کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۶۵۲
تاریخ خبر:

یادداشت| نوستالژی به روایت اول شخص

یادداشت| نوستالژی به روایت اول شخص

از تام هنکس و جورج کلونی و ‌کوین کاستنر و هریسون فورد و براد پیت تا ‌روبرتو باجو و مارکو فان باستن و لوتار ماتئوس

هفت صبح| دکتر فرهاد از خوانندگان هفت صبح است که قرار است هر پنجشنبه برایمان نوستالژی‌های قدیم را مرور کند. اولین قسمت یادداشتش به دهه نود می‌پردازد و این اعتقاد که دهه نود دهه‌ای تکرار نشدنی در صنعت سرگرمی خواهد بود. 

 

یک: سینمای آمریکا در تولید شمایل‌های مردانه دیگر به شکست قطعی تن داده است. زمانی چهره‌هایی مثل تام هنکس و جورج کلونی و  کوین کاستنر و هریسون فورد و براد پیت و لئوناردو دی کاپریو  به نوعی بازنمایی شمایل‌های کلاسیک هالیوود یعنی جیمز استوارت و کری گرانت و گری کوپر و هنری فاندا و پل نیومن و رابرت ردفورد  در نظر می‌گرفتند.

 

همه این ستاره‌ها وارد دوران میانسالی و حتی کهولت شده‌اند و جانشینان آنها چندان از هنر بازیگری برخوردار نیستند. هنری کویل و یا تام هاردی و تامی هادلستون و جیک جیلنهال و کریس پاین و کریس پرت و کریس اوانز هیچ کدام نمی‌توانند  با جاذبه کاریزماتیک ستاره‌های پیشین هماوردی کنند. امیدمان به هوش مصنوعی باشد که قرار است دوباره ستاره‌های قدیم را به عرصه سینما بازگرداند. 

 

دو: در همین سی سال پیش در دهه نود سینما به چه شکوهی دست یافته بود‌. فکر کنید در یک دوره ده‌ساله شما سکوت بره‌ها و هفت و هیت و فارگو و پالپ فیکشن و رهایی شائوشنک و ماتریکس و بتمن‌های تیم برتون و مظنونین همیشگی و فایت کلاب و تلما و لوییز و نجات سرباز رایان و فهرست شیندلر و نابخشوده و رفقای خوب و دراکولای برام استوکر و روز گراندهاگ و  لبوفسکی بزرگ و محرمانه لس آنجلس را به شکل مستمر می‌توانستید بر پرده سینماها ببینید.

 

چه نسل خوشبختی بودند. همزمان می‌توانستید شاهد بلوغ یکی از بهترین نسل‌های فوتبال جهان باشید. نسلی که از ابتدای  دهه  نود پروبال گرفت و تا همین چند سال اخیر ما را از زیبایی سیراب کردند. روبرتو باجو و مارکو فان باستن و لوتار ماتئوس و زیدان و توتی و مالدینی و رونالدو نازاریو و ریوالدو و رونالدینیو و وه آ و الیور کان و افن برگ و اسکولز و جرارد و بکهام و برگ کمپ و آنری و....

 

سه: همین داستان در موسیقی پاپ هم وجود دارد‌. کلی سلطان و ملکه موسیقی پاپ در همین دهه به اوج شکوفایی رسیدند که اسم بردن ازآنها کار مفیدی نیست! حتی در صنعت مد و فشن هم چهره‌هایی حاضر بودند که مقایسه آنها مثلا با خواهران حدید و یا خواهران جنر فقط ذهن زیبا پرست شما را دچار خسران و افسوسی بی‌پایان می‌سازد. 

 

چهار: می‌خواهم  بحث را به صنعت خودرو هم بکشانم. پورشه و ب ام و و مرسدس بنز به عنوان سردمداران صنعت خودرو در اروپا به چنان سقفی در زیبایی و طراحی و راحتی می‌رسند که همتایی در سال‌های اخیر ندارند.دهه نود میلادی هرچند جنگ زشت بالکان و قتل عام سربرنیتسا را در خود دارد اما یکی از کم تنش‌ترین دوران زندگی بشر در دویست سال گذشته بوده است. 


 

کدخبر: ۵۶۲۶۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر