کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۵۰۳
تاریخ خبر:

تخصص ندارم اما دنبال کار می‌گردم

تخصص ندارم اما دنبال کار می‌گردم

اگر ماهیانه بیش از 10میلیون تومان حقوق می‌خواهید، سراغ این مشاغل بروید

هفت صبح| حداقل دستمزد امسال نزدیک به 10میلیون تومان است اما برخی از مشاغل هم هستند که بدون نیاز به تخصصی خاص در آنها می‌توانید بیش از کف حقوق، پول در بیاورید. برای نمونه؛ اغلب فروشندگان به‌ویژه در پایتخت، 10میلیون تومان را به‌عنوان حقوق دریافت می‌کنند. اگر شما یک فروشنده با تجربه باشید و در حوزه‌ای خاص بدرخشید، دستمزدتان می‌تواند بیش از این حرف‌ها بوده و گاهی تا 30میلیون تومان هم بالا برود.

 

حقوق کارگر ساده در پایتخت، به‌طور متوسط از 10 تا 15میلیون تومان است و منشی‌ها هم همان حدود در ماه حقوق می‌گیرند. نکته‌ای که درمورد چنین مشاغلی وجود دارد، ساعت کاری آنهاست. اغلب شغل‌هایی که نیاز به تخصص خاص یا سابقه کار زیاد ندارند، بیش از ساعت اداری شما را مشغول نگه می‌دارند. مثلا یک کارگر ساده آبمیوه‌فروشی باید برای دریافت حقوق 12میلیون تومانی در روز حدود 12ساعت کار کند و سرپا بایستد. از یک سالن‌کار کافه یا رستوران هم که برای نمونه 15میلیون تومان در ماه دریافت می‌کند؛ انتظار می‌رود که بین 10 تا 12ساعت و حتی گاهی بیش از این کار کند. موضوع دیگر محدودیت سنی است.

 

اگر آگهی‌ها را نگاه کنید متوجه می‌شوید بیشتر آگهی‌دهندگان دنبال نیروی کاری هستند که کمتر از 35سال سن داشته باشد.

 

 

فروشنده:

 

کمترین مبلغی که اغلب فروشنده‌ها بابت کار خود دریافت می‌کنند، 9میلیون تومان است. اما بیشتر کسانی‌که دنبال نیروی کار کمی باسابقه‌تر هستند، ترجیح می‌دهند پول بیشتری پرداخت کنند و در عوض فروشنده برایشان سنگ تمام بگذارد. مثلا در یک آگهی آمده است که فروشگاه لباسی در میدان هروی تهران برای فروشنده تمام‌وقت ماهیانه 12میلیون تومان پرداخت می‌کند و بیمه هم دارد.

 

اگر بخواهید فروشنده در مشاغل پیچیده‌تر باشید، ممکن است بتوانید تا 16میلیون تومان هم پول در بیاورید. برای نمونه در یکی از آگهی‌ها که از سوی فروشگاه پمپ کف‌کش منتشرشده، آمده است که دنبال استخدام نیرویی هستند که به او آموزش دهند و در کنارش ماهی 16میلیون و 500هزار تومان هم پرداخت می‌کنند. این شغل بیمه دارد و صبحانه و ناهار هم با فروشگاه است. البته شرط کار کردن در چنین شغلی سن کمتر از 30 سال و مرد بودن است.

 

برخی از فروشگاه‌ها، مبلغی حدود 10 تا 15میلیون تومان را به‌عنوان حقوق اولیه در نظر می‌گیرند و انتظار دارند فروشنده‌ای که استخدام می‌شود، بقیه مبلغ را به‌صورت پورسانت بگیرد. در چنین مواردی،‌ فروشندگان حرفه‌ای، مانند کسانی‌که در حوزه فروش لپ‌تاپ و سیستم‌های کامپیوتر صاحب سبک هستند، ممکن است بتوانند بالای 30میلیون تومان هم پول در بیاورند.

 

کارگر ساده:

 

متوسط درآمد یک کارگر ساده در تهران حوالی 10 تا 12میلیون تومان است. البته این مبلغ می‌تواند از این میزان پایین‌تر باشد. در شهرهای دیگر گاهی کارگران ساده نهایتا 7میلیون تومان دریافت می‌کنند. اغلب کسانی‌که می‌توانند بالای 10میلیون تومان از این شغل پول در بیاورند، کسانی هستند که روزانه 12ساعت کار می‌کنند و اغلب تعطیلی هم ندارند.

 

مثلا یک رستوران در گیشا که آگهی استخدام منتشرکرده، نوشته است بابت کار فول‌تایم بین 10 تا 12میلیون تومان حقوق می‌دهد. تعطیلات رسمی را تعطیل می‌کند و البته فرد باید هر دو جمعه یکبار، سر کار بیاید. این رستوران البته صبحانه و ناهار را تقبل کرده اما حرفی از اینکه حاضر است کارگر ساده را بیمه کند، نزده. یک فروشگاه آبمیوه‌فروشی در آگهی نوشته است، دنبال کارگر ساده‌ای می‌گردد که از 8صبح تا 7شب، یعنی سرجمع 11ساعت کار کند. صاحب‌کار نوشته که برای استخدام چنین نیرویی حاضر است ماهی 12میلیون تومان پول بدهد. یک گزینه دیگر نوشته‌ است که برای کارگری که 12ساعت کار کند، ماهی 14میلیون تومان پول می‌دهد و البته حاضر نیست هزینه‌ای را بابت صبحانه یا ناهار او بپردازد.

 

منشی:‌

 

برای منشی‌ها میزان حقوقی که دریافت می‌کنند، بستگی به این دارد که در کدام شهر ساکن هستند. در شهرستان‌ها، اغلب به آنها بین 8 تا 9میلیون تومان می‌دهند. البته افرادی هم هستند که با مبلغی کمتر از این حرف‌ها کار می‌کنند. در تهران به‌طور متوسط به منشی‌ها از 10 تا 15میلیون تومان پول می‌دهند. البته منشی مدیرعامل که وظایف اداری بیشتری دارد؛ ممکن است بتواند تا 20میلیون تومان هم حقوق دریافت کند.

 

در یک آگهی استخدام منشی آمده، دنبال یک منشی دفتر در محدوده دریاچه خلیج‌فارس می‌گردند که از 10صبح تا 7شب کار کند و پنجشنبه‌ها هم تا ظهر در دفتر حاضر شود. در این آگهی آمده حقوق چنین شغلی در بالاترین حالت 13میلیون تومان است. یک املاکی، نیاز به منشی با سابقه کار کمتر از یک سال دارد و حاضر است بابت این استخدام ماهی 12میلیون تومان هزینه کند. البته شرط و شروط آنها زیاد است. مثلا تنها دنبال منشی خانم هستند و کسی که بیشتر از 35سال سن داشته باشد را استخدام نمی‌کنند. بنگاهی دیگری هم در آگهی نوشته تا 15میلیون تومان هم برای استخدام منشی که از 10صبح تا 7شب کار کند، پول پرداخت می‌کند.

 

ویزیتور:

 

شغل ویزیتوری به معنای آن است که شما محصول موردنظرتان را به فروشگاه‌ها یا شرکت‌های مختلف ببرید و طوری اوضاع را مدیریت کنید که بتوانید آن را بفروشید. مهم‌ترین مهارتی که در این شغل نیاز دارید، حرف زدن با آدم‌های غریبه و قدرت متقاعد کردن آنهاست. برای نمونه در یک آگهی آمده است که به ویزیتور آشنا به  مناطق 14 و 15 که از 8صبح تا 4عصر کار کند، نیاز دارند و بابت حضور او در مجموعه، ماهیانه حاضرند تا 21میلیون تومان هم پول پرداخت کنند.

 

در این آگهی که مربوط به یک شرکت نسبتا مشهور تولیدکننده کیک آمده است که امکان استخدام افراد دارای معلولیت هم وجود دارد. یکی از استارتاپ‌های مشهور هم آگهی داده که دنبال ویزیتور موادغذایی می‌گردد و ماهی 25میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کند. ساعت کاری برای این شرکت 9 تا 4بعدازظهر است و هزینه رفت‌وبرگشت را هم تقبل کرده و استخدام‌شدگان را بیمه می‌کند. البته به این رقم‌ها دل نبندید. مثلا در بین آگهی‌ها، افرادی هم هستند که بابت استخدام ویزیتور تلفنی که تمام‌وقت کار می‌کند تنها 5میلیون تومان در ماه پرداخت می‌کنند.

 

ادمین:

 

این شغل یکی از پرتعدادترین آگهی‌ها را دارد. اگر بخواهید پول خوبی بابت کار به‌عنوان ادمین دریافت کنید، آشنایی اولیه با فتوشاپ یا عکاسی را نیاز خواهید داشت. در عین‌حال باید اینترنت پرسرعت داشته باشید تا در هر زمان و مکانی بتوانید وظایف خود را انجام دهید. ادمین بودن طیف وسیعی از وظایف را شامل می‌شود اما متوسط درآمد برای یک ادمین تقریبا ساده با توانمندی‌های معمولی 10 تا 15میلیون تومان است.

 

برای مثال یک فروشگاه شال و روسری که دنبال ادمین می‌گردد، در آگهی خود نوشته، برای استخدام فردی که از 10صبح تا 6عصر کار کند، 10میلیون تومان دستمزد می‌پردازد. در آگهی آمده که ادمین باید این ساعات را به‌صورت حضوری در فروشگاه حضور داشته باشد و جواب تماس تلفنی مشتری‌ها را هم بدهد. مرکز آموزشی نیاز به ادمین برای تلگرام دارد که با حداقل ماهیانه 12میلیون تومان حاضر به کار در مجموعه باشد. ساعت کاری این مجموعه منعطف بوده و نیازمند ارتباط داشتن با کانال‌های مختلف تلگرامی و محتوانویسی برای کانال است. در آگهی بعدی که مربوط به فروشگاه لباس است از ادمین توقع می‌رود تا مدیریت پیج اینستاگرام را به‌دست گرفته و محتوا تولید کرده، سناریو بنویسد و به ادیت عکس و فیلم تسلط کامل داشته باشد و در عین‌حال، جواب دایرکت‌ها را هم بدهد. برای همه این وظایف و با ساعت کاری منعطف و دورکاری، ماهی 13میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

 

کار در انبار:

 

ممکن است تصویر شما از کار کردن در انبار، فعالیتی خسته‌کننده در انباری تاریک و دلگیر باشد. این تصویر لزوما همیشه درست نیست و اغلب کسانی که این شغل را دارند، بیش از 10میلیون تومان و گاهی تا نزدیک به 20میلیون تومان در ماه پول در می‌آورند. مثلا در یکی از آگهی‌ها آمده، یک شرکت پخش محصولات آرایشی و بهداشتی برای تکمیل کادر خود به یک نفر نیروی انبار نیاز دارد که بین 20 تا 35ساله باشد. حداقل دستمزد برای این شغل که ساعت کاری آن اداری است؛ 12میلیون تومان تعیین شده اما قابلیت افزایش تا 17میلیون تومان را دارد.

 

یک برند مشهور لباس برای انبار خود دنبال نیروی آقا می‌گردد و نوشته است که ماهیانه 18میلیون تومان حقوق می‌دهد. او باید کار بسته‌بندی و جا‌به‌جایی وسایل را انجام دهد و بین 20 تا 40سال سن داشته باشد. گزینه دیگر در سعادت‌آباد تهران واقع شده و دنبال نیروی انباری می‌گردد که کار جابه‌جایی چینش و بسته‌بندی را انجام دهند و ماهی 12میلیون تومان پول دریافت کنند.

 

کار در کافه:

 

باریستا بودن شغلی است که نیاز به مهارت‌های خاص‌تری دارد اما سالن‌کار و نیروی کار عادی در کافه، معمولا نیاز به مهارتی جز اخلاق خوش و ظاهر قابل‌قبول ندارد. یک کافه در سهروردی تهران، بابت استخدام فروشنده‌ و سالن‌کار ماهیانه تا 15میلیون تومان حقوق می‌دهد. حداکثر سن برای استخدام در چنین شغلی 35سال است و نیاز به 2سال سابقه کار دارد. گزینه بعدی در غرب تهران هم همین میزان حقوق را در نظر گرفته است و البته از شما توقع دارد پخت غذاهای ساده و صبحانه‌ را بلد باشید.

 

یکی از کافه‌های زنجیره‌ای که دنبال سالن‌کار می‌گردد، حداقل حقوق را 11میلیون تومان در نظر گرفته و توقع دارد فردی را استخدام کند که از ساعت 5عصر تا 12شب سرکار بیاید. البته برخی کافه‌های کوچک‌تر همان حدود 10میلیون تومان را در پایتخت پرداخت می‌کنند اما وضعیت در شهرهای دیگر متفاوت است. مثلا در اردبیل برای سالن‌کار و نیرویی که امکان آشپزی یا تهیه انواع نوشیدنی گرم و سرد را ندارد، به‌طور متوسط 6میلیون تومان پرداخت می‌کنند. در رشت هم به ندرت کافه‌ای حاضر است 10میلیون تومان پول در ماه به نیرویی که سالن‌کار است پرداخت کند.

 

اکتور اتاق فرار:

 

این شغل نسبتا جدید است و ما هم وقتی به آن برخوردیم کمی شوکه شدیم. اما به‌هرحال برخی از استخدام‌کنندگان حاضرند بابت این شغل ماهی 12میلیون تومان پول بدهند. برای مثال در یک آگهی استخدام اکتور زن و مرد اتاق فرار آمده که حقوق بین 6 تا 12میلیون تومان است و ساعت کار از ساعت 2ظهر تا 12شب تعیین شده که 10ساعته است. اتاق فراری در مرکز تهران به اکتور خانم، ماهی 10میلیون تومان حقوق می‌دهد. این مبلغ در شرایطی پرداخت خواهد شد که روزانه 12ساعت سرکار باشید.

 

گزینه دیگری که در حکیمیه قرار گرفته، نوشته که بین ۷/۵میلیون تا 12میلیون تومان حقوق می‌دهد و توقع دارد که روزی 13ساعت از 11ظهر تا 12شب بر سر کار خود بایستید. اینطور که ما آگهی‌ها را دیده‌ایم اغلب استخدام‌کنندگان این شغل ترجیح‌ می‌دهند کمتر از 10میلیون تومان در ماه پول بدهند اما تعدادی از آنها در صورتی‌که، شما در کارتان حرفه‌ای باشید و بتوانید روزی 12ساعت دیگران را بترسانید، تا 12میلیون تومان هم پرداخت خواهند کرد.

 

نگهبان:

 

حداقل حقوقی که در تهران برای نگهبان درنظر می‌گیرند، 10میلیون تومان است. البته اگر شما حاضر باشید همزمان نقش حراست را هم بازی کنید؛ ممکن است بتوانید تا 18میلیون تومان هم در ماه پول در بیاورید.

 

در بین آگهی‌ها به موردی برخوردیم که دنبال یک نگهبان آشنا به مسائل مرتبط با نظافت برای یک هتل آپارتمان می‌گردد و بابت همه این وظایف حداکثر 10میلیون تومان در نظر گرفته است. برای چنین نگهبانی جای خواب هم ارائه می‌شود. گزینه دیگر، شرکتی است که دنبال نیروی جوان بابت نگهبانی و حراست می‌گردد و به فردی که بتواند در شیفت 8صبح تا 6عصر کار کند، 14میلیون تومان پول می‌دهد.

 

برای شیفت 12ظهر تا 12شب همین شرکت، حقوق 30میلیون تومانی در نظر گرفته‌ شده است و البته توقع می‌رود که نگهبان آموزش دفاعی کامل دیده باشد. در خیابان استاد معین یک موقعیت شغلی نگهبانی و حراست وجود دارد که 24ساعته است و جای خواب هم دارد. برای چنین شغلی از کسانی‌که کمتر از 57سال سن دارند، دعوت شده است تا با ماهی 24میلیون تومان برای استخدام رزومه بفرستند. در شهرهای دیگر حقوق نگهبان به‌طور متوسط 7میلیون تومان است.

  

پیک موتوری:‌

 

برای استخدام در چنین شغلی البته نیاز به داشتن یک موتورسیکلت دارید و اگر قانونی حرف بزنیم، باید از گواهینامه موتورسواری برخوردار باشید. متوسط مبلغی که شرکت‌ها و فروشگاه‌ها برای حقوق ماهیانه یک پیک‌موتوری درنظر می‌گیرند، در پایتخت بین 10 تا 12میلیون تومان است.

 

برای نمونه در یک آگهی آمده دنبال یک پیک می‌گردند که 12ظهر تا 7شب کار کند و امکان جابه‌جایی غذا را داشته باشد. حقوق تعیین شده برای چنین فردی را 12میلیون تومان در ماه اعلام کرده‌اند. گزینه بعدی انتظار کار 13ساعت در روز دارد و البته پرداختی‌اش بیشتر است. یعنی اگر بتوانید از ساعت 11ظهر تا 12شب کار کنید، می‌توانید بین 20 تا 25میلیون تومان بابت کار در شغل پیک‌موتوری دستمزد دریافت کنید. این رستوران زنجیره‌ای نوشته است که وعده‌های غذایی پیک را هم ساپورت خواهد کرد و نیاز به فردی دارد که محدوده مرزداران را بشناسد. اگر بخواهید در شهرهای کوچک به‌عنوان پیک موتوری استخدام شوید، اغلب به شما حقوق کمتر از 10میلیون تومان را پیشنهاد می‌دهند.

 

کدخبر: ۵۶۰۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر