کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۸۲۹
تاریخ خبر:

کنسولگری ایران در کانادا بازگشایی «نشد» اما...

کنسولگری ایران در کانادا بازگشایی «نشد» اما...

همکاری جدید ایرلند و ایران تمدید و صدور گذرنامه برای ایرانیان کانادا را راحت‌تر کرده است

هفت صبح| روز گذشته خبری با عنوان «بازگشایی کنسولگری ایران در کانادا» در فضای مجازی و بعد در برخی رسانه‌های داخلی منتشر شد. این خبر اشتباه، در نتیجه انتشار خبر دیگری درباره یک مسیر سریع‌تر و مستقیم‌تر برای تمدید پاسپورت ایرانیان مقیم کانادا بود.

 

در حقیقت اتفاقی که افتاده این است که ایرانیان ساکن کانادا دیگر مجبور نیستند از طریق سفارت پاکستان در آمریکا یا سفارت ایران در مکزیک برای تمدید گذرنامه‌های خود اقدام کنند. حالا کارهای کنسولی این افراد از طریق همکاری سفارت ایرلند در اتاوا با سفارت ایران در دوبلین انجام می‌شود که برخلاف روش‌های قبلی دو هفته بیشتر زمان نبرده و کم هزینه‌تر است.   

 

به طور کلی بیش از 200 هزار و 500 ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند و 10هزار و 680 نفر از آن‌ها در سال 2023 اقامت دائم کانادا را دریافت کرده‌اند. جمعیت بزرگی از این افراد همچنان به ایران رفت و آمد می‌کنند و هر پنج سال یک بار باید پاسپورت خود را تمدید کنند. از سال 2012 به بعد به دلیل برخی مسائل سیاسی سفارت ایران در کانادا تعطیل شد. این به این معناست که سفارت یا کنسولگری دوجانبه میان دو کشور وجود ندارد.

صفحه ایرانیان خارج از کشور را در سایت هفت صبح دنبال کنید.

 

با این حال خدمات کنسولی مرتبط با ایرانیان کانادا از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک کانادا در کشورهای دیگر تا به امروز ممکن بوده است. پیش از همکاری اخیر ایران و ایرلند در زمینه صدور گذرنامه، ایرانیان ساکن کانادا سه راه برای تمدید و صدور گذرنامه خود داشتند؛ واشنگتن، مکزیک و ونزوئلا. رایج‌ترین راهی که ایرانی‌ها برای جلو بردن خدمات کنسولی خود استفاده می‌کردند از طریق دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا بود که در سفارت پاکستان واقع شده است.

 

همچنین ایران در مکزیک و ونزوئلا هم سفارت دارد که برخی از این طریق برای دریافت گذرنامه خود اقدام می‌کردند. اما حالا این مسیر خیلی ساده‌تر شده و دیگر احتیاجی به گذراندن مراحل قبلی نیست. جدیدا بخش کنسولی سابق ایران در اتاوا با همکاری سفارت ایران در دوبلین ایرلند این مسیر دریافت و تمدید گذرنامه را برای ساکنین کانادا ساده‌تر کرده‌اند.

 

این به این معنی نیست که کنسولگری ایران در اتاوا بازگشایی شده، بلکه همه مراحل به طور مجازی جلو می‌رود. متقاضیان می‌توانند وارد سامانه میخک شوند و مدارک خود را بارگذاری کنند. بعد از انجام عملیات گذرنامه در سفارت ایران در دوبلین چاپ می‌شود از طریق شرکت پست ایرلند به در خانه متقاضی می‌رسد. پیش از این هم این مراحل به طور مجازی انجام می‌شد اما تفاوت بزرگی که اقدام از طریق سفارت پاکستان در واشنگتن داشت، مدت زمانی بود که متقاضیان باید برای دریافت پاسپورت خود انتظار می‌کشیدند.

 

حالا زمان انتظار از 6 تا 8 هفته به تنها 15 روز کاهش پیدا کرده است. همچنین تفاوت دیگری که این روش جدید با روش‌های قبلی دارد، این است که دیگر حتی احتیاجی به رفتن به اداره پست نیست. پیش از این ساکنین کانادا باید بعد از به پایان رساندن مراحل سامانه میخک، وارد سامانه دیگری می‌شدند و فرم گذرنامه را پرینت می‌گرفتند، بعد هم با مدارک به اداره پست رفته و آن را برای سفارت‌ ایران در مکزیک یا ونزوئلا و یا دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن می‌فرستادند.

 

یعنی علاوه بر هزینه صدور گذرنامه باید هزینه رفت و برگشت پست را هم پرداخت می‌کردند. حالا فقط نیاز است که وارد سامانه میخک شوند و بعد از بارگذاری مدارک با پردخت 100 یورو منتظر رسیدن گذرنامه خود بمانند. برخی ساکنان کانادا در توئیتر گفته‌اند که پیش از این برای دریافت پاسپورت خود از واشنگتن 400 دلار هزینه کرده‌اند. گفته می‌شود این امکان از حدود پنج ماه پیش ممکن شده اما بسیاری از ایرانیان از آن خبر نداشته‌اند.

 

کدخبر: ۵۶۳۸۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر