کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۴۶۵
تاریخ خبر:

در آستانه یکشنبه‌ دوست‌داشتنی

در آستانه یکشنبه‌ دوست‌داشتنی

تنها یک هفته به سوپربول ۲۰۲۴ باقی‌مانده است

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| شمارش معکوس برای فرارسیدن دومین یکشنبه فوریه آغاز شده است و به رسم هر ساله در این روز خاص و مهم، سکوت و آرامش کم نظیری کوچه و خیابان‌های سراسر آمریکا را فراخواهد گرفت. از سال ۲۰۰۴ تاکنون مسابقه قهرمانی در لیگ ملی فوتبال آمریکا در این روز برگزار می‌شود.

 

این مسابقه حساس، جذاب، محبوب و پربیننده «سوپربول» نام دارد. اگرچه روز برگزاری سوپربول در آمریکا یک روز تعطیل رسمی نیست اما می‌توان با نگاهی به شهرهای خلوت این کشور که گویی همواره خالی از سکنه بودند، این روز را هم در زمره تعطیلات رسمی کشور به حساب آورد.

 

گفتنی است آمریکا از معدود کشورهای پیشرفته جهان است که مرخصی با حقوق در آن معنای چندانی ندارد و می‌توان ارزش دیدن پخش زنده مسابقه سوپربول را از آنجا فهمید که بدانیم بیشترین درخواست مرخصی‌های ساعتی و روزانه در آمریکا مربوط به ساعات و روز برگزاری این فینال است.

 

تماشای سوپربول در سال‌های اخیر به واسطه تدارک برنامه‌های ویژه در فاصله بین دو نیمه این مسابقه، علاوه بر یک اتفاق ورزشی بزرگ به یک بهانه برای گردهمایی و برگزاری‌ جشن‌های خانوادگی و دوستانه نیز تبدیل شده است. تعداد قابل توجهی از مردم هم ترجیح می‌دهند این مسابقه را در اماکن عمومی و در کنار یکدیگر تماشا کنند.

 

از این رو سوپربول پس از روز شکرگزاری که مرسوم است تمام مسیحیان در آن بوقلمون بخورند، به دومین مراسم و مناسکی در جهان بدل شده است که در آن مواد غذایی مصرف می‌شود. لازم به ذکر است سوپربول ۲۰۲۴ بین تیم‌های کانزاس سیتی شیفز و سانفرانسیسکو فورتی ناینرز و برای اولین‌بار در لاس‌وگاس برگزار می‌شود. 

 

 سکوی پرتاب موزیسین‌ها 
بزرگترین فرصتی که هر خواننده‌ای می‌تواند در طول فعالیت حرفه‌ای خود برای عرض اندام و به رخ کشیدن هنرش داشته باشد فاصله ۱۵دقیقه‌ای بین دو نیمه سوپربول است. یک اجرای چشم‌نواز و زیبا در مقابل چشمان ۱۵۰میلیون بیننده، می‌تواند یک خواننده را ظرف همین چند دقیقه به دریافت لقب افسانه یا اسطوره مفتخر کند.

 

البته این کار به هیچ وجه ساده‌ نیست چرا که چشمان و تمام حواس این ۱۵۰میلیون نفر به گیرنده‌ها نیست و به احتمال زیاد بسیاری از آن‌ها به رسم تمام سوپربول‌های گذشته در حال خوردن غذاهای مخصوص این مهمانی و صحبت با یکدیگر هستند و این رویکرد هنرمندانه و البته خلاقانه آن خواننده است که بتواند از این فرصت به بهترین نحو بهره ببرد و با اجرای بی‌نقص خود، چشمان این بینندگان بی‌شمار را به خود خیره کند.

 

فاصله بین دو نیمه سوپربول فرصتی بود که مایکل جکسون، پیرینس، مدونا، بیانسه، جنیفر لوپز، جانت جکسون، جاستین تیمبرلیک و بسیاری دیگر از آن بهره بردند و قاطعانه می‌توان گفت بخش مهمی از شهرت این افراد به واسطه همین اجرا بوده است.

 

دو سال پیش قرعه سوپربول به نام رپرها افتاد و آن‌ها توانستند سیطره ۱۸ساله موسیقی پاپ بر اجراهای سوپربول را بشکنند. گفتنی است آخرین اجرای غیر پاپ در سوپربول مربوط به مسابقه سال ۲۰۰۲ و اجرای گروه راک «یو تو» بود. سال گذشته نیز صحنه اجرای بین دو نیمه سوپربول در اختیار ریحانا قرار گرفت و در خلال همین اجرا معلوم شد که او دوباره باردار است.

 

آشر در مقابل سوئیفت 
امسال قرعه سوپربول به نام آشر، خواننده سیاه‌پوست آمریکایی افتاده است. حامی مالی سوپربول ۲۰۲۴، اپل موزیک است. نام این اپلیکیشن طی سال‌های گذشته نیز در فهرست محصولاتی که تیزرشان در پیش یا پس از مسابقه پخش می‌شد، به چشم می‌خورد. جالب است بدانید کارگردانی‌ تیزرهای اپل موزیک طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ برعهده دیمین شیزل، کارگردان جوان و برنده اسکار آمریکایی بود.

 

حالا اپل موزیک با پخش تیزری خبر داده است که همراه با آشر به میانه میدان خواهد آمد. البته کمپانی اپل خلاقیت قابل ذکری به خرج داده و ۴ ماه پیش از برگزاری این مسابقه، با پخش یک تیزر تبلیغاتی این خبر را منتشر کرده است.

 

علاوه بر آشر، کیم کارداشیان به عنوان یکی از مشهورترین چهره‌ها نزد کاربران فضای مجازی در این تیزر حضور دارد و زمانی که در حال آرایش صورت و مرتب کردن موهایش است با آشر تماس تلفنی می‌گیرد و به او اطلاع می‌دهد که قرار است اجرای سوپربول ۲۰۲۴ را برعهده بگیرد.

 

اما باید بگوییم امسال نگاه‌ها بیشتر از آشر که قرار است بر روی صحنه بدرخشد، به سکوهای تماشاگران و تیلور سوئیفت می‌باشد که قرار است با لباس قرمز، کانزاس سیتی شیفز و شریک عاطفی‌اش، تراویس کلسی را تشویق کند. جمهوری‌خواهان در هفته‌های اخیر معتقدند که صعود کانزاس سیتی شیفز و قهرمانی احتمالی آن‌ها در رقابت سوپربول‌ از پیش طراحی شده و برای بهره‌برداری تبلیغاتی کمپین انتخاباتی بایدن از حمایت تیلور سوئیفت و تراویس کلسی است.

 

اما باید بگوییم که کانزاس سیتی شیفز تیم پرافتخار است و سال گدشته نیز در سوپربول حضور داشت و پیروز و قهرمان شد. در نتیجه قهرمانی این تیم در فینال ۲۰۲۴ هیچ ارتباطی به دخالت دموکرات‌ها ندارد و این سخنان تنها توهماتی است که به ذهن جمهوری‌خواهان خطور می‌کند.

 

پربازدیدترین‌ها 
بر اساس گزارش ان‌بی‌سی تعداد مخاطبان اجرای بین ۲ نیمه سوپربول ۲۰۲۲ با ۷ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ به 103/4میلیون نفر رسید و به این ترتیب این اجرای ۶ نفره امینم، اسنوپ داگ، فیفتی سنت، کندریک لمار، دکتر دری و ماری جی. بلایژ در زمره پربیننده‌ترین اجراهای سوپربول قرار گرفت.

 

کیتی پری با 118/5میلیون نفر بیننده، لیدی گاگا با 117/5میلیون نفر بیننده، کلدپلی با115/5میلیون نفر بیننده، برونو مارس با 115/3میلیون نفر و مدونا با ۱۱۴میلیون نفر بیننده بیشترین تعداد مخاطبان تاریخ پخش زنده سوپربول را دارا هستند. گفتنی است در صفحه رسمی یوتیوب لیگ ملی فوتبال آمریکا بیشترین بازدید مربوط به اجراهای جنیفر لوپز و شکیرا با بیش از ۲۵۰میلیون بازدید است.

 

البته برای اجرای شکیرا و جنیفر لوپز ۱۳میلیون دلار خرج روی دست برگزارکنندگان این مسابقه گذاشت و پرهزینه‌ترین اجرای تاریخ سوپربول تاکنون بود اما جالب است بدانید ریحانا برای اجرا در این فینال دستمزدی دریافت نکرده است.


به وقت غذا 
نتایج آمار تا پیش از سوت شروع این مسابقه نشان می‌دهد که امسال  حدود 113/6میلیون نفر از مردم آمریکا، این مسابقه را در قالب مهمانی تماشا می‌کنند و برای تدارک این مهمانی بیش از 17/3 میلیارد دلار مواد غذایی و نوشیدنی خریداری خواهند کرد. به علاوه 1/18 میلیون نفر نیز از همین حالا در کافه‌ها و رستوران‌های شهرهای مختلف برای تماشای سوپربول میز رزرو کرده‌اند.

 

از این رو برآورد می‌شود که به‌طور میانگین هر بیننده این مسابقه 85/36 دلار غذا مصرف خواهد کرد. باید به این نکته اشاره کرد که سوپربول رسم و رسوم خاص خود را بین جوانان دارد و پای ثابت مهمانی‌های این مسابقه بال مرغ سوخاری، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه کوکاکولای یخ‌زده است و فروش این سه محصول در این روز با اختلاف معناداری به بالاترین حد خود در کشور می‌رسد.

 

کدخبر: ۵۵۳۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر