کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۳۳۴
تاریخ خبر:

‌عراق از چالش انتخاب نخست‌وزیر عبور می‌کند؟

‌* ‌یک: تازه‌ترین خبرها حاکی است که تکلیف نخست‌وزیر جدید عراق سرانجام پس از هفته‌ها بحث و جدل میان گروه‌های سیاسی و پارلمانی این کشور به‌زودی و تا یکی‌دو روز آینده مشخص خواهد شد. از زمان استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در حدود دوماه پیش و با وجود پایان مهلت قانونی، اختلاف‌ نظرهای درون و بیرون از پارلمان این کشور سبب شده که موضوع انتخاب جایگزین نخست‌وزیر مستعفی به یکی از مسائل عمده و پیچیده سیاسی چندسال اخیر عراق تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، تاکنون در چندمرحله گزینه نخست‌وزیری عراق برای تشکیل دولت انتقالی و فراهم‌سازی انتخابات پیش از موعد تا آستانه معرفی‌شدن پیش رفته، اما در دقایق پایانی به‌دلیل برخی فشارها و اختلافات گروهی و حزبی این رویداد محقق نشده است.‌ این در حالی است که اعتراض‌های خیابانی در استان‌های جنوبی، شرقی و مرکزی عراق از حدود ۱۰روز پیش وارد مرحله‌ای تازه و خشونت‌آمیز شده و معترضان خواستار معرفی نخست‌وزیری غیرحزبی هستند که وابسته به هیچ‌‌یک از جریان‌های سیاسی عراق نباشد.

* دو: دوشنبه هفته گذشته اسامی‌ پنج‌نامزد نخست‌وزیری به برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق معرفی شد تا از بین آنان یکی را برگزیند. «قاسم الاعرجی» وزیر کشور سابق، «علی عبدالامیر العلاوی» وزیر دارایی سابق، «مصطفی الکاظمی» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت، «محمد توفیق العلاوی» وزیر ارتباطات سابق و «علی الشکری» مشاور رئیس‌جمهوری، مهم‌ترین چهره‌های معرفی‌شده به صالح بودند تا از میان آنها یکی را برای تشکیل دولت جدید به پارلمان معرفی کند.

به‌دنبال این موضوع، چندساعت پیش از سفر رئیس‌جمهور عراق در سه‌شنبه هفته گذشته به سوئیس، برخی منابع رسانه‌ای و دولتی از توافق بر سر معرفی «محمد توفیق العلاوی» به‌عنوان نخست‌وزیر جدید خبر دادند، اما ساعتی بعد این خبر تکذیب شد.با این‌حال، بازهم اختلاف نظرها مانع از معرفی نامزد جدید شد و صالح ترجیح داد تا در مورد این موضوع پس آن که از سفر سوئیس بازگشت، در فرصت مناسب و رایزنی بیشتر با گروه‌های سیاسی تصمیم‌گیری کند.

* سه: اتحاد سائرون مورد حمایت مقتدی صدر نیز پیش‌تر اعلام کرده بود، معرفی نامزد نخست‌وزیری تا بازگشت برهم صالح از سوئیس که برای شرکت در نشست مجمع اقتصاد جهانی داووس به این کشور سفر کرده، به تعویق خواهد افتاد.
در همین حال، محمد الخالدی، رئیس فراکسیون «بیارق الخیر» در پارلمان عراق روز یکشنبه خبر داد که برهم صالح تا ‌فردا(سه‌شنبه) نخست‌وزیر جدید این کشور را معرفی خواهد کرد. وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای سیاسی عراق برای معرفی نامزد جدید به توافق رسیده‌اند و تا یک روز آینده نخست‌وزیر جدید معرفی خواهد شد.

* چهار: الخالدی می‌گوید، ابتکاری برای حل بحران نامزدی نخست‌وزیر میان همه طرف‌ها انجام گرفته است و یک روز دیگر، رئیس‌جمهور فرد مورد نظر را برای تشکیل دولت جدید معرفی می‌کند. به‌دنبال استعفای عادل عبدالمهدی در آذر گذشته تاکنون جریان‌های سیاسی و پارلمانی عراق نام چندین‌نفر را برای جایگزینی نخست‌وزیر مستعفی به برهم صالح معرفی کرده‌اند.

اما به علت اختلاف‌های سیاسی و سهم‌خواهی همچنان معرفی گزینه نهایی با ابهام مواجه است. براساس قانون، فراکسیون اکثریت پارلمان عراق(البناء) باید اسامی ‌نامزد یا نامزدهای نخست‌وزیری را به رئیس‌جمهوری عراق اعلام کند. این فراکسیون تاکنون نام بیش از ۱۰نفر را برای انتخاب رئیس دولت انتقالی عراق به برهم صالح معرفی کرده، ولی هیچ‌یک از آنان نتوانسته مامور تشکیل کابینه جدید شود.

* پنج: فراکسیون سائرون از تشکیلات عمده پارلمان عراق هفته گذشته اعلام کرد که در انتخاب و معرفی هیچ‌یک از گزینه‌های نخست‌وزیر این کشور دخالت نخواهد کرد. برخی منابع در ائتلاف پارلمانی الفتح به رهبری هادی العامری نیز از احتمال مشخص‌شدن تکلیف جانشین عادل عبدالمهدی تا آینده نزدیک خبر دادند.

*** اعتراف مفتی داعش به وجود یک تامین کننده مالی در انگلیس
یکی از مفتی‌های داعش که فتوای اسارت و تجاوز گروهی به دختران ایزدی را داده بود، گفته است که از یک تامین کننده مالی در انگلیس پول دریافت کرده است. به گزارش ایسنا،«شفاء النعمه»، از خطرناک‌ترین اعضای داعش، نظریه‌پرداز و از مفتی‌های این گروه که خطرناک‌ترین و خونبارترین فتواها را صادر کرده به بازجویان گفته است که ۶۰۰۰ دلار از مردی با نام مستعار «مصطفی النجماوی» دریافت کرده است. به گزارش روزنامه دیلی میل، شورای عالی قضایی عراق اخیرا اظهار کرد، النعمه به دیدار با النجماوی در سفرش به مکه و دریافت پول از او در جریان این سفر اعتراف کرده است.

او در این خصوص گفته است: برای حج عمره به مکه سفر کردم و با ابومصطفی النجماوی دیدار کردم. او اصالتا اهل موصل است ولی در لندن بزرگ شده است. ما درباره مسائل دینی صحبت کردیم و من وضعیت موصل را برای او شرح دادم و از جزئیات نیروهای عراقی و ارتباطشان با آمریکایی‌ها گفتم. وی افزود: ما درباره نقش فرقه‌های افراط‌گرا صحبت کردیم و او ۶۰۰۰ دلار پول به من داد و از من خواست این مبلغ را برای گروه‌های مسلح خرج کنم.

منابع امنیتی انگلیسی از وجود فردی به نام ابومصطفی النجماوی که در انگلیس فعالیت تروریستی دارد، آگاه نبوده‌اند اما اکنون درحال انجام تحقیقات درباره این شخص هستند. دستگیری النعمه که«فتواهایی» در راستای توجیه حمله به روستاهای ایزدی و بردگی جنسی زنان و دختران این اقلیت صادر کرده، بزرگترین اقدام علیه داعش از زمان کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر سابق این گروه در ماه اکتبر است. او همچنین «فتواهایی» برای اخراج مسیحیان و تخریب بناهای تاریخی در سراسر عراق صادر کرده است.

کدخبر: ۳۰۶۳۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر