کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۰۷۰
تاریخ خبر:

‌ پشت‌ پرده بازار مبل‌فروش‌ها

‌ پشت‌ پرده بازار مبل‌فروش‌ها

بهترین زمان خرید مبل جدید کدام فصل سال است و چرا نباید از ‌دکور مغازه‌‌ ‌چیزی انتخاب کرد؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  بالا رفتن قیمت‌ها بازار را خلوت کرده است. چاره‌ای نیست چون مواد اولیه مثل چوب، ‌پارچه و فوم آنقدر گران شده که مبل‌فروش‌ها مجبور هستند محصول نهایی را با قیمت بالایی بفروشند. آقای مقصودی، از ۱۵ سال پیش تا الان به‌عنوان تولیدکننده و فروشنده مبل فعالیت کرده و می‌گوید‌ این روزها خلوتی فروشگاه‌های مبل، شبیه نمایشگاه خودروهای خارجی است.

 

به دلیل قیمت‌های بالا کسی جرات نمی‌کند واردشان شود. می‌گوید این وسط یک سری هستند که با تولید مبل‌های بی‌کیفیت و ارزان، کار فروش مبل را سخت‌ می‌کنند. مبل‌هایی که با چوب‌های سبک و بی‌کیفیت و نازک، فوم گرم و ابر و کلاف بی‌دوام و اسکلت‌بندی ناپایدار ساخته می‌شود و مشتری را بی‌اعتماد می‌کند.

 

چون یک مدل مبل L راحتی در یک مغازه ۱۰ میلیون تومان است،‌ در یک مغازه ۲۵ میلیون و در فروشگاه دیگر با قیمت ۴۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. همین کار را سخت می‌کند. به گفته آقای مقصودی در بازاری که دست زیاد است و هر فروشگاهی برای خودش قیمت می‌دهد، راضی کردن مشتری برای خرید خیلی مشکل می‌شود. با این اوصاف این فروشنده از کارش راضی است. از سودش نمی‌گوید ولی دخلش ماهیانه ‌ تا ۴۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

 

چرا قیمت انواع مبل این قدر متفاوت است، همین مبل راحتی که شما قیمت گذاشته‌اید ۴۵ میلیون تومان، یک مغازه دیگر ۳۰ میلیون تومان می‌فروشد. البته من در فضای مجازی همین مبل ال را با قیمت ۱۵ میلیون تومان هم دیده‌ام.

اسم فضای مجازی را اصلا نیاورید. مگر می‌شود از دور مبل خرید. مبل را باید ببینید. به پارچه‌اش دست بکشید، خواب پارچه را متوجه شوید. نشیمن مبل را حس کنید. بعضی وقت‌ها مبل‌ها در عکس خیلی قشنگ هستند ولی وقتی روی آن بنشینید حال بدی پیدا می‌کنید. گاهی وقت‌ها مدل پشتی به شکلی است که نمی‌توانید خوب تکیه بدهید.

وقتی مبل راحتی و برای اتاق نشیمن باشد،‌ اگر نتوانید تکیه بدهید چه فایده دارد. یا بعضی از مبل‌ها بلند هستند و پایتان به زمین نمی‌رسد یا ارتفاعشان این قدر کم است که مدام باید پایتان را جمع کنید. به همین دلیل همین اول گفت‌وگو می‌گویم من مخالف خرید از مبل فروش‌های مجازی هستم. البته بعضی‌هایشان. همین حالا اگر تشریف ببرید به اتحادیه چند صد پرونده درباره کلاهبرداری مبل فروش‌های مجازی می‌بینید. برای همین می‌گویم هر کسی که می‌خواهد مبل بخرد، حالا مبل هم نه، حتی یک میز ساده، دراور، یک کشوی معمولی ... اول جنس را از نزدیک ببیند. بوی چوب را حس کند و بعد خرید کند. 


کاری به فضای مجازی نداریم، دلیل اختلاف قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف را نگفتید؟

دلیلش کیفیت مواد است. در چند سال گذشته چند نوع مبل راحتی معروف شده‌اند که شناخته شده‌ترین آنها مدل چستر و مدل لمسه کوبی است. لمسه کوبی هم با پارچه عادی انجام می‌شود و هم با چرم و چرم مصنوعی. مبلی که با دست لمسه کوبی می‌شود چون کار و زمان بیشتری می‌برد، قطعا قیمتش گرانتر است.

لمسه کار اول محل دقیق لمسه دوزی را روی چوب مشخص می‌کند و بعد آن قسمت را سوراخ می‌کند و اسفنج را می‌چسباند. ولی در لمسه کاری چرخی کار خیلی سریع‌تر انجام می‌شود و با چرخ مخصوص و نوار مغزی کار در می‌آید. مبلی که با چرخ لمسه کاری می‌شود ارزانتر است. ولی این را مشتری در نگاه اول حس نمی‌کند. برای همین ممکن است قیمت یک مبل لمسه کاری چرم مثلا ۵۰ میلیون باشد یک جای دیگر ۱۰۰  میلیون تومان. البته در قیمت مبل کلاف کار، نوع پارچه و نوع فوم هم خیلی مهم است. خود نوع کلاف تاثیر زیادی روی قیمت مبل دارد.


کلاف چی هست؟

مهمترین قسمت مبل کلاف آن است. چون اگر مبل روی کلاف بی‌کیفیت درست شود، ‌بعد از یک سال از قیافه می‌افتد و خیلی زود پایه آن می‌شکند یا قسمت نشیمن فرو می‌رود. اسکلت چوبی مبل کلاف است که بقیه اجزای مبل مثل فوم و فنر و پارچه روی همین اسکلت استوار می‌شود.

مبلی که کلاف خوبی داشته باشد سال‌ها عمر می‌کند. کلاف مبل باید محکم باشد وگرنه با چند بار اسباب کشی و ضربه خوردن و در معرض رطوبت بودن خراب می‌شود. وقتی کلاف از اساس درست نباشد بهتر است اصلا سراغ آن مبل نروید چون پولتان را دور می‌ریزید. برای همین من مخالف خرید اینترنتی هستم چون تا وقتی کلاف را نبینید نباید مبل را بخرید. 


از کجا بفهمیم که کلاف مبل محکم و درست و حسابی است؟

اگر مبل استیل و یا مبل‌هایی انتخاب می‌کنید که اسکلت بندی ظریف دارند باید حتما به پایه‌های آن توجه کنید. کلافش نباید لق بزند. روی پایه‌ها را حتما دست بکشید اگر روی سطح آن پستی و بلندی و سوراخی که با رنگ پوشیده باشد،دیدید، کلاف مشکل دارد. روی مبل حتما بنشینید. کلاف و اسکلت‌بندی که از چوب با کیفیت درست شده به هیچ وجه صدا نمی‌دهد.

اگر کلاف صدا داد، خوب نیست. چون اتصالات کلاف تراز نیست به همین دلیل صدای غیژ غیژ می‌دهد که اصلا نشانه خوبی نیست. قسمت اسکلت‌بندی هم نباید زدگی وخوردگی داشته باشد. اگر روی پایه یا دسته مبل شکستگی یا ترک دیدید، این کلاف تحت فشار درست شده و چوبش هم کیفیت نداشته و ترک خورده. البته بعضی‌ها سعی می‌کنند این ترک‌ها و شکستگی‌ها را با رنگ بپوشانند ولی باز هم اگر دقت کنید می‌توانید تشخیص بدهید. 


به غیر از کلاف برای خرید مبل به چه نکاتی توجه کنیم؟

به رنگ چوب مبل. الان بیشتر مبل‌های راحتی که برای نشیمن درست می‌شود پایه‌های فلزی دارند. این مبل‌ها خیلی محکم هستند. ولی اگر مبل با پایه چوبی خریدید، حتما حواستان باشد رنگ چوب تیره باشد. چون استحکام چوب را به رنگ آن می‌شناسند. مثلا چوب گردو که قیمت بالایی دارد خیلی محکم است و بیشتر برای مبل‌های مرغوب از این چوب استفاده می‌کنند.


از چوب ملچ، بلوط، صنوبر و راش و چوب روسی هم برای ساخت انواع مبل استفاده می‌شود. چوب سفید معمولا انتخاب خوبی برای ساخت مبل نیست. چون انعطاف ندارد و زود می‌شکند. برای همین قیمت کمی دارد. بیشتر مبل‌های ارزان‌قیمت بازار از همین چوب‌ها درست می‌شود. مثلا یک مبل استیل که با چوب گردو درست می‌شود قیمتش خیلی بالاتر از چوب راش و صنوبر است.

برای همین قیمت مبل‌ها متفاوت است. یک مغازه مبل استیل با کلاف گردو را ۸۰ میلیون تومان می‌فروشد، یک مغازه مبل استیل با کلاف راش را ۶۰ میلیون تومان. یک فروشگاه هم مبل استیل با کلاف چوب سفید را با قیمت ۳۰ میلیون تومان می‌فروشد.  تازه این وسط بعضی از مبل فروش‌ها مبل پلی استر را به اسم مبل چوبی می‌فروشند.

قیمت این مدل مبل‌ها هم متفاوت است. ممکن است در نگاه اول اصلا متوجه نشوید، چون طوری پایه و دسته‌ها را رنگ می‌کنند که تشخیص آن برای افراد عادی خیلی سخت است. نئوپان و چوب مصنوعی هم هست که من اصلا دلم نمی‌خواهد درباره این مبل‌های بی‌کیفیت حرف بزنم. 


خب مشتری باید آگاه باشد که چه مبلی می‌خرد بالاخره کلی هزینه می‌کند.

خیلی سخت است ولی باید قیمت‌ها را مقایسه کنید. وقتی یک مبل با همان مشخصات ۲۰ میلیون تومان ارزانتر است، حتما موادش بی‌کیفیت است. بعضی از مبل فروش‌ها فقط مبل را در نمایشگاه نشان می‌دهند واجازه نمی‌دهند مشتری به کارگاه برود. چون اگر بتوانید به کارگاه بروید می‌توانید اسکلت و کلاف مبل‌ها را ببینید.

اینجا چون همه چیز خام است و هنوز رنگ کاری و رویه کوبی انجام نشده می‌توانید تفاوت پلی استر و چوب  و نئوپان را تشخیص بدهید. البته وزن این مبل‌ها خیلی سنگین‌تر از چوب است. اگر متوجه شدید که یک مبل بیش از حد سنگین است، باید شک کنید. چون مبلی که با چوب گردو درست شده سنگین می‌شود اما این سنگینی غیر متعارف نیست. ظاهر نئوپان هم که خیلی با چوب فرق می‌کند و اگر در اسکلت‌بندی ببینید خیلی زود متوجه می‌شوید. 


فکر کنم تا اینجا به شگردهای خوبی اشاره کردید، به غیر از این مواردی که گفتید چطور مبل خوب را از مبل بد تشخیص بدهیم؟

اگر خیالتان از کلاف و اسکلت‌بندی راحت شد، باید حواستان به فوم اسفنجی که در مبل به کار رفته باشد. اینکه شما می‌گویید چرا قیمت بعضی از مبل‌ها که از نظر ظاهر شبیه هم هست، با هم فرق دارد به این چیزها مربوط است. مثلا بعضی از مبل سازها از فوم گرم برای نشیمن استفاده می‌کنند. 

فوم گرم دوام خوبی ندارد و بعد از چند ماه کیفیت و فرمش را از دست می‌دهد. اما  اسفنج با کیفیت و فوم سرد دوام بهتری دارند. چون فوم سرد انعطاف پذیر است و بعد از فشار دادن دوباره به حالت اولیه خودش بر می‌گردد. بنابراین وقتی می‌خواهید مبل بخرید حتما یک بار روی آن بنشینید و انعطاف‌پذیری آن را ببینید. در بعضی از مبل‌های ارزان هم از ابرهای سفت استفاده می‌کنند. که دیگر آخر کم فروشی و کلاهبرداری است.


 چطور از زیر پارچه متوجه شویم ابر است یا فوم؟

برای ساخت بعضی از قسمت‌های مبل به ابر نیاز است. ولی بیشتر برای زیرکاری‌ها. مثلا زیر فوم روی اسکلت بندی بعضی از مبل‌ها را با ابر می‌پوشانند و بعد روی آن فوم می‌کشند. منظور من این است که از ابر به جای فوم اصلی و قسمت نشیمن و تکیه‌گاه استفاده کنند. ابر خیلی نرم است و تفاوت زیادی با اسفنج و فوم دارد. اسفنج‌هایی داریم که تراکم بالایی دارند و مثل فوم سرد کیفیت خیلی خوبی دارند. اما این ابرها نازک هستند و بعد از چند ماه استفاده تحلیل می‌روند و یک اسکلت می‌ماند و یک مقدار پارچه شل و ...


پارچه چی؟ چه پارچه‌هایی برای مبل بهتر است؟

الان پارچه‌های چرم و نانو خیلی طرفدار دارد. پارچه‌ای مرغوب است که در برابر آب و باکتری مقاوم باشد. من خودم به عنوان یک تولید کننده عاشق چرم هستم. درست است چرم قیمت بالایی دارد، اما هم خیلی شیک است و هم این که اگر خوب از آن نگهداری کنید ماندگاری بالایی دارد و خیلی راحت با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شود.


پارچه مبلی مازراتی هم این روزها خیلی طرفدار دارد. این پارچه‌ها رنگ‌های متعدد و متنوعی دارند. این پارچه شبیه مخمل است اما مثل مخمل هموار و نرم نیست. این پارچه هم کیفیت خوبی دارد و هم اینکه خیلی راحت تمیز می‌شود، راحت با شامپو فرش می‌توانید این مبل‌ها را تمیز کنید. پارچه‌های مخمل هم که بیشتر برای مبل‌های کلاسیک استفاده می‌شود.

نظرمن این است اگر می‌خواهید مبل راحتی بخرید، پارچه مازراتی را انتخاب کنید. چون بچه‌ها غذا و خوراکی را روی مبل می‌خورند. این پارچه‌ها زود تمیز می‌شوند. پارچه چرم برای مبل کلاسیک در پذیرایی انتخاب بهتری است. پارچه میکروفیبر هم انتخاب خیلی خوبی برای مبل راحتی است. میکروفیبر ضد آب است و مایعات را جذب نمی‌کند. الیاف میکروفیبر طوری درست شده که در هم تنیده است و کیفیت بالایی دارد. 


اگر شما خریدار باشید و بخواهید یک دست مبلمان با کیفیت بخرید با توجه به همه نکاتی که درباره کلاف و فوم و پارچه گفتید، چه ترکیبی را انتخاب می‌کنید.

من عاشق مبل کلاسیک هستم. قطعا مبل کلاسیک با پارچه مخمل انتخاب می‌کنم که از چوب گردو و فوم سرد ساخته شده باشد. برای اتاق نشیمن هم یک دست مبل چرم می‌خرم که یا از چوب روسی درست شده یا اسکلتش گردو یا بلوط است. فوم هم حتما فوم سرد انتخاب می‌کنم. حتما مبل را سفارش می‌دهم تا برایم بسازند. چون مبلی که در مغازه باشد، ‌چند ماه آفتاب خورده. افراد زیادی روی آن نشسته‌اند و زمان تغییر دکور هم کلی جا به جا شده و آسیب دیده. 


 الان مردم بیشتر چه مبلی می‌خرند؟

مبل‌هایی که قیمت مناسبی داشته باشند. یک گروه از مشتری‌ها هستند که استیل‌باز و کلاسیک‌باز هستند. هر چند وقت یک بار یک دست می‌خرند و خوب هم هزینه می‌کنند. اما بیشتر مشتری‌ها سمت مبلمان راحتی می‌روند. دیگر کسی سمت میزهای ناهارخوری بزرگ نمی‌رود. خانه‌ها کوچک شده و مردم فضای مناسبی ندارند.


بیشتر میزهای ناهارخوری کوچک و میزهایی را که جمع می‌شوند یا صندلی‌های کوچک و جمع شو دارند، ‌انتخاب می‌کنند. مردم دیگر می‌روند سر اصل مطلب. یعنی فقط چیزی که لازم دارند می‌خرند. تا چند سال پیش، مبل راحتی می‌خریدند، کنارش میز عسلی و میز کنسول هم می‌خریدند. آباژور هم روی آن می‌گرفتند. الان بعضی‌ها پول میز عسلی را به سختی می‌دهند و می‌گویند اینها را اشانتیون روی مبل بدهید. 


 بیشتر چه زمانی مشتری دارید؟ شب عید قطعا بازارتان داغ است؟

لزوما این شکلی نیست. شاید قدیم این طوری بود که مردم هر چند سال یک بار وسایل خانه را عوض می‌کردند. ولی حالا بسته به نیازشان خرید می‌کنند. کسانی که جهیزیه می‌خرند که شب عید و غیر آن ندارد. مجبور هستند یک دست مبل را بخرند.


ولی اگر بخواهیم زمان مشخصی را بگوییم، هم آخر تابستان و هم آخر زمستان بازار یک تکانی می‌خورد. مثلا من یک مشتری داشتم که سالی یک بار مبلمان خانه‌اش را عوض می‌کرد. خانمش می‌گفت مدل و رنگش دلم را می‌زند. همان مشتری بعد از بالا رفتن قیمت‌ها هر سه سال یک بار مبل‌هایش را عوض می‌کند. 


چرا قیمت‌ها این قدر بالا رفته؟ چرا یک مبل راحتی معمولی ۱۵۰ میلیون تومان است؟

چون یک زمانی ما خودمان چوب داشتیم. ولی از وقتی استفاده از چوب‌های جنگل‌های خودمان ممنوع شد،‌ چوب خارجی وارد کردند. دیگر دلیلش معلوم است. وارد کردن با دلار است. چوب را با دلار روز می‌خریم و مجبوریم قیمت را بالا ببریم. پارچه از چین و ترکیه می‌آید. فوم از چین می‌آید. یک سری چوب از روسیه و... همه این‌ها وارداتی است و با دلار حساب می‌شود به همین دلیل قیمت‌ها بالا رفته. 


 الان با این قیمت‌ها، اوضاع فروشتان چطور است؟

من آدمی نیستم که شکایت کنم. چون ما کارمان تولید است و فروشگاه هم داریم و به بقیه مغازه‌ها هم مبل می‌فروشیم اوضاع بد نیست. ولی همیشه هم خوب نیست. از دهم دی ماه به بد شب عید کاسب‌ها و تولید کننده‌ها شروع می‌شود. از این تاریخ به بعد بازار تکان می‌خورد. اما بعضی از فروشنده‌ها از اوایل مهر تا این تاریخ خیلی بازارشان کساد است. بعضی‌ها مجبور هستند تخفیف‌های ۳۰ تا ۷۰ درصدی بگذارند تا مشتری را به داخل مغازه بکشانند. 


پس الان زمان خوبی برای خرید مبل است؟

بله. الان بیشتر فروشگاه‌ها حراج گذاشته‌اند تا برای شب عید جنس جدید بیاورند. هر چه زودتر سفارش بدهید بهتر است. اگر بگذارید شب عید خرید کنید هم قیمت‌ها بالاست و هم اینکه ممکن است مبل بی‌کیفیت بخرید.
 

اگر بخواهید دخل و خرجتان را حساب کنید اوضاع چطور است؟ یا بهتر بپرسم شما به عنوان تولید کننده و فروشنده مبل ماهی چقدر سود می‌کنید؟

ما طوری کار می‌کنیم که دخل دو سه ماه سال خرجمان را در بیاورد. نمی‌توانم به طور دقیق بگویم ماهی چقدر سود می‌کنیم. ولی ماهیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان درآمد داریم. ولی این سود نیست. باید از این مبلغ پول سه کارگر و خرید چوب، پارچه و فوم و بقیه مواد لازم را هم بدهم.  پول برق و گاز و آب کارگاه و مغازه هم هست واقعا، نمی‌دانم ماهی چقدر سود می‌شود. ولی به طور میانگین بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان درآمد داریم. 


با این اوصاف راه‌اندازی یک فروشگاه مبل به صرفه است؟

اگر مغازه مال خودتان باشد و روش و شگردهای کار را یاد بگیرید شاید. ولی برای راه‌اندازی یک فروشگاه مبل باید یک مغازه بزرگ داشته باشید. در مغازه‌های کوچک فقط دو دست مبل جا می‌شود. مشتری وقتی می‌بیند جنسی تو مغازه نیست وارد آن مغازه نمی‌شود به همین دلیل اجاره فروشگاه با مساحت بالا خیلی زیاد است و حداقل بالای یک میلیارد تومان باید پول پیش داشته باشید و بسته به اینکه کجای شهر هستید باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان اجاره بدهید. 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۰۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر