کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۶۰۱
تاریخ خبر:

متهمان ایرانی در کانادا و آمریکای جنوبی

متهمان ایرانی در کانادا و آمریکای جنوبی

پرونده کلاهبرداری مهاجرتی سه هموطن در انتاریو و دستگیری یک مرد دیگر به اتهام «برنامه‌ریزی حمله تروریستی» در پِرو

روزنامه هفت صبح| در آخر هفته‌ای که گذشت، رسانه‌های کانادایی اعلام کردند که سه ایرانی به کلاهبرداری مهاجرتی در کانادا متهم شده‌ و جامعه ایرانیان کانادا را هدف قرار داده‌اند. دو نفر از متهمان که زن هستند در این رابطه دستگیر شدند، اما پلیس یورک هنوز به‌دنبال متهم دیگر که مردی 65 ساله است، می‌گردد. طبق گزارش پلیس این افراد بیش از 40هزار دلار از دو نفر از قربانیان خود کلاهبرداری کرده‌اند. خبر دیگری هم از دستگیری یک ایرانی به نام مجید عزیزی در رسانه‌های کشور پرو منتشر شده که ادعا می‌کند او به‌همراه دو خارجی قصد داشتند به نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا اقیانوسیه حمله کنند. 

 

دو زن و یک مرد ایرانی در کانادا به کلاهبرداری مهاجرتی متهم شده‌اند؛ دو مظنون در بازداشت هستند و متهم دیگر متواری است. پلیس یورک می‌گوید واحد جرایم مالی آن‌ها در سال‌۲۰۲۲ بعد از دریافت یک شکایت درباره دو نفر که گفته می‌شود با استفاده از نام شرکت خود مرتکب کلاهبرداری شده بودند، تحقیقات این پرونده را آغاز کرد. پلیس متوجه شد که سه مظنون به دو نفر ساکن شهر مارکم اونتاریو، پیشنهاد خدمات مهاجرتی و دریافت ویزا داده‌اند.

 

قربانیان این کلاهبرداری به امید اینکه با کمک این افراد می‌توانند اقوام و بستگان خود را به کانادا بیاورند، مبلغ زیادی را به متهمان می‌دهند. با این حال متهمان صلاحیت لازم برای ارائه این خدمات را نداشتند. به گفته پلیس متهمان از قربانیان که احتمالا می‌رود از جامعه ایرانیان ساکن کانادا باشند، بیش از 40هزار دلار کلاهبرداری کرده‌اند. دو متهم زنی که در این رابطه بازداشت شده‌اند بهاره عطارباشی 45‌ساله و اکرم‌السادات ناصری 66‌ساله نام دارند. هر دوی آن‌ها به  اقدام برای ارتکاب کلاهبرداری به مبلغ بیش از پنج هزار دلار و مشارکت در سازمان مجرمانه متهم شده‌اند. ناصری علاوه بر این اتهامات، اتهام جعل اسناد را هم در پرونده خود دارد. 

 

متهم دیگری که تا به این لحظه در دام پلیس نیفتاده، مردی 65ساله به نام علی‌اصغر امینیان است. او در اینستاگرام شخصی‌اش، خود را مشاور مهاجرت، املاک و سرمایه‌گذاری معرفی کرده است. بهاره عطارباشی هم در اینستاگرام و لینکدین خود گفته است به‌عنوان مشاور املاک، متخصص وام مسکن و «مدیر مالی مجرب» فعالیت می‌کند. جامعه هدف محتواهای منتشر شده در صفحات مجازی او ایرانیانی هستند که می‌خواهند به کانادا مهاجرت کنند یا به‌تازگی وارد خاک کانادا شده‌اند.

 

عطارباشی در صفحه اینستاگرام خود به ایرانیان مشاوره مهاجرت و خرید و اجاره خانه می‌داده است. او از سال‌2021 در شرکتی به نام نیکتا امینیان به‌عنوان مدیر مالی کار خود را شروع کرد. همان شرکتی که با استفاده از اسمش، این سه متهم کلاهبرداری کرده‌اند. نیکتا امینیان که به‌عنوان مدیر و پایه‌گذار این شرکت مهاجرتی معرفی شده از اقوام و نزدیکان علی‌اصغر امینیان است، اما پلیس یورک اعلام کرده که این کمپانی و بنیانگذارش در پرونده دخیل نیستند و به‌عنوان مظنون در نظر گرفته نشدند. 

 

باتوجه به اینکه این پرونده کلاهبرداری جامعه ایرانیان کانادا را هدف قرار داده، پلیس انتاریو تصاویر متهم‌ها را منتشر کرده تا در صورتی که قربانیان بیشتری وجود داشته باشند، شکایات خود را به پلیس برسانند.   

 

کدخبر: ۵۵۴۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر