کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۰۷
تاریخ خبر:

من و نوجوانم(۳)

من و نوجوانم(۳)

از دیگر مسائل مهم دوران نوجوانی دوستی‌های نوجوانان در این دوره است با فاصله‌گیری نوجوان از والدین او وقت بیشتری با همسالان خود می‌گذراند.

حوریه پورعلی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی|داشتن دوست خوب و روابط دوستانه برای فرزند شما بسیار مهم ضروری و کمک کننده است. او در این روابط فرصت‌هایی برای کاوش خود و پرورش دادن درک عمیق دیگران و مشارکت در فعالیت‌های سازنده و گروهی و... را پیدا می‌کند که به سلامت روانی او و شکل‌گیری هویت نوجوان کمک می‌کند.

 

وقتی از نوجوانان معنی دوستی را می‌پرسیم بر  سه ویژگی تاکید می‌کنند: مهمترین آن صمیمیت یا نزدیکی است که با درک متقابل ارزش‌ها، عقاید و احساسات یکدیگر تایید می‌شود. ویژگی بعدی وفاداری است که می‌خواهند دوستانشان از آنها حمایت کنند و دیگری به آنها ترجیح داده نشود و بالاخره خودافشاگری یا همان در میان گذاشتن افکار و احساسات خصوصی بین دوستان است.

 

با این توصیفات شما نباید فکر کنید که حضور شما در کنار فرزندتان کافی است و یا اشتباه رایجی که والدین می‌گویند من با فرزندم دوست هستم. اصلا قرار نیست شما دوست او باشید نقش شما به عنوان پدر و مادر و مراقب و مربی فرزندتان است و نه دوست چرا که شمایید که با وضع قوانین در خانواده و الگو بودن برای فرزندانتان به رشد آنها کمک می‌کنید. برای دوست بودن باید همتراز فرزند خود قرار بگیرید و خود فاش‌سازی در این رابطه دوستی به نقش پدر و مادری شما آسیب می‌زند و البته که برای کودک و نوجوان نیز استرس‌زا است. او نیاز به والدی مقتدر دارد. والد مقتدر و نه والدی پرخاشگر. 
وقتی پدر و مادر فضای امنی در خانه ایجاد می‌کنند قوانین متناسب ونه اضافی و سختگیرانه در خانواده گذاشته می‌شود فضایی که در آن همدلی و تعامل بین اعضای خانواده برقرار است و نوجوانان بدون سرزنش مورد پذیرش بی‌قید و شرط والدین هستند رفتار آنها مورد نقد قرار می‌گیرد و نه شخصیت آنها. اینچنین فضایی مورد نیاز فرزندان است.

 

وقتی فرزند نوجوان شما به دنبال دوستی‌های خطرناک و برقراری رابطه سریع و بدون ارزیابی با دیگران می‌رود و یا روابط متعدد و بی‌مهابا با جنس مخالف دارد این صدای فریاد اوست که تشنه تعامل و رابطه و دیده شدن و شنیده شدن است. فرزند نوجوان خود را در آغوش بگیرید، ببوسید و محبت کنید تا او بی‌نیاز از لبخند دیگری باشد. باز هم تاکید بر فضایی آرام در خانه دارم فضایی که با فرزندتان تعامل داشته باشید و به او حس ارزشمندی بدهید که برای داشتن عزت نفس بالا مهم است. فردی با عزت نفس بالا وارد هر رابطه‌ای نمی‌شود و نیازمند هر دوستی نیست.

 

سعی کنید رفت و آمدهای خانوادگی با فامیل و دوستان و آشنایان داشته باشید. کودکان در این جمع‌ها افراد مختلف را می‌بینند و روابط و شخصیت افراد را قضاوت می‌کنند. اینگونه در سن نوجوانی آدم‌ها را هم ارزیابی می‌کند و می‌داند از چه افرادی خوشش می‌آید و با چه کسانی بهتر است رابطه برقرار کند.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۳۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر