کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۴۳۹
تاریخ خبر:

لطفا در کانادا مریض نشوید

لطفا در کانادا مریض نشوید

انتظار طولانی برای ویزیت دکتر، صدای مهاجران ایرانی را درآورده ‌است

روزنامه هفت صبح| صف طولانی ارائه خدمات درمانی در کانادا با واکنش گسترده کاربران ایرانی در کانادا هم مواجه شده است. کاربری در همین زمینه به تجربه‌اش از سیستم درمانی کانادا اشاره کرده و گفته: «توی کانادا اگه می‌خواید زنده بمونید، سعی کنید هیچ وقت مریض اورژانسی نشید.

 

هر درد غیرقابل تحملی مثل درد کلیه و آپاندیس واسه اورژانس بیمارستان یه جوکه و باید تا ۱۰ساعت با همون درد کشنده روی صندلی اتاق انتظار بشینید. اون هم در حالی که این همه مالیات میدیم، به اسم درمان رایگان!»

 

کاربر دیگری هم در پاسخ به او نوشته: «دقیقا تجربه شرایط مشابه شما رو داشتم و تنها چیزی که نجات دهنده بود، داد و بیداد بود تا بالاخره راضی شدن مورفین بزنن! درد واقعا براشون اهمیت نداره، مادامی که مطمئن باشن دور از جونتون نمی‌میرید یا صدمه غیرقابل جبران فیزیکی بهتون نمی‌رسه!

 

غالبا کسانی طرفدار سیستم درمانی دولتی هستند که یا چندان گذرشون به این سیستم درمانی نخورده و یا سیستم‌های درمانی جاهای دیگه دنیا رو ندیدن و فکر می‌کنن همین که وقتی از مرکز درمانی میای بیرون، پول نمیدی کافیه، در حالی که ده برابر پول رو پیش پیش با مالیات دادی!»

 

اینطور که در کانال‌های مهاجران کانادا نوشته شده اجرای سفت و سخت برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع بیمار در سیستم سلامت کانادا به کلافگی گروهی از ایرانیان کانادا منجر شده است. آنها می‌گویند ویزیت پزشک متخصص، بسیار طول می‌کشد و دسترسی به خدمات تخصصی درمانی با تاخیر زیادی همراه است.

 

در ایران دسترسی به خدمات فوق تخصصی با سرعت امکان‌پذیر است و به همین علت، بسیاری از آنها که سیستم درمانی ایران را تجربه کرده‌اند، به راحتی نمی‌توانند با سیستم سلامت کانادا ارتباط بگیرند و به‌خصوص در اوایل ورود به این کشور، به سرعت متوجه تفاوت سیستم درمانی دو کشور می‌شوند. یکی از کاربران توئیتر در این رابطه اینطور گفته است:

 

«متاسفانه سیستم درمان کانادا متناسب با تعداد مهاجری که طی سال‌های اخیر به کشور وارد شده، توسعه پیدا نکرده. البته این مشکل از قدیم بود، اما اخیرا شرایط بدتر شده.» البته گروه اندکی هم از سیستم درمانی کانادا تعریف کرده‌اند و از کیفیت ارائه خدمات درمانی، گفته‌اند. کاربری گفته: «پزشک خانواده بهترین مسیر دریافت درمان است .این که همه ما فکر می‌کنیم شرایط اورژانسی داریم، به معنای اورژانس واقعی پزشکی نیست!»

 

سوءاستفاده به سبک ایرانی‌ها، هندی‌ها و ... 
چند وقت پیش یک بلاگر ایرانی ویدئویی از خورد و خوراک رایگان در کانادا تهیه و منتشر کرد. این ویدئو بازخوردهای زیادی داشت. در کانال تلگرامی ایرانیان کانادا چند نمونه واکنش نسبت به این موضوع منتشر شده.

 

برای مثال کاربری با انتقاد از سوءاستفاده کنندگان بانک غذایی در این کشور گفته است: «حتی سوءاستفاده از بسته‌های حمایتی نیازمندان وارد عرصه بلاگری هم شده است. فودبنک کانادا (چه عمومی و چه توی دانشگاه‌ها) برای شرایط اضطراری است، یعنی کسی که به‌سختی می‌تونه غذا بخره و شکمش‌ رو سیر کنه. این فودبنک‌ها محدود هستند و اگه سوءاستفاده بشه، اون کسی که واقعاً نیازمنده نمی‌تونه ازش استفاده کنه.»

 

بانک غذایی( Food Bank) در کانادا برای حمایت از افراد نیازمند، طراحی شده است. عده‌ای گفته‌اند که استفاده از این تسهیلات برای افرادی که نیازمند هستند، خجالت و شرمندگی ندارد و دولت موظف است که حقوق اولیه شهروندان را تأمین کند، اما عده دیگری هم با ذکر شواهد گفته‌اند که گاهی عده‌ای از ایرانیان کانادا از این بانک‌های غذایی، سوءاستفاده می‌کنند و با شرایط مالی معمولی به دنبال دریافت این بسته‌های غذایی هستند.

 

کاربری هم در واکنش به این اتفاق گفته است: « فودبنک کانادا (چه عمومی و چه توی دانشگاه‌ها) برای شرایط اضطراری است.  البته نمی‌تونیم بگیم فقط برخی ایرانی‌ها در کانادا دارند از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند، بلکه برخی هند‌ی‌ها هم ظاهراً خیلی استاد هستن در این قضیه!» یکی دیگر از کاربران هم گفته:

 

«به خاطر این سوءاستفاده‌های برخی مهاجران، کم‌کم این امکانات رو دارن در برخی جاها حذف می‌کنن. کسی رو می‌شناسم که ماهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار پول کنسرت میده، ولی از فود بنک غذا می‌گیره!» کاربر دیگری هم با انتقاد از سوءاستفاده کنندگان از بانک غذایی گفته:

 

«فود بانک رو برای دانشجوهایی میدن که واقعاً توی تأمین مایحتاج زندگیشون مشکل دارن. اون قسمتش که یه عده با افتخار میگن ما دیگه فلان قلم رو از بیرون نمی‌گیریم و یه راست میریم از فود بانک برمی‌داریم و میگن تو هم بیا، یعنی به خیالشون آخر بچه زرنگن؟»

 

کدخبر: ۵۵۳۴۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر