کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۶۴۲
تاریخ خبر:

ماجرای دو زن ایرانی که این روزها‌ در‌ دوبی سروصدا کرده‌اند

ماجرای دو زن ایرانی که این روزها‌ در‌ دوبی سروصدا کرده‌اند

آشپزخانه ایرانی آریانا در لیست زیباترین رستوران‌های جهان جایزه ورسای قرار گرفته است

هفت صبح| ‌جایزه سالانه ورسای، که یک جایزه جهانی معماری و طراحی است، لیست زیباترین رستوران‌های جهان برای سال 2024 را معرفی کرده و اسم یک رستوران ایرانی در آن به چشم می‌خورد؛ رستوران آشپزخانه ایرانی آریانا در دوبی که پیش از این هم موردتوجه جهانی قرار گرفته است‌.

آریانا باندی

این لیست شامل ۱۶رستوران تازه افتتاح‌شده از پاریس تا دوبی است که برای کسب سه‌عنوان جهانی، جایزه بزرگ ورسای، طراحی داخلی و خارجی به رقابت می‌پردازند. صاحب این رستوران از معروف‌ترین آشپزهای ایرانی در جهان است که برای مراسم بزرگی مثل اسکار و گلدن گلوبز کار کرده و افرادی مثل نیکول کیدمن و برد پیت او را برای مهمانی‌های خود استخدام کرده‌اند.

 

این اولین‌بار نیست که اسم آشپزخانه ایرانی آریانا در لیست بهترین‌ها قرار می‌گیرد. سال گذشته مجله لوکس‌بوک، این رستوران را در لیست لوکس‌ترین رستوران‌های دوبی آورد؛ همچنین بارها منتقدان غذا، آشپزخانه ایرانی آریانا را به عنوان بهترین رستوران ایرانی دوبی معرفی کرده‌اند. این رستوران در هتل آتلانتیس رویال، مجلل‌ترین هتل امارات و حتی خاورمیانه واقع شده که در موفقیت‌های آن بی‌تاثیر نبوده است. کسی که پشت این رستوران موفق ایستاده، سرآشپز، نویسنده و شخصیت تلویزیونی معروف ایرانی، آریانا باندی است.

 

اسم این رستوران و سرآشپزش احتمالا برای برخی آشنا باشد؛ چرا که سال‌ها پیش یک برنامه آشپزی با همین اسم از شبکه‌های ماهواره‌ای و نشنال‌جئوگرافیک پخش شد و طرفداران زیادی پیدا کرد. آریانا باندی آشپز و نویسنده ایرانی- آمریکایی سال 2015 به ایران آمد و به مدت دو سال در ایران ماند و با سفر به شهرهای ایران و آشنا شدن با فرهنگ غذایی مناطق مختلف برنامه تلویزیونی «آشپزخانه ایرانی آریانا» را ساخت.

 

او در این برنامه تلویزیونی به نقاط مختلف ایران می‌رفت، در بازارهای محلی می‌چرخید و از مردم بومی هر منطقه یک غذای جدید یاد می‌گرفت. بعد از پخش همین برنامه بود که حاکم دوبی شیخ محمدبن راشد آل‌مکتوم، با او تماس گرفت و باندی را به یک افطار در امارات دعوت کرد. باندی که با همسر و پسر کوچکش در سان فرانسیسکو زندگی می‌کرد، مدتی بعد از سفرش به دوبی، دوباره تماسی از شرکت سرمایه‌گذاری دوبی دریافت کرد.

 

آن‌ها به او پیشنهاد دادند یک رستوران در مرکز لوکس اقامتی آتلانتیس‌رویال باز کند. آریانا این پیشنهاد را قبول کرد و قرار بود در سال 2019 این رستوران باز شود اما شیوع کرونا این افتتاحیه را به تعویق انداخت. او حالا یک سالی است که رستورانش را به نام همان شوی تلویزیونی معروف راه‌اندازی کرده است. آریانا بعد از راه‌اندازی این رستوران در مصاحبه‌ای با مجله ووگ گفت که نقل مکان به دوبی باعث شد تا بتواند بیشتر به ایران سفر کند و پسرش فارسی را کامل یاد بگیرد. او همچنین یک خانه تاریخی در کاشان خرید و بعد از بازسازی، آن را به یک مرکز آموزش آشپزی تبدیل کرد.

 

برنده جایزه گورمند؛ اسکار صنعت آشپزی

آریانا باندی 50ساله، علاوه بر موفقیتی که در رستوران‌داری و برنامه تلویزیونی‌اش به دست آورده، در نویسندگی هم به موفقیت‌های چشم‌گیری رسیده است. او دو کتاب آشپزی نوشته که یکی از آن‌ها شامل بیش از 100دستور پخت شیرینی‌ بدون گلوتن و لبنیات می‌شود. کتاب دوم او که به فارسی هم ترجمه شده، «انار و گل سرخ» است که در سال 2012، برنده جایزه کتاب آشپزی گورماند شد. مسابقه جهانی گورمند، بزرگترین مسابقه کتاب‌های آشپزی است و از لحاظ مهم بودن با اسکار برابری می‌کند.

 

باندی وقتی پنج ساله بود، در خلال انقلاب ایران، از رشت، به همراه خانواده به سوئیس رفت. پدرش هم که بیشتر عمر خود را در فرانسه زندگی کرده بود، اولین رستوران فرانسوی ایران را به نام «شِی‌میشل» راه اندازی کرد. بعد از انقلاب ایران این رستوران بسته شد و پدر آریانا دومین رستوران فرانسوی- کالیفرنیایی خود را در بورلی‌هیلز به نام کلاب 22 به راه انداخت. 

 

آریانا باندی که تجارت بین‌المللی و بازاریابی خوانده بود با حمایت مالی عمویش وارد یکی از بهترین مدرسه‌های شیرینی‌پزی جهان یعنی کوردون بلو شد. او سپس سرپرستی شیرینی‌پزی هتل ماندرین در لس‌آنجلس را برعهده گرفت؛ جایی که توانست برای مراسمی مانند اسکار، گلدن گلوبز و همینطور ونیتی‌فِیر کار کند. باندی همچنین برای تام هنکس، نیکول کیدمن، بیل کلینتون، برد پیت و مدونا آشپزی کرده است. برندگان جوایز ورسای در اواخر نوامبر در ساختمان یونسکو اعلام خواهند شد.

 

 مجموعه پربار خانم «مانا» از آثار تناولی، محصص و سپهری: مانا جلالیان، مجموعه‌دار مشهور آثار مدرن و معاصر ایرانی، مجموعه‌ای از آثار مجموعه شخصی خود را در خانه مجللش در دوبی برای عموم به نمایش گذاشته است. خانه ‌او با طراحی منحصر به فرد و پنجره‌های سرتاسری با چشم‌اندازی از تمام شهر، یک فضای نمایشگاهی دیدنی را ایجاد می‌کند. آپارتمان دو طبقه جلالیان با آثار ارزشمندی از سرتاسر جهان به خصوص ایران پر شده، هرچند که تنها قسمتی از مجموعه بزرگ او را شامل می‌شود. این مجموعه‌دار ایرانی ساکن دوبی، به طور کلی 400 اثر در مجموعه خود دارد که در نمایشگاه‌ها و موزه‌های مختلف جهان از ونیز گرفته تا ونکوور نگهداری می‌شوند. 

 

نام مانا جلالیان برای جامعه هنری معاصر و مدرن ایران شناخته شده است. او صاحب آثار مهمی از جمله برخی آثار بهمن محصص، محمد احصایی، سهراب سپهری، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فریده لاشایی و بهرنگ صمدزادگان است. در تصاویری هم که از خانه‌اش در دوبی منتشر شده آثاری از بهرنگ صمدزادگان، محمد احصایی و پرویز تناولی به چشم می‌خورد. یکی از آن‌ها که به گفته خود جلالیان اثر مورد علاقه اوست، تابلوی «مانا» اثر احصایی است که برای خود مانا جلالیان کشیده است. همچنین اثر حجمی «هیچ روی صندلی» تناولی و «در پنل کلونی، پیرو کافکا» صمدزادگان از جمله آثار نمایش داده شده در آپارتمان این مجموعه‌دار است. 

 

جلالیان در کانادا به دنیا آمده اما در ایران بزرگ شده است و حالا در محله البراری دوبی زندگی می‌کند. فعالیت اصلی جلالیان طراحی داخلی است؛ حرفه‌ای که باعث شده به سمت مجموعه‌داری کشیده شود. او وقتی طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌‌های افراد برجسته آسیای مرکزی را بر عهده داشت، متوجه شد از خرید آثار هنری برای آن‌ها، سود قابل توجهی به دست می‌آورد در نتیجه فعالیتش را در زمینه مجموعه‌داری آغاز کرد. او حالا 15 سال است که به عنوان یک مجموعه‌دار فعالیت می‌کند. بسیاری از آثار هنری مجموعه مانا در موزه‌ها و دوسالانه‌های هنری مشهور در سراسر جهان از جمله دوسالانه ونیز، موزه هنرهای مدرن پاریس و موزه دیویس بوستون به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

کدخبر: ۵۶۳۶۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر