کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۰۳
تاریخ خبر:

رضا دادگاه فدرال را به چالش کشید

رضا دادگاه فدرال را به چالش کشید

این دانشجوی ایرانی زیر بار حرف زور اداره مهاجرت کانادا نمی‌رود.

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| این هفته یک دانشجو در کانادا و یک سیاستمدار در نروژ ماجراهایی جنجالی ‌ به پا کردند. اولی یک دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه مونترال است که می‌خواهد یک دادگاه فدرال در کانادا را برای رد ویزا به چالش بکشد. دومی هم مربوط به رئیس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ می شود که می‌خواهد همه نمایندگان را مجبور به پوشیدن لباس رسمی در پارلمان کند. 

 
رضا‌ رودر رو با دادگاه فدرال اوتاوا 
‌اداره مهاجرت کانادا درخواست یک دانشجوی ایرانی را بعد از سه سال تلاش برای رفتن به این کشور رد کرد و در توضیح نوشت: او برای امنیت این کشور «خطرناک» شناخته می‌شود. این مرد 33‌ساله که بعد از گذراندن دوره‌های آنلاین متعدد در یکی از دانشگاه‌های مونترال تمام زحماتش به‌باد رفت

 

حالا دولت فدرال کانادا را برای رد کردن درخواستش به چالش کشیده. وکیل رضا جهانتیغ می‌گوید موکلش بعد از شنیدن این خبر پریشان‌حال شده و قصد دارد در دادگاه فدرال به‌دنبال بررسی قضایی باشد.

 

در اکتبر سال 2019 رضا جهانتیغ برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کرد تا دکترای خود را در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه عالی تکنولوژی مونترال ادامه دهد. دانشگاهی که در رشته مهندسی کاربردی تخصص دارد.

 

این جوان 33‌ساله که تحقیقاتش مربوط به فناوری بلاکچین است، ترم‌های اول دانشگاه خود را به‌صورت مجازی و آنلاین از سال 2020 شروع کرد و حالا تحقیقاتش در این‌باره تمام شده است. با این حال این دانشگاه او را ملزم کرده تا ترم‌های باقی‌مانده خود را به‌صورت حضوری شرکت کند.

 

ثمین مرتضوی، وکیل جهانتیغ به رسانه‌ها گفته است که هیچ مدرکی از اینکه فعالیت‎های این دانشجو خطرناک بوده باشد، پیدا نکرده. او در مصاحبه‌ای گفته: «من هیچ مشکلی نمی‌بینم. او فقط یک دانشجوی عادی است. وقتی به جهانتیغ گفتم درخواست اجازه تحصیلش رد شده تا سه دقیقه یک‌بند گریه کرد و اصلا نمی‌توانست با من صحبت کند.» 

 

 در دسامبر سال 2022، پس از بیش از سه سال انتظار برای ویزای تحصیلی، جهانتیغ از دادگاه فدرال خواست تا در پرونده‌اش مداخله کند و به اداره مهاجرت دستور دهد تا تصمیمی بگیرد. در سپتامبر 2023، یک روز قبل از رسیدگی به درخواست دادگاه، یک افسر مهاجرت کانادایی در ترکیه نامه‌ای صادر کرد و گفت که این وزارت مدارکی مبنی بر خطرناک بودن جهانتیغ برای امنیت کانادا دارد.

 

مدارک این افسر مهاجرتی این دو مورد است: جهانتیغ از سال 2016 تا 2018 سرباز بوده  و بعد از آن در یک شرکت خصوصی یک کارمند تمام‌وقت شده ‌. از نظر این افسر تحقیقات، گذشته و آینده او در مقطع دکتری می‌تواند به‌عنوان حوزه‌های حساس تحقیقاتی در نظر گرفته شود.

 

این در حالی است که مرتضوی گفته است جهانتیغ مانند هر مرد ایرانی دیگری مجبور بوده دو سال به خدمت سربازی برود و آن شرکت خصوصی که در آن استخدام بوده، کارش طراحی و توسعه بازی‌های ویدئویی بوده است.

 

پس از آن، افسر مهاجرت 30 روز دیگر به جهانتیغ فرصت داد تا اطلاعات تکمیلی در این‌باره را ارائه کند اما در 18 دسامبر 2023، اداره مهاجرت یافته‌های اولیه خود را تایید و درخواست مجوز این جوان 33‌ساله را به دلایل امنیتی رد کرد. حالا جهانتیغ قصد دارد از طریق دادگاه فدرال کانادا این حکم را تغییر دهد.

 

لطفا با کروات تشریف بیاورید 
معضل کراوات نبستن نمایندگان مجلس نروژ، موجب اوقات تلخی رئیس ایرانی‌تبار پارلمان این کشور شده است. مسعود قره‌خانی از دیدن لباس‌های عجیب و غریب در صحن مجلس خسته شده‌ و قصد دارد با افرادی که مطابق استاندارد‌های پوششی کتابچه لباس نمی‌پوشند برخورد شدیدی کند. ماجرا چیست؟

 

در سال‌های اخیر برخی نمایندگان پارلمان با شلوار جین، شلوارک، صندل، کفش ورزشی، رکابی و حتی دماغ دلقک در محافل رسمی مختلف حضور پیدا کرده‌اند. با اینکه پارلمان بارها این نوع پوشش‌ها را ممنوع کرده اما حالا رئیس پارلمان نروژ، مجبور شده به ابزار دیگری متوسل شود. او و برخی دیگر از نمایندگان می‌خواهند بستن کراوات را در مجلس اجباری کنند.

 

در کتابچه راهنمای پروتکل‌های پارلمان برای آداب و کد پوششی، قوانینی تعریف شده اما مدت‌هاست که بسیاری آن را رعایت نمی‌کنند.. او سه روز پیش در شبکه نروژی NRK از اینکه برخی نمایندگان پارلمان بلد نیستند درست کراوات ببندند ابراز تاسف کرد و گفت دیگر امیدی به درست شدنش ندارد و این «مبارزه» را رها می کند.

 

یکی از نمایندگان حزب کارگر به این شبکه گفته‌: «وقتی به اطراف سالن پارلمان نگاه می‌کنم از خودم می‌پرسم آیا به یک اردوگاه یا جشن تابستانه آمده‌ام؟» تصاویری از بعضی از این نمایندگان در این شبکه منتشر شده که در آن، یکی زیر کت و شلوارش لباس ورزشی پوشیده، دیگری دستمال گردن بسته و از همه عجیب‌تر یکی از آن‌ها با رکابی و شلوارک به برنامه خبری زنده تلویزیون رفته است.

 

البته این مورد آخر آقای ارلینگ فولک‌وورد است که در یک حرکت اعتراضی به «قراردادهای اجتماعی سفت و سخت» اینطور لباس پوشیده. فولک‌وورد یکی از اعضای حزب چپ سرخ است و شکستن مقررات این‌چنینی را نوعی استراتژی رادیکال رهایی‌بخش می‌داند. قره‌خانی در ادامه این مصاحبه گفته‌ است:

 

«به‌نظرم به‌جز ارلینگ فولک‌وورد و برخی اعضای حزب چپ سوسیالیست، باقی این موضوع را به مسخره گرفته‌اند.» حالا این مسعود قره‌خانی دقیقا چه کسی‌ است و چگونه به‌عنوان یک ایرانی توانسته دومین مقام ارشد نروژ را به‌دست آورد؟ 

 

آذر ماه سال 1400 رئیس پیشین پارلمان نروژ بعد از یک رسوایی به‌خاطر استفاده از مسکن دولتی که واجد شرایطش نبوده از سمت خود استعفا داد. بعد از این اتفاق قره‌خانی، مرد 41 ساله اصالتا ایرانی از سوی حزب کارگر به‌عنوان رئیس جدید پارلمان نروژ پیشنهاد و یک روز بعد انتخاب شد.

 

او اولین مهاجر تاریخ نروژ است که به‌عنوان رئیس پارلمان (یا استورتینگ) انتخاب شده‌است. مسعود در سال 1361 در تهران از خانواده‌ای اهل پیرانشهر متولد شد و در پنج سالگی به همراه خانواده به نروژ مهاجرت کرد. 

 

کدخبر: ۵۵۲۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر