کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۰۲
تاریخ خبر:

سرمای کبک علیه ایرانی‌ها

سرمای کبک علیه ایرانی‌ها

آمار و اطلاعات جالب اداره مهاجرت کانادا درباره ایرانیان ساکن این‌ کشور.

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور |  آنقدر مهاجرت ایرانی‌ها به کانادا زیاد شده که حالا گفته می‌شود جزو بیشترین خارجی‌هایی هستیم که در این کشور اقامت گرفته‌اند. آخرین آمار رسمی اداره مهاجرت کانادا نشان می‌دهد که ایرانیان، پنجمین گروهی هستند که توانسته‌اند در 10ماه اول سال 2023 بیشترین اقامت دائم را در استان‌های مختلف این کشور دریافت کنند. همچنین اعداد و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد استان انتاریو و بریتیش کلمبیا محبوب‌ترین استان‌های کانادا برای اقامت دائم ایرانی‌هاست و جمعا هزار و 460 نفر ایرانی در 10ماه اول سال میلادی گذشته در این دو استان ساکن شده‌اند.

 

 آخرین آمار منتشر شده از سمت اداره مهاجرت کانادا نشان می‌دهد که روند قبولی ویزاهای دانشجویی ایرانی‌ها در سال‌های اخیر رو به رشد بوده و تعداد متقاضیان هم بیشتر شده‌ است اما معلوم نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه پیدا کند. چرا که موج اخیر مهاجران ایرانی به کانادا حالا با گرانی مسکن و کمبود کار روبه‌رو شده‌اند؛ طوری که حتی پیدا کردن واحدهای مسکونی برای اجاره هم سخت شده است.

 

اداره مهاجرت کانادا اعلام کرده که از ژانویه تا اکتبر سال قبل، 61هزار و 650نفر موفق به دریافت اقامت دائم این کشور از طریق اکسپرس اینتری شده‌اند که ایرانی‌ها رتبه پنجم را در بین کشورهای مختلف به دست آورده‌اند. اکسپرس اینتری یک سیستم امتیازبندی برای دریافت سریع اقامت دائم از طریق کار در این کشور است و سالانه ده‌ها هزار نفر از طریق این سیستم شانس خود را برای مهاجرت امتحان می‌کنند.

 

هندی‌ها با 28هزار و 660 قبولی در جایگاه اول، نیجریه‌ای‌ها با 3هزار و 975 نفر در جایگاه دوم و چینی‌ها و کامرونی‌ها رتبه سوم و چهارم را در زمینه دریافت اقامت دائم کسب کرده‌اند. هزار و 670 ایرانی هم در این 10 ماه موفق شده‌اند اقامت این کشور را به دست آورند. 

 

استان‌های محبوب ایرانی‌ها در کانادا 
امسال هم مشابه سال‌های گذشته استان‌های انتاریو و بریتیش کلمبیا محبوب‌ترین استان‌های این کشور برای اقامت دائم ایرانیان بوده‌اند. در این مدت 800 ایرانی استان انتاریو و 660 ایرانی بریتیش کلمبیا را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. استان آلبرتا هم با 110نفر، انتخاب سوم هموطنانمان برای اقامت در این کشور بوده است. 


کبک از لیست ایرانی‌ها خارج شد
پیش از این کبک هم یکی از استان‌های مورد علاقه ایرانی‌ها برای زندگی بود اما به نظر می‌رسد سختگیری‌های این استان بر روی زبان فرانسه تعداد متقاضیان این استان را هم کمتر کرده باشد. انتاریو با شهرهای بزرگی مثل تورنتو، اتاوا و همیلتون نه تنها مقصد بسیاری از ایرانیان بلکه مهاجران تمام کشورهاست. 

 

‌ چرا تورنتو؟ چرا اتاوا؟ 
طبق آخرین آمار منتشر شده بیش از 109هزار نفر از ساکنان استان انتاریو دارای‌تبار ایرانی هستند که عمدتاً در شمال شهر تورنتو (یورک شمالی و تپه ریچموند) سکونت دارند. به طور میانگین درآمد اهالی انتاریو در بین استان‌های کانادا جزو بالاترین درآمدهاست. هرچند که هزینه مسکن و زندگی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته اما جلوی مهاجران را برای ورود به این استان نگرفته است.


تورنتو و اتاوا به دلیل شهرتشان در نظافت و تمیزی، ایمنی و در دسترس بودن خدمات در مقایسه با شهرهای هم قیاس همیشه جزو بهترین شهرها برای زندگی بوده‌اند و همین موجب شده که انتاریو به مقصد اصلی مهاجران جدید به کانادا تبدیل شود. از طرفی بسیاری از خدمات درمانی برای همه کسانی که در این استان به صورت قانونی زندگی می‌کنند رایگان است.


 ایرانیان آلبرتا چند نفر هستند؟ 
بریتیش کلمبیا با شهرهای ونکوور و ویکتوریا هم مقصد بسیاری از ایرانی‌های ثروتمند است و طبق آخرین آمار نزدیک به 50هزار ایرانی در آن زندگی می‌کنند. استان آلبرتا هم که به خاطر هزینه‌‌های زندگی معقول‌تر و کسب درآمد راحت‌تر اخیرا مورد توجه مهاجران ایرانی قرار گرفته حدود 10هزار و 500 ایرانی‌تبار در خود جای داده است. 


قبولی شش‌هزار درخواست ویزای تحصیلی 
علاوه بر افزایش اقامت دائم برای ایرانی‌ها آمار اقامت موقت هم در مدت اخیر افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد از سال 2020 تا ماه فوریه 2023، درصد قبولی ویزاهای اقامت موقت رشد چشمگیری داشته است. برای مثال در ماه ژانویه و فوریه 2023 درصد قبولی کل ویزاهای اقامت موقت ایرانیان، به 66درصد رسیده در حالی که در کل ماه‌های سال 2022، این درصد قبولی 64درصد بوده است. فقط در دو ماهه اول سال 2023، در مجموع  26هزار و 533 پرونده ایرانیان در اداره مهاجرت کانادا برای دریافت ویزای اقامت موقت شامل ویزاهای توریستی، تحصیلی و کاری مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد 17/556 قبول شده است. 


افزایش قبولی ویزاهای دانشجویی 
آخرین آماری که از تعداد قبولی‌های ویزاهای دانشجویی کانادا برای ایرانیان منتشر شده مربوط به سال 2021 است. مقایسه درخواست‌های ویزای دانشجویی از سمت ایرانیان نشان می‌دهد از سال 2019 تا 2021 تعداد پرونده ایرانی‌ها بیشتر شده است.

 

در سال 2019 از مجموع 14هزار و 146 درخواست، 44درصد (شش هزار و 177 پرونده) قبول و 56درصد رد شده‌اند. در سال 2020 به دلیل شروع شیوع کرونا تعداد درخواست‌ها کمتر بوده و از مجموعه 8هزار و 204پرونده 46 درصد (3هزار و 774 پرونده) قبول و 54درصد درخواست‌ها رد شده‌اند. در سال 2021 تعداد درخواست برای ویزای دانشجویی دو برابر شده و به 16هزار و 465 پرونده رسیده است. از این تعداد درخواست 39درصد (6هزار و 429 پرونده) قبول و 61 درصد درخواستشان رد شده است.   


 چرخش سیستم آموزشی کانادا 
با وجود همه این آمار، احتمال دارد روند افزایشی مهاجرت تحصیلی به کانادا به زودی کاهش پیدا کند چرا که مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که کانادا قصد دارد ظرفیت صدور ویزای دانشجویی را کمتر کند. به نظر می‌رسد دولت فدرال قصد دارد از اواخر امسال، تعداد ثابتی از مجوزهای تحصیلی بین‌المللی (ویزای دانشجویی) را به هر استان اختصاص دهد.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۰۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر