کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۸۳
تاریخ خبر:

ایرانی‌های خوش‌پوش و تحصیلکرده که از مالیات فرار می‌کنند

ایرانی‌های خوش‌پوش و تحصیلکرده که از مالیات فرار می‌کنند

گزارشی خواندنی‌ از نگاه شهروندان کانادایی نسبت به ایرانی‌های مهاجر

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| دولت کانادا فرصت‌طلبانه  شماری از بهترین متخصصان ایرانی را در بهترین سال‌های زندگی‌شان به لحاظ بهره‌وری‌ جذب کشور خود کرده است . شمار بالای ورود مهاجران به این کشور صدای کانادایی‌ها را درآورده. در مدت اخیر ویدئوهای زیادی از گلایه کانادایی‌ها به گرانی مسکن و تورم منتشر شده و بسیاری از آن‌ها به سیاست‌های مهاجرتی کانادا انتقاد دارند و مقصر این گرانی‌ها را مهاجران می‌دانند. 

 

نتایج یک پژوهش گسترده در سال 2020 نشان می‌دهد که 61 درصد کانادایی‌ها نظر خوشایندی نسبت به ایران ندارند. با این حال این نظرسنجی حس کانادایی‌ها به مردم ایران را بررسی نکرده و بیشتر مواضع سیاسی دولت ایران را در نظر گرفته است. وقتی نظرات کانادایی‌ها درباره ایرانی‌ها را هم می‌خوانیم به ندرت به گلایه و شکایتی می‌رسیم. البته به طور قطع این گزارش نمی‌تواند معرف افکار همه کانادایی‌ها درباره ایرانی‌ها باشد ...


 غذای خوب و مهمان‌نوازی 
هر نظری را که بخوانید حتما اشاره‌ای به دستپخت ایرانی‌ها و مهمان‌نوازی آن‌ها شده است. یک مرد کانادایی در پلتفرم کورا (Quora) در این باره نوشته است: «همین یک هفته پیش مهمانی شام بسیار دل‌انگیزی را با دو خانم ایرانی گذراندم که یکی از آن‌ها دوست همسرم بود. هر دوی آن‌ها اهل تهران بودند و 15 سال پیش به کانادا آمده‌اند.

 

در طول زندگی‌ام ده‌ها ایرانی را دیدم که بعد از انقلاب ایران به کانادا مهاجرت کرده‌اند و همه آن‌ها بلا استثنا گرم و مهمان نواز بودند. مهم نیست که چقدر در دست و بالشان داشته باشند، از مهمانشان با بهترین‌ها پذیرایی می‌کنند.» زنی دیگر بعد از تعریف و تمجید از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها گفته است: «ایرانی‌ها عاشق چای هستند.

 

چند دوست ایرانی دارم  که ده سال پیش به اینجا مهاجرت کردند. به خاطر آن‌ها همیشه در یخچالم خرما نگه می‌دارم تا با چای بخورند. همچنین غذاهای سالمی می‌خورند. تا به حال یک ایرانی با چاقی مفرط ندیدم. اگر با یک ایرانی دوست شوید دیگر عضوی از خانواده آن‌ها هستید.» یک پسر کانادایی جوان هم گفته:

 

«ایرانی‌ها خیلی صبور و مهمان‌نواز هستند. مهمان‌نوازی در آن‌ها به نوعی تبدیل به یک وسواس فرهنگی شده و مسئله احترام به مهمان مسئله مرگ و زندگی است. آنقدر این وسواس آن‌ها وحشتناک است که بعضی وقت‌ها در خانه ایرانی‌ها خجالت می‌کشم.»

 

یک زن کانادایی هم که تنها ارتباطش با یک ایرانی دکتر بیهوشی‌اش بوده نوشته: «سه بار عمل جراحی داشتم و هر سه بار خواستم آن دکتر ایرانی من را بیهوش کند. به این خاطر که علاوه بر اینکه در کارش خوب بود، خیلی مراقب حال من بود. اگر یک ایرانی می‌تواند انقدر خوب باشد پس حتما بقیه ایرانی‌ها هم همینطور هستند.»

 

خوش پوش هستیم 
بسیاری از کانادایی‌ها در فضای مجازی به خوش پوشی ایرانی‌ها اشاره کرده‌اند. یکی در این باره نوشته است: «ایرانی‌ها به ظاهرشان خیلی اهمیت می‌دهند. هم لباس و هم ماشین. با این حال خیلی هم خاکی هستند و سعی نمی‌کنند در چشم باشند.»

 

کاربر دیگری نوشته: «در سفرهایی که اروپا داشتم ایتالیایی‌ها حرف اول را در فشن می‌زدند. اما در کانادا فکر نمی‌کنم هیچ ملیتی با ایرانی‌ها قابل مقایسه باشد. موها و لباسشان همیشه مد روز است و در مهمانی‌ها مثل سلبریتی‌ها لباس می‌پوشند. ما کانادایی‌ها در مهمانی و حتی گاها در عروسی‌ها لباس معمولی می‌پوشیم اما ایرانی‌ها انگار آمده‌اند هفته مد میلان.» 

 

شعر و علم و سیاست 
یک زن کانادایی در این باره نوشته: «ایرانی‌ها خیلی به تحصیلات اهمیت می‌دهند. البته می‌دانم تحصیلات یک راه برای آمدن به اینجا است ولی خانواده‌هایشان در ایران هم همه تحصیل کرده هستند. بسیار جاه طلب هستند و حاضرند ساعت‌های طولانی کار کنند و درس بخوانند.»

 

کاربر دیگری که همسر سابقش ایرانی بوده می‌گوید: «جامعه باسوادی هستند و تاریخ و سیاست سرشان می‌شود. وقتی خانواده همسرم دور هم جمع می‌شدند مکالمه‌ها واقعا شنیدنی بود و به دانش من اضافه می‌کرد.»

 

او همچنین در ادامه به علاقه ایرانی‌ها به شعر اشاره کرده است: « یک جنبه اصلی زندگی آن‌ها چیزی بود که من هرگز در هیچ‌جای دیگری با آن برخورد نکرده بودم: شعر. در مناسبت‌های خاص همیشه شعر می‌خوانند .این آدم‌ها از لحظه پیدایش تمدن در حال یادگیری بودند و هستند.»

 

کاش مالیات بپردازیم و زبان یاد بگیریم 
در بین صدها نظری که کانادایی‌ها درباره ایرانی‌ها نوشته‌اند فقط یک گلایه دیده می‌شود. آن اینکه ایرانی‌ها سعی دارند از پرداخت مالیات فرار کنند. یکی از کاربران نوشته است: «تنها نکته منفی که درباره ایرانی‌ها می‌توانم بگویم این است که ای کاش انقدر تلاش نمی‌کردند از پرداخت مالیات فرار کنند.

 

به علاوه وقتی اعلام درآمد نمی‌کنید بعدها هم نمی‌توانید مستمری دریافت کنید». یکی دیگر از کاربران سعی کرده توضیح دهد که حرف حساب کانادایی‌ها درباره مهاجران چیست و اینکه مشکلی با وارد شدن مهاجر به کشورشان ندارند:

 

«مردم حس می‌کنند که مهاجران و پناهندگان برای ادغام شدن با کانادایی‌ها تلاش کافی نمی‌کنند. مثلا سعی نمی‌کنند انگلیسی یا فرانسوی یاد بگیرند. قبلا تعداد مهاجران کمتر بود و مجبور می‌شدید با کانادایی‌ها تعامل داشته باشید. اما حالا ان‌ها که مهاجرت می‌کنند فقط با هموطنان خود دوست می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند.»

 

ایرانی‌ها از این قاعده مستثنا نیستند‌‌. حتی در تورنتو محله‌ای به اسم پرشیای کوچک وجود دارد که تمام مغازه‌هایش ایرانی هستند. این کاربر ادامه می‌دهد: «اینطور می‌شود که در مدرسه و دانشگاه و محل کار مهاجران در گروه‌های خود جمع می‌شوند و به زبان خودشان صحبت می‌کنند ...‌» 

 

 

 

 


 

کدخبر: ۵۵۳۳۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر