کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۴۲۶
تاریخ خبر:

تنش بی‌سابقه در وان

تنش بی‌سابقه در وان

 هفت صبح| وان ترکیه برای ما ایرانی‌ها با عبارت‌هایی چون خرید ارزان، هتل‌های اقتصادی و سفربه‌صرفه گره خورده. اما این شهر در ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است و این روزها دچار آشوب شده. تنش در وان البته پای توریست‌های پرشمار ایرانی را هم گیرانداخته.

 

وان در شرق ترکیه یکی از شهرهای کردنشین با جمعیت 600 هزارنفری است که اهمیت تاریخی و سیاسی دارد. البته این شهر در جهان، به گربه‌های سفید با چشمان دورنگ و صبحانه‌های درجه یک مشهور است. تقریبا این اولین بار است که در سال‌های اخیر نام وان با مسائلی به غیر از آنچه ذکر کردیم در خبرگزاری‌های بین‌المللی شنیده می‌شود.

 

بعد از انتخابات شهرداری‌ها که روز 12 فروردین در ترکیه برگزار شد، مقامات دولتی ترکیه روز سه‌شنبه مانع از تصدی شهردار تازه منتخب حزب طرفدار کردها در شهر وان شدند و از برگزاری مجدد رأی‌گیری در این شهر خبر دادند. در وان حزب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات شهرداری‌ها متحمل شکست شده است و حالا انتظار می‌رود که دولت نمی‌خواهد زیربار سپردن شهرداری در این شهر مرزی به رقیب شود. مقام‌های ترکیه پیروزی عبدالله زیدان سیاستمدار و نامزد حزب کُرد را در انتخابات شهرداری این کشور بی‌اعتبار خوانده‌اند و او را رد صلاحیت کردند. هیات انتخاباتی محلی او را  به دلیل اتهاماتی در گذشته و حمایت از حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک رد صلاحیت کرده است.

 

ترکیه این حزب را یک گروه تروریستی می‌داند و اردوغان با طرفدارانش شوخی ندارد. به شکلی که برجسته‌ترین چهره‌های پ‌.ک.ک مانند اوجالان و صلاح‌الدین دمیرتاش سال‌هاست که در زندان به‌سر می‌برند و آنکارا با اروپا بر سر حمایت از پ.ک.ک مدام در تنش است. طبق گزارش راشاتودی، زیدان در سال ۲۰۱۶ یک سال پس از اتهام همدستی و تبلیغ برای پ.ک.ک به زندان رفت و در سال ۲۰۲۲ آزاد شد. دادستان‌ها می‌گویند که محرومیت سه ساله او از نامزدی هنوز به پایان نرسیده و همین امر باعث شده تا او برای انتخابات شهرداری واجد شرایط نباشد. عبدالله زیدان پیش‌تر از سوی حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها نامزد پست شهرداری وان شد و صلاحیتش نیز توسط دادگاه عالی ترکیه مورد تایید قرار گرفته بود. او توانست با کسب بیش از ۵۵ درصد آرا پیروز این انتخابات شود.

 

حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها رد صلاحیت زیدان را به‌عنوان کودتای سیاسی خوانده و آن را محکوم کرده است و حامیان این سیاستمدار با پرتاب آتش، سنگ و کوکتل مولوتف به سمت افسران پلیس به خیابان‌ها ریختند و این افسران هم برای پاسخ به اعتراضات به گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شدند. گفته می‌شود در روزهای اخیر یک دستگاه ماشین ارتش ترکیه در وان به آتش کشیده شده. طبق تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، برخی از معترضان سنگرهایی را ایجاد کردند و سپس آنها را به آتش کشیدند.

 

ساکنان وان تنها معترضان به انتخابات نیستند. اعتراضات پراکنده‌ای در سایر شهرهای شرقی و همچنین در آدانا در جنوب و ازمیر در سواحل دریای اژه گزارش شده است. علی یرلیکایا وزیر کشور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت در مجموع ۸۹ نفر در شهرهای وان، حکاری، بتمن، سیرت، سیرناک و ازمیر بازداشت شده‌اند. اما فعلا خبری از پایان تنش‌ها و بازگشت آرامش به شهر کوهستانی وان نیست.

 

 

کدخبر: ۵۵۵۴۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر