کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۵۲۷
تاریخ خبر:

شکست سوپرمن سابق و دوا لیپا در گیشه

شکست سوپرمن سابق و دوا لیپا در گیشه

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان| اوضاع باکس آفیس همچنان تعریفی ندارد و در نتیجه اخبار مربوط به پروژه‌های جدید سینماگران سرشناس بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، تیلور سوئیفت فراتر از دنیای سرگرمی به یکی از بحث‌برانگیزترین چهره‌های رسانه‌ای تبدیل شده و همه از نقش احتمالی او در انتخابات بعدی آمریکا می‌گویند. 

 

این هفته فیلم جدیدی که به سینماها آمد، «آرگایل» ساخته‌ متیو وان بود؛ یک کمدی جاسوسی پر از ستاره‌های ریز و درشت مانند هنری کاویل، دوا لیپا، برایس دالاس هاوارد، سم راک‌ول و... . «آرگایل» درباره‌ یک خانم نویسنده‌ داستان‌های جاسوسی است که خودش وسط یک ماجرای غیرمنظره گیر می‌کند و تصوراتش در قالب رمان با ماجراهای واقعی آمیخته می‌شود.

 

فیلم که با بودجه‌ای بیش از دویست میلیون دلار ساخته شده، افتتاحیه‌ای ناامیدکننده داشته و حتی به 50میلیون دلار فروش در سراسر جهان هم نرسیده است. بر همین اساس، می‌توان آن را ادامه‌ شکست‌های سریالی بلاک‌باسترهای هالیوودی در سال گذشته دانست، مخصوصا که واکنش تماشاگران و منتقدان هم نسبت به فیلم کاملا منفی است.

 

هرچند «آرگایل» نظر مثبت منتقدان را جلب نکرده، باعث شده تا متیو وان مهمان رسانه‌های سینمایی باشد. در میان صحبت‌های وان اشاره‌اش به قسمت سوم «ددپول» و اینکه دنیای مارول را نجات خواهد داد و همین‌طور ابراز علاقه‌اش به اقتباس از کامیک «سوپرمن: فرزند سرخ» با حضور هنری کاویل (سوپرمن سابق) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. 

 

از بحث فیلم‌های ابرقهرمانی که بگذریم، در هفته‌ گذشته با اخبار کنجکاوی‌برانگیز زیادی از پروژه‌های سینمایی آتی فیلمسازان بزرگ مواجه شدیم. اول از همه باید به فیلم پل توماس اندرسون اشاره کرد که تصاویر غیررسمی آن در اینترنت حسابی به چشم آمده. بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی مشخص شده که فیلم اقتباسی است از رمان «واین‌لند» نوشته‌ توماس پینچن که در سال 1990 منتشر شده

 

و هجویه‌ای سیاسی به حساب می‌آمد درباره‌ افرادی که در دهه‌ هشتاد میلادی همچنان درگیر خاطرات خود از سال‌های سرکشی و عصیان در دهه‌ شصت هستند. نقش اصلی فیلم را لئوناردو دی‌کاپریو ایفا می‌کند و چیس اینفینیتی بازیگر جوان و تازه‌کار نقش دختر دی‌کاپریو را برعهده دارد. البته بعضی از منابع اشاره کرده‌اند که ظاهرا اندرسون داستان را به زمان حال آورده و اقتباسش هم نسبت به رمان خیلی وفادارانه نیست.

 

اندرسون قبلا رمان «فساد ذاتی» پینچن را هم دستمایه‌ ساخت فیلم قرار داده بود. ضمنا چند وقت قبل هم این شایعه در رسانه‌ها منتشر شد که پل توماس اندرسون بدون ذکر نام نسخه‌ نهایی از فیلمنامه‌  «قاتلان ماه گل» را برای مارتین اسکورسیزی بازنویسی کرده است؛ خبری که از سوی عوامل فیلم تایید یا تکذیب رسمی را به دنبال نداشت. 

 

فیلمساز خبرساز بعدی کوئنتین تارانتینو است که به‌زودی تولید آخرین اثر سینمایی‌اش را شروع خواهد کرد و فعلا تایید شده که برد پیت یکی از بازیگران اصلی «منتقد فیلم» خواهد بود. هنوز معلوم نیست که پیت چه نقشی را برعهده می‌گیرد اما این سومین همکاری او با تارانتینو پس از «اراذل بی‌آبرو» و «روزی روزگاری در هالیوود» خواهد بود.

 

همچنین تارانتینو قصد دارد در «منتقد فیلم» که به سرگذشت یک منتقد فیلم نامتعارف آمریکایی در دهه‌ هفتاد میلادی می‌پردازد، بخش‌هایی از فیلم‌های مهم و محبوب خود در آن سال‌ها را بازسازی کند، از جمله «رعد نورد» که با نام «طوفان غلتان» هم در ایران شناخته می‌شود و فیلمنامه‌اش را پل شریدر نوشته. هرچه به زمان شروع فیلمبرداری «منتقد فیلم» نزدیک‌تر می‌شود،

 

اخبار و شایعات کنجکاوی‌برانگیز درباره‌ فیلم هم بیشتر در فضای رسانه‌ها می‌پیچد و در حال حاضر همه مشغول گمانه‌زنی برای کشف ترکیب نهایی بازیگران فیلم هستند. شایعه‌ قبلی هم این بود که احتمالا زوج فیلم «پالپ فیکشن» یعنی ساموئل ال. جکسون و جان تراولتا در «منتقد فیلم» حضور خواهند داشت تا خداحافظی باشکوهی را برای تارانتینو رقم بزنند.

 

نفر بعدی تیم برتون است که این روزها به واسطه‌ رابطه‌ عاشقانه‌اش با مونیکا بلوچی اوقات خوشی را می‌گذراند و ساخته‌ بعدی‌اش یعنی قسمت دوم «بیتل جوس» اوایل پاییز به روی پرده خواهد رفت. علاوه بر این به تازگی اعلام شده که برتون مشغول کار روی ایده‌ بازسازی فیلم «حمله زن پنجاه فوتی» است؛

 

یکی از فیلم‌های ترسناک و تخیلی دهه‌ پنجاه میلادی که گرچه فیلمی رده ب به حساب می‌آید، به مرور زمان تبدیل شده به اثری کالت و البته جنسی از سینما را به یاد می‌آورد که تاثیر آن روی ساخته‌های تیم برتون در دوران اوجش بر کسی پوشیده نیست. در صورتی که این پروژه به نتیجه برسد، احتمالا با اثری مواجه خواهیم بود که «مریخ حمله می‌کند!» و «اد وود» را در کارنامه‌ برتون به یاد می‌آورد. جالب اینجاست که فیلمنامه را هم قرار است گیلین فلین (نویسنده «دختر گمشده») به رشته‌ تحریر در بیاورد.

 

در ادامه می‌رسیم به برادران کوئن که حالا مشخص شده پروژه‌ مشترکشان بعد از پنج سال جدایی، یک فیلم ترسناک مخوف و پر از خون‌ و خون‌ریزی خواهد بود! کوئن‌ها در طول چهار دهه فیلمسازی، سبک‌ها و ژانرهای مختلفی را تجربه کرده‌اند اما هیچ‌وقت به صورت تمام و کمال سراغ یک اثر ترسناک نرفته بودند و باید دید که این همکاری به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود.

 

البته تمام پروژه‌های جالب توجه این روزها توسط فیلمسازان سرشناس ساخته نمی‌شوند و استیون فریرز قرار است که در اثر بعدی خود زندگی یکی از غول‌های تاریخ سینما را به تصویر بکشد:‌ بیلی وایلدر! در این فیلم که بر اساس رمان «وایلدر و من» (منتشر شده در سال 2020) جلوی دوربین می‌رود، کریستف والتز نقش خالق «آپارتمان» را ایفا می‌کند.

 

داستان در سال‌های پایانی دهه‌ هفتاد می‌گذرد و درباره‌ آشنایی وایلدر سالخورده با یک هنرمند جوان است که مایا هاوک برای این نقش انتخاب شده. البته فیلم به این زودی‌ها کلید نخواهد خورد و احتمالا فیلمبرداری اوایل سال 2025 شروع می‌شود.

 

از پروژه‌های جذاب سال آینده فاصله بگیریم و برگردیم سراغ فصل جوایز و حواشی آن. این روزها کارزار رسانه‌‌ای مدعیان اصلی جوایز اسکار با حرارت دنبال می‌شود و هر حرف و صحبتی می‌تواند روی نظر اعضای آکادمی تاثیرگذار باشد. در هفته‌ گذشته، کریستوفر نولان دوباره در رسانه‌ها خبرساز بود.

 

خالق «اوپنهایمر» که از همیشه به مجسمه طلایی نزدیک‌تر شده، توضیح داده که قصد ندارد سراغ ساختن فیلم‌های کوچک و مستقل برود و به شیوه‌ کنونی‌اش یعنی ساختن پروژه‌های بزرگ ادامه می‌دهد چرا که بسیاری از فیلمسازان آرزوی چنین موقعیتی را دارند و تعداد کمی فرصت کار کردن در این سطح را پیدا می‌کنند. با این وجود نولان گفته که فیلم‌های مستقل را با کنجکاوی دنبال می‌کند و اتفاقا آثار محبوبش در سال‌های اخیر «افتر سان» و «زندگی‌های گذشته» بوده‌اند که تجربه‌ اول سازندگان خود به حساب می‌آیند.

 

در شرایطی که رونق و هیاهو هنوز به سالن‌های سینما برنگشته، بازار سریال‌های تلویزیونی داغ است و در همین هفته گذشته شاهد شروع پخش چند عنوان تازه بودیم که واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته‌‌اند؛

 

از «آقا و خانم اسمیت» گرفته که در عین تحسین منتقدان با نظرات منفی بینندگان مواجه شده تا مینی‌سریال جنگی و تاریخی «اربابان آسمان» که یکی از عظیم‌ترین تولیدات سرویس استریم اپل به حساب می‌آید. کری جوجی فوکوناگا و دی ریس از جمله کارگردانان این مینی‌سریال هستند و ستارگانی چون آستین باتلر و بری کیوگن در آن ایفای نقش می‌کنند. در هفته‌های آینده بیشتر از سریال‌های جدید خواهیم شنید.

 

در پایان بد نیست هم که اشاره‌ای داشته باشیم به یکی از سوژه‌های مهم این روزها در دنیای رسانه که کسی نیست جز تیلور سوئیفت. سوئیفت سال گذشته با تور کنسرت‌های خود و بعد هم اکران فیلم کنسرت‌ها دنیای سرگرمی را تحت تاثیر قرار داد و از سوی مجله تایم هم به‌‌عنوان چهره‌ سال برگزیده شد. حال تحلیل‌های سیاسی حاکی از آن است که تیلور به تنهایی می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد

 

و رای دادن طرفداران او عاملی تعیین‌کننده به حساب می‌آید. در نتیجه دموکرات‌ها به شدت در تلاشند تا تیلور سوئیفت را به کمپین خود نزدیک کنند و در مقابل جمهوری‌خواهان به او هشدار می‌دهند که وارد بازی‌های سیاسی نشود. به هر حال وارد عصر تازه‌ای شده‌ایم که یک ستاره پاپ می‌تواند یک‌تنه مناسبات سیاسی دنیا را تغییر بدهد و باید ببینیم که در این زمینه چه تصمیمی می‌گیرد. 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۵۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر