفر بیننده، برونو مارس با 115/3میلیون نفر و مدونا با ۱۱۴ میلیون نفر بیننده، بیشترین تعداد مخاطبان تاریخ پخش زنده سوپربول را دارا بودند.

 

گفتنی است در صفحه رسمی یوتیوب لیگ ملی فوتبال آمریکا بیشترین بازدید مربوط به اجراهای جنیفر لوپز و شکیرا با بیش از ۳۰۳ میلیون بازدید است. البته برای اجرای شکیرا و جنیفر لوپز ۱۳ میلیون دلار خرج روی دست برگزارکنندگان این مسابقه گذاشت و پرهزینه‌ترین اجرای تاریخ سوپربول تا کنون بود اما جالب است بدانید ریانا برای اجرا در این فینال دستمزدی دریافت نکرده است. 

 

به وقت تبلیغات  
از سال ۱۹۹۹ تا‌کنون سوپربول به‌طور مداوم به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی سال آمریکا معرفی می‌شود. از این رو تیزرهای تبلیغاتی برای پخش شدن در قبل، نیمه و بعد از این مسابقه سر و دست می‌شکنند. حتی بسیاری از شرکت‌ها، تیزرهایی مخصوص پخش در سوپربول با حضور ستاره‌های گران‌قیمت تهیه می‌کنند و همین امر سبب شده است تا علاوه بر هزینه پخش، هزینه ساخت تیزر برای مسابقه سوپربول هم بسیار بالا باشد.

 

جالب است بدانید کارگردانان صاحب‌نامی مانند دومین شزل و دیوید فینچر به عنوان کارگردانان مطرحی که در ساخت تیزرهای تبلیغاتی سوپربول مشارکت دارند، به چشم می‌خورد. به علاوه ستاره‌هایی مانند جان تراولتا، جورج کلونی، آرنولد و ... میز در این تیزرها به عنوان بازیگر ظاهر می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها، هزینه تبلیغ در نیمه سوپربول اخیر برگزار شد، برای هر ۳۰ ثانیه، ۷ میلیون دلار برآورد شده است.

 

کدخبر: ۵۵۳۷۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر