کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۳۴۳
تاریخ خبر:

اشتهای دانمارک و کانادا برای نیروی کار ایرانی

اشتهای دانمارک و کانادا برای نیروی کار ایرانی

قانون تسهیلات اقامت برای ایرانی‌ها در کانادا یک سال دیگر تمدید شد. در دانمارک هم ...

روزنامه هفت صبح| اسفند سال گذشته دولت کانادا تصمیم گرفت سیاست عمومی تازه‌ای در قبال مهاجران ایرانی پیش بگیرد و راه رسیدن آن‌ها به این کشور را آسان‌تر کند. مهلت استفاده از این شرایط قرار بود همین دو روز پیش تمام شود، اما روزگذشته دولت این کشور اعلام کرد که تسهیلات ویژه موقتی برای ایرانیان را تا سال دیگر همین موقع تمدید کرده است.

 

در این میان اما کانادا تنها کشوری نیست که درِ مهاجرت آسان را به روی ما باز کرده است. دانمارک که در سال‌های گذشته یکی از کم دردسرترین و پرتقاضاترین مقاصد مهاجرتی برای کادر درمان بوده، از سال میلادی گذشته تصمیم به افزایش صدور تعداد ویزا برای کادر درمان ایرانی گرفته است. 

 

بعد از اعتراضات سال گذشته، کانادا تصمیم گرفت به آن‌هایی که با ویزای توریستی در خاک کانادا حضور دارند فرصتی بدهد تا به دنبال کار بگردند و در این کشور ماندنی شوند. از طرفی با این کار کانادا می‌توانست کمبود نیروی کار غیر متخصص خود را هم جبران کند. یکی دیگر از تسهیلاتی که این دولت برای ایرانی‌ها در نظر گرفت مخصوص به شهروندانی بود که با کمک ثبت استارت‌آپ درخواست اقامت داشتند.

 

از زمانی که این شرایط برای استارت‌آپی‌ها فراهم شد، با موج بزرگی از کوچ فعالان حوزه تکنولوژی روبه‌رو شدیم؛ در حقیقت دریافت این ویزا بین تمام برنامه‌های مهاجرتی جهان از طریق استارت‌آپ، به کمترین مقدار پول نیاز دارد که به جز هزینه‌های پروسه دریافت ویزا و ارائه تمکن مالی به مبلغ سرمایه‌گذاری هم احتیاجی ندارد؛ محدودیت سنی ندارد، آیلتس نمره پنج کافی است و مدرک تحصیلی دیپلم هم کفایت می‌کند و البته لازم است که در خود کانادا سرمایه‌گذار پیدا شود. 

 

دولت کانادا از زمانی که این تسهیلات ویژه را برای ایرانی‌ها در نظر گرفت، تا به‌حال دو‌بار زمان استفاده از آن را تمدید کرده است. پیش از این قرار بود این مهلت تا پایان فوریه امسال تمام شود و خبری از تمدیدشدن آن نبود. حالا این کشور دوباره اعلام کرده است که این تسهیلات موقتی را تا 28 فوریه سال 2025 تمدید کرده است.

 

این تدابیر شامل حال ایرانیانی که به‌طور موقت ساکن کانادا هستند و همچنین شهروندان و افرادی که دارای کارت اقامت دائم کانادا و ساکن ایران هستند، می‌شود. براساس این تدابیر تقاضا برای تمدید اقامت موقت، تقاضا برای تغییر وضعیت اقامت موقت – برای مثال از بازدیدکننده به وضعیت اشتغال – یا برای تمدید «مجوز باز کار» یا تحصیل رایگان است. 

 

 26هزار ایرانی در دانمارک

طبق آخرین گزارش سازمان آمار دانمارک ، 26هزار نفر ایرانی اقامت این کشور را دارند. اما آن‌ها که در حوزه سلامت مشغول هستند، بیشترین متقاضیان مهاجرت به دانمارک هستند. چرا که این کشور سال‌هاست که به دنبال جبران کمبود کادر درمان خود، سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی خود را کنار گذاشته و با شرایطی آسان‌تر از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا راه را برای پرستاران و پزشکان و... خارجی‌ها باز گذاشته است.

 

همین دو ماه پیش بود که دولت دانمارک مجوز استخدام هزار کادر درمان خارجی را صادر کرد. طبق آخرین گزارش‌ها این کشور با کمبود 15هزار نفری نیرو مواجه است و قصد دارد با این توافقنامه جدید تا سال 2035 این کمبود را از بین ببرد. 

 

گشت و گذاری در اینترنت نشان می‌دهد که اعضای کادر درمان ایرانی به‌خصوص پرستاران، حتی اگر نزدیک به سن بازنشستگی هم باشند، برای مهاجرت به این کشور اقدام می‌کنند. شرایط مهاجرت برای پرستاران در دانمارک، نسبت به پزشکان یا داروسازان ساده‌تر است. اولین قدم ارسال درخواست آنلاین همراه با مدارک تحصیلی، ریزنمرات و مدارک شناسایی به وزارت بهداشت و درمان کشور دانمارک و دریافت تاییدیه از آن است.

 

بنابر تصمیم دولت دانمارک، از ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳، پرستاران متقاضی کار در این کشور، نیاز نیست در آزمون زبان دانمارکی شرکت کنند، ولی همچنان باید بتوانند به زبان دانمارکی به‌خوبی ارتباط برقرار کنند. سه سال به متقاضیان فرصت داده می‌شود تا در آزمون زبان دانمارکی موفق شوند.

 

در این مدت هم تحصیلات تکمیلی خود برای کار کردن به‌عنوان پرستار را ادامه می‌دهند. بعد از آزمون تخصصی مربوط به رشته خود می‌توانند استخدام و مشغول به کار شوند. این کشور محدودیت سنی خاصی هم برای مهاجران در نظر نگرفته و دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان را هم راحت‌تر از دیگر کشورهای اروپا کرده است. با این حال کار در سیستم درمانی دانمارک آنقدرها هم آسان نیست.

 

سختی یادگیری زبان دانمارکی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ایرانی‌هایی است که به این کشور مهاجرت می‌کنند؛ چراکه تسلط کامل برای ارتباط با بیماران به زبان رسمی این کشور از مهم‌ترین فاکتورهای استخدام در مراکز درمانی این کشور است. 

 

کدخبر: ۵۵۴۳۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر