کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۹۱۵
تاریخ خبر:

‌روزنامه خوانی در شصت سال پیش- ۵۲ | تیغ‌ مرگبار‌ در‌ کف‌ عادله

‌روزنامه خوانی در شصت سال پیش- 52 | تیغ‌ مرگبار‌ در‌ کف‌ عادله

داستان عادله غلامی دختر هجده ساله کرمانشاهی که مادر دوستش را با چاقو کشته بود

هفت صبح| ‌13 مرداد 1343. در صفحه اول روزنامه کیهان و در میان انبوهی از خبرهای مربوط به تنش میان چین و آمریکا بر سر غائله ویتنام، یک گزارش درباره تاکسی‌های تهران جلب توجه می‌کند. اعلام شده که فعلا 9 هزار تاکسی در تهران وجود دارد و از18 مرداد هر تاکسی که بدون مسافر در سطح شهر رویت شود بلافاصله جریمه خواهد شد.

 

 زارعین مزارع ده برکان و ده پیاله در نزدیکی شیراز در نامه‌ای به وزیر کشاورزی شکایت کرده‌اند که مالکین زمین‌های زراعی که آنها رویش کار می‌کرده‌اند با شهرداری شیراز وارد معامله شده‌اند و می‌خواهند این زمین‌ها را به عنوان قبرستان به شهرداری شیراز بفروشند. الان محله ده پیاله  در جنوب شرقی شیراز قرار دارد و کاملا به شهر متصل شده است. 

 

شرکت آتی‌ساز قیمت اولین سری از ویلاهای دریاکنار در جاده میان بابلسر و محمود‌آباد را اعلام کرده که در آن ویلاهای 150 متری 27 هزار تومان، 300 متری 56 هزار تومان، ‌ویلاهای 400 متری 75 هزار تومان و ویلاهای 500 متری حدود 88 هزار تومان برای فروش گذاشته شده‌اند. به قیمت الان معادل یک بسته بیسکوییت شرکت مینو. در حال حاضر قیمت یک ویلای 500 متری در شهرک دریا‌کنار بالای 50 میلیارد تومان است  البته آن  ویلاهایی که در سال‌های بعد نوسازی شده‌اند و یا ... 

 

اگر شصت سال پیش و در چنین روزی هوس سینما رفتن داشتی می‌توانستی  به جز چند فیلم هندی و ایرانی و فیلم‌های گلادیاتوری ایتالیایی،‌ بین آثار بزرگی مثل روکو و برادران، ‌اسپارتاکوس، ‌ریوبراوو، طلسم شده،‌ وست ساید استوری،‌ نگاهی از روی تراس، گوشه‌گیران آلتونا، ‌بر باد رفته، ‌بندباز و با خشم به گذشته بنگر یک فیلم را انتخاب کنی. 

 

گمرک آمار صادرات و واردات  هشت ماهه ابتدای سال 1342 را اعلام کرده که طبق آن آلمان غربی، شوروی،‌ آمریکا، ‌انگلیس، ‌ایتالیا و مجارستان مهم‌ترین مشتری‌های جنس‌های ایرانی‌ها بوده‌اند و مهم‌ترین کالای صادراتی ایران هم پنبه بوده است. البته که صادرات نفت در این جدول محاسبه نشده است. 

 

تیم ملی فوتبال ایران که بدون شش بازیکن معترض خود به شوروی رفته بود در اولین بازی مقابل تیمی منتخب از این کشور یک بر صفر شکست خورده است. گروه‌بندی مسابقات فوتبال المپیک هم اعلام شده و ایران با آلمان شرقی، ‌رومانی و مکزیک در یک گروه قرار گرفته است.

 

 داستان عادله غلامی دختر هجده ساله کرمانشاهی که مادر دوستش را با چاقو کشته بود و خود دوستش (فروز کرمی) را با چاقو زخمی کرده بود هفته قبل نقل کردیم. حالا جزئیات بیشتری منتشر شده که طبق آن عادله و فروز آن قدر دوست صمیمی هم بوده‌اند که قرار گذاشته بودند اگر خواستگاری برای هرکدام آمد هردو نفر به عقد طرف دربیایند! در میانه این بحث‌ها  و آمدن خواستگاران به خانه فروز، عادله طاقت نمی‌آورد و با چاقویی در دست به خانه فروز می‌رود و مادر او آهو را می‌کشد و خود فروز را هم زخمی می‌کند و در مواجهه با همسایه‌ها هم نفس‌کش می‌طلبد و می‌گوید هرکی دخالت کند قطعه قطعه‌اش می‌کنم که در نهایت  با دخالت اقوام فروز، ‌عادله دستگیر و به زندان می‌افتد. جالب این که دادگاه در نهایت عادله را به ده سال حبس محکوم کرده است. اسم عادله غلامی را در گوگل جست و جو کردم که خب به نام‌های مشابهی رسیدیم که همه‌شان بسیار جوانتر از آن عادله غلامی شصت سال پیش هستند و امیدواریم این تشابه اسمی را بر ما ببخشند! 

 

و بالاخره این که حکم اعدام نصرالله داود آبادی تایید شد. داود‌آبادی متهم بود که در سال 1339  و در اختلاف خونین میان دو طایفه شعبانی‌ها  و براغی‌ها  در داود آباد اراک، به حمایت از طایفه خود یعنی شعبانی‌ها، ‌با یک اسلحه خودکار، ‌هشت زن و مرد از طایفه مقابل را به گلوله می‌بندد و می‌کشد. در این نزاع خونبار در نهایت چهارده نفر کشته شده بودند که دوازده نفر از طایفه براغی و دو نفر از طایفه شعبانی بوده‌اند که خب ازآن دوازده نفر، هشت نفرشان را همین آقای نصرالله داود‌آبادی کشته بود. 

برنامه‌های موسیقی امشب رادیو ایران به ملوک ضرابی‌پور، ‌پروین، ‌مرضیه، عاشورپور و شمس اختصاص دارد.

 

کدخبر: ۵۶۳۹۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر