کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۷۷۴
تاریخ خبر:

خاندان لاریان‌؛ از رقابت با «باربی» تا برند جدید

خاندان لاریان‌؛ از رقابت با «باربی» تا برند جدید

درباره جاسمین لاریان و پدرش اسحاق که صاحب دو برند موفق در آمریکا هستند

هفت صبح| جاسمین یا یاسمین لاریان حکمت، صاحب ایرانی‌تبار یکی از برندهای مشهور و لوکس آمریکا، به تازگی یکی از بوتیک‌های خود را در میامی افتتاح کرده است. طراحی منحصر به فرد این بوتیک، از نمای فیروزه‌رنگ آن گرفته تا مجسمه سه‌ونیم متری داخل ساختمان، موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

 

جالب است بدانید که نه‌تنها جاسمین لاریان در سال 2018 بهترین طراح مجله فوربز شده، بلکه پدرش اسحاق لاریان هم سازنده عروسک‌های مشهور برتز «Bratz» است و از میلیاردرهای آمریکا محسوب می‌شود؛ آن‌ها به قدری ثروتمند هستند که در عروسی پر زرق و برق خانواده امبانی هم حضور داشتند.

 

بوتیک جدید لاریان در میامی کم از یک اثر هنری ندارد. نمای بیرونی ساختمان با 1800کاشی‌ که تمام آن‌ها با دست نقاشی شده‌، مساحت 140متر مربعی آن را پوشانده است. این کاشی‌ها با زمینه سفید، به رنگ آبی فیروزه‌ای و با الهام از نقوش ایرانی طراحی شده و از دور شباهت زیادی به دیوارهای مساجد تاریخی ایران دارد. هرچند که از نزدیک، طرح‌ها کاملا ایرانی نیستند اما سعی شده به اصالت ایرانی صاحب این برند اشاره داشته باشد.

عروسک‌‌ برتز

به محض ورود به این ساختمان، یک مجسمه سه‌ونیم متری بتنی قرار گرفته که به دست مادر جاسمین ساخته شده است. موفقیت لاریان حکمت (حکمت نام خانوادگی همسر ایرانیش رایان حکمت است) علاوه بر ثروت پدر، به مادرش هم مربوط می‌شود. آنجلا لاریان طراح لباس و مجسمه‌ساز است و به گفته جاسمین بزرگ شدن در کنار کارهای هنری او نقش بزرگی در علاقمندی‌اش به طراحی مد داشته است. 

 

این طراح ایرانی ساکن لس‌آنجلس، در موسسه فناوری مد نیویورک تحصیل کرده و سال آخر دانشگاه یک کالکشن کامل برای برند خود «کالت گایا» آماده کرده است. هرچند که به گفته خودش، نه در دانشگاه و نه در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی برندش موفق نبوده تا اینکه بالاخره اینستاگرام کار خود را کرده است.

 

اخبار مربوط به ایرانیان خارج از کشور را در هفت صبح دنبال کنید.

 

کیف هلالی شکلی که جاسمین از جنس بامبو ساخته بود، ناگهان در سال 2016، چهار سال بعد از راه‌اندازی کالت‌گایا، تبدیل به یک ترند بزرگ اینستاگرامی شد. جسیکا آلبا، کندال جنر، میشل ویلیامز و رزی هانتینگتون از اولین افراد مشهوری بودند که با خرید از برند لاریان آن را به ترند روز تبدیل کردند. جاسمین در سال 2018 در لیست افراد موفق زیر 30سال فوربز قرار گرفت و در زمینه هنر و استایل به عنوان بهترین معرفی شد.

 

دعوای حقوقی باربی و «برَتز» 

اسحاق لاریان، پدر جاسمین است؛ کسی که با ثروت 1/1میلیارد دلاری‌ خود که البته مربوط به سال 2018 است و تا به امروز احتمالا بیشتر هم شده، توانسته در یک دعوای حقوقی، کارخانه سازنده عروسک‌های باربی را شکست بدهد. اسحاق، متولد کاشان و بزرگ شده تهران در سال 1346، در 17سالگی یک بلیط یک طرفه به آمریکا گرفت و با چند صددلار زندگی خود را در این کشور شروع کرد.

 

ابتدا در رستوران‌ها گارسونی می‌کرد اما چندسال بعد با برادرش یک شرکت واردات و صادرات لوازم الکتریکی باز کرد و در عرض 9ماه توانست 30هزار دلار کسب درآمد کند. پنج سال بعد شرکت آن‌ها اسمش را به شرکت ام‌جی‌ای اینترتینمنت تغییر داد که در حال‌حاضر یکی از بزرگترین شرکت‌های سرگرمی آمریکاست. برگ برنده اسحاق اما در طراحی و ساخت عروسک‌های برَتز بود.

 

عروسک‌هایی کوچک شبیه به باربی اما با ظاهری شرقی‌تر. این عروسک‌ها خیلی زود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌ها در جهان شدند تا جایی‌که کارخانه سازنده باربی هم در این‌باره احساس خطر کرد.  در سال 1386، «متال» کارخانه عظیم اسباب‌بازی سازی و سازنده عروسک‌های «باربی» برعلیه شرکت «ام‌جی‌ای» و صاحب ایرانی آن ادعای خسارت کرد. خانواده لاریان چهارسال درگیر این دعوای حقوقی بودند اما در آخر هیات‌منصفه رای را به نفع لاریان صادر کرد.

 

کارخانه متال نتوانست مدارک لازم مبنی بر داشتن حق امتیاز عروسک‌های برتز را به دادگاه ارائه دهد. هیات‌منصفه ادعای «متال» مبنی بر داشتن کلیه حقوق و امتیازات ساختن عروسک‌های «برتز» و اینکه این عروسک‌ها به باربی شباهت دارند و همچنین اتهام دزدیدن طرح و مدل‌های اولیه آن به دست لاریان را رد کردند.

 

درعوض «متال» مجبور به پرداخت بیش از ٨٨میلیون دلار غرامت به «ام‌جی‌ای» شد؛ چرا که اتفاقا آن‌ها در بیش از ١١۴مورد مختلف، از طرح‌های برتز استفاده کرده بودند. موفقیت عروسک‌های ساخت اسحاق لاریان باعث شد، او در سال ٢٠٠۴، با عنوان «تاجر موفق سال» در صدر فهرست «ارنست و یانگ» قرار بگیرد.

 

کدخبر: ۵۶۳۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر