کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۹۳۰
تاریخ خبر:

چقدر می‌گیری خوشگلم کنی؟

چقدر می‌گیری خوشگلم کنی؟

درباره آرایشگاه‌های زنانه که درآمد یک سالن معمولی تا 300میلیون تومان هم می‌رسد

هفت صبح| بعضی از کسب‌ و کار ها خیلی تو چشم هستند. مثل شغل پزشکی که وقتی در سالن انتظار می‌نشینی، حساب می‌کنی این پزشک در روز چقدر درآمد دارد، وضعیت آرایشگاه‌های زنانه هم به همین شکل است. همین‌طورکه منتظر نشسته‌ای تا نوبتت شود، حساب کارت‌هایی که کشیده می‌شود و مبالغی که به حساب آرایشگر می‌رود را هم داری. اما به قول خانم صابری که از 18سالگی آرایشگری کرده و حالا حدود 40سال است که سالن آرایش و زیبایی دارد، این‌ها همه ظاهر ماجراست. ظاهر ماجرا، سالن شلوغ و پر از مشتری و مبلغ‌های میلیونی است که پرداخت می‌شود اما در دل این کار سختی‌ها و استرس‌هایی هست که همه از پس آن بر نمی‌آیند.

 

کسادی بازار در ماه‌هایی که عروسی برگزار نمی‌شود و هزینه‌های بالای نگهداری سالن و خرید لوازم مورد نیاز از یک طرف و رقابت با رقبایی که در چند متری هم سالن زده‌اند، از طرف دیگر. با این اوصاف خانم صابری اصلا منکر درآمد خوب این کار نمی‌شود، با اینکه اصلا رقم دقیق سود ماهیانه‌اش را نمی‌گوید، اما می‌گوید بیشترین سودی که از این کار به دست آورده مربوط به عید 2سال پیش است که حدود 300میلیون تومان سود خالص داشته. تازه این درآمد شب عید یک آرایشگاه خیلی معمولی است، ما اصلا درباره سود آرایشگاه‌های بالا شهر حرف نمی‌زنیم.

 

 

اینکه می‌گویند شغل آرایشگری زنانه سود خالص است، چقدر واقعیت دارد؟

اصلا واقعیت ندارد؛ البته اگر کارت فقط اصلاح صورت و درست کردن ابرو و کوتاهی مو باشد، شاید کمی به واقعیت نزدیک باشد؛ چون برای خرید وکس صورت و موچین و قیچ و شانه و اسپری آبپاش هم هر چند وقت یک بار باید هزینه کنید. قیچی کوتاهی مو هم مثل قیچی های معمولی نیست که مثلا بدهید چاقوتیزکن برایتان تیز کند. قیچی که کند شود، باید بیندازید سطل آشغال و یک قیچی دیگر بخرید. قیچی معمولی کوتاه‌کردن مو زیر 600هزار تومان پیدا نمی‌شود. قیچی‌های پیتاژ هم از 700هزار تومان به بالاست.

 

ولی حداقل می‌توانیم این شغل را در ردیف شغل‌های پرسود قرار دهیم؟

بله، پرسود است. ولی باید حسابی خاک بخوری و شناخته شوی تا به سود خوبی برسی. همین حالا در مجتمع ما 3سالن آرایش و زیبایی دیگر هم هست. در همین خیابان حداقل بین 15 تا 20 سالن زیبایی زنانه وجود دارد. این‌ها جزو سالن‌هایی هستند که مجوز و تابلو دارند و به‌صورت قانونی کار می‌کنند. یک سری از آرایشگرها مدرک می‌گیرند و یک اتاق از خانه را آرایشگاه می‌کنند. این قدر دست در این کار زیاد است که در هیچ صنفی شبیهش پیدا نمی‌شود.

 

برای شناخته‌شدن در کاری که این همه رقیب است، چه کار باید کرد؟

باید اعتماد مشتری را جلب کرد و به مشتری روی خوش نشان داد. وقتی یک مشتری برای اولین بار می‌آید، باید طوری رفتار کنیم که دیگر دلش نیاید جای دیگری را انتخاب کند.

 

کیفیت کار یعنی اصلا مهم نیست. دستمزدی که برای هر کار می‌گیرید چه؟

چرا کیفیت کار هم خیلی مهم است. دستمزد هم اهمیت دارد. ولی اگر مشتری در جایی احساس امنیت و خوشحالی نکند، این چیزها اصلا به چشمش نمی‌آید. مثلا بعضی از مشتری‌های من می‌گویند با اینکه مثلا از سالن ایکس برای رنگ و مش بیشتر می‌گیری ولی به دلیل اینکه اخلاقت خیلی‌خوب است، تو را انتخاب می‌کنیم. یک وقت فکر نکنید که کار من بد است و فقط با اخلاق خوبم، مشتری جمع کرد‌ه‌ام؛ نه. من صدم را برای مشتری می‌گذارم و تا امروز اجازه نداده‌ام کسی ناراضی از سالنم بیرون برود. حتی بعضی وقت‌ها شده عروس یا مشتری از آرایش صورتش راضی نبوده و گفته این مدل را دوست ندارم. آرایش را از اول، پاک کرده‌ام و دوباره کاری کرده‌ام که راضی باشد. برای کارهای دیگر هم همینطور است، با اینکه بعضی وقت‌ها می‌دانم فلان مدل مو، یا رنگ یا مش یا رنگ آرایش به مشتری نمی‌آید ولی هرچه خودش بخواهد را انجام می‌دهم. البته من نظرم را می‌دهم و بیشتر اوقات قبول می‌کنند، ولی همیشه به حرف مشتری گوش می‌دهم.

 

اینجا چه کارهایی انجام می‌دهید؟

همه کارهای مربوط به رنگ مو، مش، آمبره، سامبره، بالیاژ، هایلایت. کارهای کپ و انواع کوتاهی‌های مدل‌دار که از روی ژورنال انتخاب می‌شود. بافت مو. اصلاح صورت و ابرو. آرایش صورت و آرایش عروس، براشینگ و ... .

 

مشتری کدام کار بیشتر است؟

در چند سال‌اخیر به‌طرز عجیبی رنگ و مش خیلی مشتری دارد. چون هر چند وقت  یکبار، مدل‌های مختلفی مد می‌شوند.

 

برای همین قیمت‌ها هم این قدر بالاست؟ مگر یک مش ساده چقدر مواد و رنگ لازم دارد که بعضی از آرایشگاه‌ها برای یک موی متوسط بین 5 تا 10میلیون تومان می‌گیرند؟

 

برای اینکه مش‌کردن کار خیلی سختی است. باید مو را با دکلره به پایه صفر برسانیم. هر مویی جنس خاص خودش را دارد. بعضی‌ها قبل از مش، هزار مدل رنگ روی موهایشان گذاشته‌اند. بعضی‌ها موهایشان به پایه نمی‌رسد و باید چند بار این کار را تکرار کنی. موادها هم ارزان نیستند.

 

باز هم این قیمت‌ها با توجه به قیمت مواد دکلره و رنگ مو خیلی بالا نیست؟ الان یک ظرف 500گرمی از بهترین مارک دکلره، حدود 2میلیون تومان است. برای مش کردن حداقل 3 تا 5پیمانه نیاز است. مثلا 300هزار تومان. رنگ نهایی هم مثلا اگر از بهترین رنگ مو باشد، بالاتر از 500هزار تومان که نیست. چرا یک دفعه پای صندوق مشتری باید مثلا برای یک موی کوتاه، 5 تا 10میلیون تومان بپردازد؟

پس زحمتی که می‌کشم چه؟ یک کار تمیز مش یا هایلات حداقل بین 3 تا 5ساعت زمان می‌برد. بعضی موها آن‌قدر مقاوم هستند که ممکن است در یک روز نتوانیم به نتیجه برسیم. یک روز مو را به یک پایه می‌رسانیم و بعد که می‌بینیم دیگر پوست سر قرمز شده و ممکن است به مشتری آسیب بزند، بقیه روند کار را می‌گذاریم برای روز بعد. یعنی ممکن است 2روز برای یک مش معمول وقت بگذاریم. ریسک کار هم خیلی بالاست. باید مدام حواسمان به مو باشد. هر چند دقیقه یکبار باید مقاومت مو را چک کنیم. باید مو را بکشیم؛ اگر کش آمد، یعنی در مرحله آسیب‌دیدن است. سریع باید مو را بشوییم و بگذاریم نفس بکشد و بعد کار رنگ ساژ را انجام بدهیم. وقتی 5ساعت سر پا هستی و مدام باید استرس داشته باشی که مو نسوزد و دقیقا همان رنگی که مشتری می‌خواهد در بیاوری، این قیمت نمی‌ارزد؟ باور کنید که خود مشتری هم می‌داند برای چه کار پرزحمتی هزینه می‌کند.

 

یعنی اصلا براساس تعرفه اتحادیه دستمزد نمی‌گیرید؟ چون نرخی که اتحادیه برای این کار در نظر گرفته، حداکثر حدود 2میلیون و 500هزار تومان است. ولی قیمت پایه کارهای شما دوبرابر نرخ اتحادیه است.

 

هیچکس نمی‌تواند براساس نرخ اتحادیه جلو برود. چون هر کس از یک مواد و رنگ خاصی استفاده می‌کند. قیمت رنگ و مواد دکلره خیلی مهم است. من از دکلره بد استفاده نمی‌کنم که موی مشتری بسوزد و از بین برود. البته بعضی از همکاران از دکلره قیمت پایین استفاده می‌کنند و حتی مو هم می‌سوزد ولی سریع ترفند می‌زنند. اول مو را با شامپوی کراتین می‌شویند. بعد کلی به آن روغن آرگان و نارگیل می‌زنند و بعد سشوار می‌کشند. مشتری که از سالن بیرون می‌رود، ‌راضی است ولی وقتی موهایش را بشوید، تازه متوجه می‌شود که چه اتفاقی افتاده. تازه موهای سوخته، خودش را نشان می‌دهد و با هر شانه کشیدن مو از وسط نصف و خرد می‌شود و می‌ریزد. یعنی مشتری هم موهایش سوخته، هم پولش دود شده و رفته.هم دلش خیلی سوخته.

 

بله؛ من مشتری‌هایی دارم که می‌آیند زار می‌زنند و می‌گویند این مو را یک کاری بکن. مویی که کاملا سوخته باشد هم، چاره‌ای جز کوتاهی ندارد. مجبوریم تا جایی‌که دکلره روی مو هست را کوتاه کنیم. برای همین است که وقتی شما می‌گویید این قیمت‌ها زیاد نیست؟ می‌گویم نه. شما از من سوال کردید برای شناخته شدن در این شغل چه کاری باید انجام بدهیم. مهم‌ترینش همین است که به زیبایی و موی کسی آسیب نزنیم. بعضی‌ها طوری ابرو بر می‌دارند که طرف مجبور است برود ابرو بکارد. یا طوری اصلاح صورت انجام می‌دهند که تا چند وقت صورتش کبود است یا باید از پمادهای ضدجوش استفاده کند. مردم به ما اعتماد می‌کنند. صورت را که نمی‌شود پنهان کرد. مو زیر روسری است کسی نمی‌بیند، ولی صورت چه؟ بعضی‌ها از موادهایی برای اصلاح صورت یا آرایش استفاده می‌کنند که طرف باید تا چند وقت فقط خرج درست‌کردن پوستش انجام بدهد. من می‌گویم آدم باید کاری انجام بدهد که در آن تخصص دارد. برای همین در سالنم، فقط کارهایی که بلد هستم، انجام می‌دهم. یعنی کارهایی که دوره دیده‌ام. هیچ کاری مثل اکستنشن مو و مژه؛ فیبروز ابرو، تتوی ابرو، تتوی لب و چشم و ...، انجام نمی‌دهم. اصلا ما آرایشگرها برای این کارها اجازه نداریم. کلینیک‌های زیبایی که مجوز کارهای تداخلی پزشکی دارند، می‌توانند این کارها را انجام بدهند. بعضی از همکاران من خیلی‌راحت در سالنشان این کارها را انجام می‌دهند و چند برابر من هم درآمد دارند. ولی من از عاقبت کار می‌ترسم.

 

بعد از رنگ و مش، مشتری کدام کار بیشتر است؟

انواع کوتاهی و براشینگ مو.

 

برای کوتاهی مو و براشینگ چقدر دستمزد می‌گیرید؟

بستگی دارد که مدل مو چه باشد. بعضی‌ها فقط برای موخوره‌گیری و صاف‌کردن پایین مو، کوتاهی انجام می‌دهند که بین 200 تا 300هزار تومان دستمزد می‌گیریم. بعضی‌ها مدل موی ژورنالی انتخاب می‌کنند که حداقل دو ساعت کوتاهی این مدل موها وقت می‌گیرد. برای این موها بین 500 تا 800هزار تومان دستمزد می‌گیریم. براشینگ هم مشخص است، هر چه مو بلندتر و فرتر باشد، قطعا باید دستمزد بیشتری بگیریم. بعضی از موها، سوخته و آسیب دیده هستند و باید با حرارت ملایم سشوار بکشیم و از روغن آرگان و اسپری‌های دو فاز استفاده کنیم. اگر مو سالم و کوتاه باشد، 200هزار تومان تا 300هزار تومان، اما اگر مو آسیب دیده باشد، بین 400 تا 600هزار تومان برای براشینگ دستمزد می‌گیریم.

 

برسیم به بحث جالب آرایش عروس که بعضی از آرایشگاه‌ها دستمزدهای نجومی می‌گیرند. شما برای آرایش عروس چقدر دستمزد می‌گیرید؟

آرایش عروس خیلی متفاوت است. من کاری به هزینه‌های نجومی فلان آرایشگر اینستاگرامی و خانه زیبایی بهمان ندارم. بعضی از آرایشگاه‌ها، پول شهرتی که در فضای مجازی دارند را می‌گیرند. آرایش عروس مواد درجه یک می‌خواهد. از کرم آبرسان و پرایمر زیرسازی گرفته تا کرم پودر، سایه، ریمل، خط چشم، هایلایتر، رژگونه و رژ همه باید از بهترین برندها باشد. مثلا از کرم پودر استی لادر و نارس استفاده می‌کنم. کرم پودر استی لادر اصل زیر 4میلیون تومان نیست. نارس هم زیر 5میلیون تومان پیدا نمی‌شود. برای آرایش و زیرسازی صورت عروسی که از ساعت 11صبح تا 12شب مشغول عکاسی و فیلمبرداری و حضور در مجلس است، نمی‌توانم از کرم پودر معمولی استفاده کنم که بعد از چند ساعت زیر نور بودن، بریزد و آرایش عروس را خراب کند. بقیه لوازم‌ها هم همین شکلی است. ریمل لانکوم و بنفیت استفاده می‌کنم که قیمتش 2میلیون تومان است. بقیه لوازم هم لازم نیست بگویم. یک چیزی هم خیلی مهم است. بعضی از عروس خانم‌ها پوست خوبی دارند و ممکن است با یکی دو لایه زیرسازی، آرایش جواب بدهد. اما پوست بعضی‌ها خیلی خراب است. شاید باورتان نشود ولی چند وقت پیش یک عروس داشتم که یک شیشه کرم پودر نارس روی صورتش خالی کردم و برای کانتور هم از نصف کرم پودر استی لادر برنزه استفاده کردم. یعنی حدود 7میلیون تومان فقط کرم پودر روی صورتش زدم. با این وضعیت چقدر باید دستمزد بگیرم؟ خودتان بگویید. تازه من کاری به تمیزکاری پوست قبل از آرایش و شینیون و درست کردن موی عروس ندارم. آرایش عروس، واقعا برای آرایشگر هزینه دارد وبه نظر من دستمزدی که می‌گیرد، حقش است. البته آرایش عروس برای ما آرایشگرها حکم ویدئوی تبلیغاتی هم دارد. آرایش عروس که خوب باشد، حداقل چند نفر در مجلس عروسی، اسم آرایشگر را می‌پرسند. بیشتر عروس‌هایی که پیش من می‌آیند، کارم را در مجلس عروسی نفرات قبلی دیده‌اند. چون من صفحه اینستاگرام ندارم. برای همین سعی می‌کنم عروسی درست کنم که باعث شود اسمم شنیده شود.

 

حالا با همه این توضیحات برای هر عروس چقدر دریافت می‌کنید؟

گفتم بستگی دارد که صورت عروس‌خانم چقدر کار داشته باشد. بعضی‌ها صورت تمیز و بدون لک و جوش دارند و مواد کمتری لازم است. بعضی‌ها می‌خواهند موهایشان را رنگ یا مش کنند که هزینه رنگ و مش هم اضافه می‌شود. اگر بخواهم میانگین بگیرم، معمولا بین 10 تا 12میلیون تومان.

 

چه کسانی بیشتر مشتری شما هستند؟

خانم‌های جوان 20 تا 40سال. این‌ها بیشتر دنبال رنگ و مش های متفاوت هستند. دختران جوان 15 تا 18سال کوتاهی ژورنالی می‌خواهند. خانم‌های بالای 50سال هم برای رنگ مو و کوتاهی می‌آیند.

 

زمان شلوغی آرایشگاه‌ها بیشتر آخر هفته است یا وسط هفته هم مشتری دارید؟

بستگی به ماهی دارد که در آن هستیم. اگر قبل از ماه رمضان، محرم و صفر باشد، چون عروسی و نامزدی و کلا جشن، زیاد داریم،‌ همیشه آرایشگاه شلوغ است. ولی بعضی از ماه‌ها وضعیت خیلی معمولی است و بیشتر آخر هفته‌ها سرمان شلوغ می‌شود.

 

شب عید هم که مال شما آرایشگرهاست.

بله، ولی آن طور که درباره درآمد آرایشگرها در شب عید حرف می‌زنند و برای وقت‌دادن جوک درست می‌کنند، نیست. من نمی‌خواهم بگویم شب عید درآمدمان زیاد نیست، ولی آنطور که مردم فکر می‌کنند، نجومی نیست.

 

مثلا اگر بخواهیم ذهن مردم را روشن کنیم، همین شب عیدی که گذشت سود خالصی که داشتید، چقدر بود؟

بگذارید یک موضوع مهم را برایتان روشن کنم. هزینه‌های ما خیلی مهم است. هزینه برق و آب و گاز یک واحد تجاری اصلا شوخی‌بردار نیست. سشوارهای ما برق زیادی مصرف می‌کنند. تازه فقط سشوار هم که نیست. اتوی مو هم هست، دستگاه‌های گرم‌کننده وکس صورت هم هست. خود روشنایی سالن به دلیل نورپردازی خاصی که داریم، کلی برق مصرف می‌کند. پول آب هم هست. ما چند سر شور داریم که حداقل روزی چندبار از آنها استفاده می‌کنیم. خرید لوازم آرایش و قیچی و شانه و بیگودی و مواد دکلره و انواع رنگ، پیشبند، کلاه مش،  دستکش و ... هم هست. تازه من اینجا 4نیرو هم دارم که به من کمک می‌کنند و هرکدام تخصص خاصی دارند. حقوق این چهار نفر به اضافه هزینه‌ها را با هم جمع کنیم، واقعا به سود نجومی که مردم فکر می‌کنند، نمی‌رسیم.

همین سودی که می‌فرمایید نجومی نیست، چقدر است؟ می دانم خیلی سخت است که بخواهید سود خالصتان را بگویید، ولی به طور میانگین که می‌توانید مثال بزنید که در ماه‌هایی که بازار داغ است، چقدر درآمد دارید و وقتی بازار کساد است، درآمدتان چقدر می‌شود؟

به طور میانگین اگر بخواهم بگویم در ماه‌هایی که خیلی‌خوب کار می‌کنیم و در ماه بین 10 تا 12 عروس داریم، بین 150 تا 200میلیون تومان. اما در بعضی از ماه‌ها سود خالص به 50میلیون تومان هم نمی‌رسد.

 

ولی خب درآمدتان در بعضی ماه‌ها و شب عید طوری هست که کسادی بقیه ماه‌ها را جواب بدهد؟

گاهی اوقات این شکلی است. ولی سال گذشته شب عید با ماه رمضان همزمان بود و عروس خیلی نداشتیم. اما بازهم اوضاع طوری بود که فروردین کساد را پشت سر بگذاریم.

 

حالا که تا اینجا جلو آمدیم، بیشترین درآمدی که در این 40سال آرایشگری داشته‌اید، چه زمانی بوده و چقدر؟

عید سال 1400 چیزی حدود 300میلیون تومان سود کردیم. با اینکه هنوز کرونا وجود داشت و کمتر عروسی می‌گرفتند ولی کرونا کمرنگ شده بود و بعد از آن رکود شدید سال 98 و 99، سال 1400 ناگهان اوضاع بهتر شد و بعضی روزها تا ساعت 2نیمه‌شب هم کار می‌کردیم. آن سال در این 40سالی که کار می‌کنم، واقعا نمونه بود. ولی این را هم یادتان باشد، ما دوسال سخت کرونا را هم پشت سر گذاشتیم. بساط عروسی که به کل برچیده شده بود و مهمانی هم که برگزار نمی‌شد. روزی دو، سه‌تا مشتری بیشتر نداشتیم. خیلی از آرایشگرهایی که اجاره می‌دادند، کارشان را جمع کردند و من چون ملک برای خودم بود توانستم دوام بیاورم.

 

کدخبر: ۵۵۹۹۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر