کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۶۸۱
تاریخ خبر:

مورد عجیب جک سویینی

مورد عجیب جک سویینی

درباره دانشجوی سمجی که پروازهای افراد مشهور را رهگیری می‌کند

روزنامه هفت صبح| یک دانشجو در فلوریدا عادت کرده است که اعصاب ثروتمندترین و بانفوذترین افراد دنیا را به هم بریزد. اما چطور؟ ‌‌اینکه به بقیه بگوید هواپیما‌ی شخصی این افراد کجا‌ست و چقدر گازهای کربنی منتشر می‌کند.

 

اما اطلاعاتی که جک سویینی در‌باره موقعیت هواپیماهای شخصی صاحبان قدرت و ثروت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، این دانشجوی ۲۱ ساله را سوژه اخبار کرده و تهدیدش کرده‌اند که از او شکایت می‌کنند. جک سویینی فرزند یک ناظر عملیات تعمیر و نگهداری در شرکت‌های هواپیمایی و یک معلم است.

 

در حومه ارلاندو بزرگ شده و می‌گوید همیشه به هوانوردی و فناوری علاقه داشته است؛ به‌خصوص به شرکت‌های ایلان ماسک، اسپیس ایکس و تسلا. این علایق به‌تدریج او را به راه‌اندازی وبسایت ردیابی هواپیما سوق دا‌د (TheAirTraffic.com ) و همچنین حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی که هواپیماهای افراد مشهور، سیاستمداران، غول‌های تجارت و الیگارش روس را دنبال می‌کنند.

 

جک می‌گوید این کار در اصل نوعی سرگرمی بود که برایش جالب به نظر می‌آمد‌ اما به‌مرور هدف مشخص‌تری یافته است از آنجا که به «اهمیت شفافیت و دسترسی عموم به اطلاعات» باور دارد. اولین بار نام جک با رهگیری پروازهای ایلان ماسک و به اشتراک گذاشتن اطلاعات سفرهای پر تعداد او در شبکه اجتماعی توئیتر بر‌سر زبان‌ها افتاد.

 

ابتدا ماسک که فردی معروف است، سعی داشت واکنشی به این اطلاعات نشان ندهد و خود سعی کند تمهیدی بیندیشد که جک نتواند پروازهای او را رهگیری کند. نکته‌ ‌ قابل‌توجه، حجم بسیار‌ بالای پروازها‌ و سفرهای ماسک بود. او گاه در یک روز دو یا سه پرواز انجام می‌داد.

 

نکته قابل توجه بعدی نیز، فرودگاه‌هایی بود که مقصد پروازهای ماسک بودند. او در اکثر مقاصد پروازی خود نه دفتری داشت، نه شرکتی و نه کارخانه‌ای. از این رو، رفته رفته برای افکار عمومی این سوال پیش آمد که این کارآفرین و مبتکر ثروتمند به کجا می‌رود و در حال انجام چه کاری است. 

 

این لحظه‌ای بود که ماسک، غرور و لجاجت را کنار گذاشت و به‌طور مستقیم از جک خواست که این کار را ادامه ندهد. جک که آن زمان نوجوانی ۱۶ ساله بود، به ماسک پیشنهاد داد تا مبلغی پول به او بدهد تا دست از به اشتراک گذاشتن اطلاعات پرواز ثروتمندترین فرد جهان بکشد. اما در نهایت ماسک و جک بر‌سر آن مبلغ به توافق نرسیدند.

 

یکی از فرضیه‌‌های موجود که به عنوان یکی از دلایل اصلی خرید سهام توئیتر توسط ماسک عنوان می‌شود، از میان برداشتن جک و از بین بردن حسابی بود که او اطلاعات پروازهای ماسک را در آن منتشر می‌کرد. شواهد و قرائن هم نشان می‌دهد که این فرضیه چندان هم غلط نبود،

 

چرا‌که در روزهای اول حضور ماسک بر صندلی ریاست توئیتر، حساب کاربری جک برای همیشه بسته شد. البته دلایل جک برای ادامه این کار، با گذشت زمان تغییر کرد و حالا این پروژه یک وجه محیط زیستی هم دارد و آنها که با هواپیمای شخصی پرواز می‌کنند سعی می‌کنند تاثیر منفی انتشار گازهای کربنی را از افکار عمومی «مخفی» کنند.

 

از اطلاعات جک در تحقیقاتی استفاده شده‌ که ردپای کربنی عظیم تیلور سوییفت و خدم و حشم‌اش را نشان می‌دهند. تیلور سوییفت می‌گوید برای آخرین تور برنامه‌هایش دو برابر کربنی که منتشر کرده، تاوان کربنی پرداخته است. همین نقد به بیل گیتس که خود را فعال محیط زیست معرفی می‌کند هم وارد است. اما موضوع حریم خصوصی هم مطرح است.

 

خانم سوییفت از طریق وکلایش اظهار نارضایتی کرده است که افشای موقعیت هواپیمای شخصی‌اش، او را در معرض خطر مزاحمان قرار می‌دهد. در نامه‌ای که سوئیفت ابتدا روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد، وکلای این خواننده نوشتند که ردیابی هواپیمای او «موضوع مرگ و زندگی» است و «هیچ علاقه مشروع یا نفع عمومی در این اطلاعات نیست مگر تعقیب، آزار‌ و اعمال تسلط و کنترل.»

 

جک سویینی اکنون یک حساب کاربری را اداره می‌کند که هواپیمای آقای ماسک را با ۲۴ ساعت تاخیر ردگیری می‌کند. برای رعایت مقررات ایکس که موقعیت‌یابی لحظه به لحظه را ممنوع کرده است. او همچنین در شبکه‌های اجتماعی مختلف حساب‌هایی را می‌گرداند که هواپیماهای کیم کارداشیان، جف بزوس، مارک زاکربرگ، دونالد ترامپ و دیگران را دنبال می‌کنند. در پروازهای این افراد رازهایی نهفته است که چهره پشت نقاب‌شان در اجتماع را برملا می‌کند. دستی که این نقاب را از صورت این افراد برمی‌دارد، دست جک سویینی است. (بی‌بی‌سی)

 

کدخبر: ۵۵۳۶۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر