کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۷۸۷
تاریخ خبر:

‮«‬مرد‭ ‬گیاهی‮»‬؛‭ ‬تاجر‭ ‬ایرانی‭ ‬ادویه‭ ‬در‭ ‬‮«‬سوق‭ ‬دیره‮»‬

‮«‬مرد‭ ‬گیاهی‮»‬؛‭ ‬تاجر‭ ‬ایرانی‭ ‬ادویه‭ ‬در‭ ‬‮«‬سوق‭ ‬دیره‮»‬

درباره‭ ‬مردی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬پادویی‭ ‬به‭ ‬تجارت‭ ‬ادویه‭ ‬در‭ ‬دوبی‭ ‬رسید

هفت صبح| 57 سال پیش، زمانی که هنوز کشور امارات متحد عربی تاسیس نشده بود، یک مرد ایرانی به نام عبدالله اسد به دوبی رفت تا در بازار دیره یا «سوق دیره» مشغول شود. بازاری که بیشتر از شش ادویه فروشی در آن وجود نداشت اما قدمتش به اواسط قرن هجدهم میلادی باز می‌گشت. عبدالله آن زمان 16 سال بیشتر نداشت و کارش پادویی و حمل بار ادویه فروشان بازار بود اما او حالا یکی از موفق‌ترین و بزرگترین تاجران ادویه امارات است.

اسد مرد گیاهی

در سال 1345، زمانی که اسد از ایران به دوبی آمد، تاجرهای مختلف از چند کشور دیگر ادویه‌های خود را به بازار دیره می‌آوردند و می‌فروختند. بازار دیره قدیمی‌ترین بازار دوبی است و در قسمت شمالی این شهر قرار گرفته است.

 

عبدالله اسد که حالا در این شهر به اسم عبدو یا «مرد گیاهی» شناخته می‌شود در این باره به وبسایت خلیج تایمز گفته است: «وقتی به دوبی آمدم بیشتر از شش مغازه ادویه فروشی در آن وجود نداشت اما حالا بیشتر از 230 مغازه ادویه فروشی اینجا کار می‌کنند. آن زمان چند تاجر بیشتر به این بازار نمی‌آمدند. حالا تعدادشان زیاد شده و آمارشان از دستم در رفته است.»

 

او وقتی 16 ساله بود بار ادویه فروشان را جا به جا می‌کرد اما به خاطر تعداد کم فروشندگان آنچنان کاری برای انجام دادن وجود نداشت. او در این باره می‌گوید: «ادویه‌ها یا به کشورهای دیگر صادر می‌شدند و یا محلی‌ها آن‌ها را می‌خریدند. من از این کار روزی دو درهم کسب درآمد می‌کردم.»

 

وقتی در سال 1349، کشور امارات متحده عربی رسما به عنوان یک کشور مستقل تاسیس شد، بازار سوق گسترش پیدا کرد. تعداد خریداران و فروشنده‌ها بیشتر شد و تاجران بیشتری هم در آن سرمایه‌گذاری کردند.

 

به گفته عبدالله اسد تاجران ایرانی، هندی و افغانستانی، به خاطر هزینه‌های بسیار کم گمرک بیشتر از دیگر کشورها جذب این بازار شدند. تاجرانی از اندونزی، مالزی، پاکستان و آفریقا هم به مرور پایشان به این بازار باز شد و سوق دیره تبدیل به یکی از مراکز تجارت ادویه در جهان شد.

 

عبدو حالا مغازه خودش را در این بازار دارد اما هنوز مانند سال‌ها پیش با دوچرخه از خانه تا بازار رکاب می‌زند. او به همراه دو پسرش ستار و مختار برند خود را به نام اسد راه‌اندازی کرده و به جهان صادر می‌کند.

 

کدخبر: ۵۵۹۷۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر